AcasăNewsPensia piloților, între adevăr și minciună!

Pensia piloților, între adevăr și minciună!

Pensia piloților, între adevăr și minciună! - Ziarul National

Pentru că tot este la modă subiectul pensiilor așa-zise speciale, adică un fel de ciorbă cu de toate din care se servește marelui public cu găleata, haideți să lămurim zona pensiilor personalului aeronavigant din România.

Oricine își dorește un venit decent, dar majoritatea uităm că acesta are la bază câteva criterii majore, precum: importanța economică a muncii prestate, nivelul de pregătire cerut de post, restricțiile impuse angajatului etc. Așa că, grație celebrului joc de adolescenți „Adevăr sau minciună”, vom vedea fiecare dintre noi situația exactă dincolo de manipulări, iar în cazul pensiilor „speciale” o să folosim un tabel realizat de cei de la Newsweek.

Adevăr!

Un număr de 1.337 de piloți primesc o pensie medie de 13.132 de lei.

Minciună!

Pentru 8.072 lei nu s-a contribuit deloc, această sumă fiind un bonus de la stat, piloții primind astfel sume mari la pensie pentru care nu au cotizat!

Adevăr

Personalul aeronavigant din România a avut în permanență un statut fiscal aparte, cotizând suplimentar atât înainte, cât și după 1990. În perioada impozitului progresiv, media de impozitare a piloților din aviația de transport era cuprinsă între 55 și 70% din veniturile în lei obținute conform muncii lor.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Piloții plătesc atât CAS, cât și CASS, adică între 8–10% în plus față de restul angajaților din România, ajungând la un total de 32%!

Minciună

Piloții plătesc doar CAS, ca toată lumea, minciună susținută public și de deputatul USR Cristian Seidler într-un interviu la Realitatea TV, la care am participat și eu!

Adevăr

După 1990, piloților TAROM li s-a cerut și impus ca, pentru salvarea companiei de la faliment, să accepte folosirea unui sistem dual de plată, format dintr-o parte impozabilă (salariu de bază, sporuri, ore de zbor) și una teoretic neimpozabilă (diurnele externe).

Partea impozabilă a fost permanent menținută mică în mod evident, dar oricum mult peste media veniturilor la nivel național.

Diurnele în valută au fost și nu au fost recunoscute de către stat ca venituri, fiind când impozitate, când nu.

Piloții de pe avioanele turbopropulsoare (cu elice), care făceau doar curse interne, aveau venituri totale cumulate net inferioare celorlalți din cauza lipsei diurnelor în valută.

Greva piloților de pe avioanele ATR din anul 2000 a arătat că un copilot avea un salariu cu doar 5% mai mare decât al unei stewardese, iar la capitolul diurne acesta avea una pe lună, în timp ce stewardesa avea cinci pe săptămână!

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Diurnele în valută acordate piloților:

  • au fost acordate ilegal pentru cazurile zborurilor externe dus–întors, deoarece scopul și definiția lor este ca angajatul să își cumpere la destinație hrană, ori piloții, nepărăsind aeronava, nu puteau face acest lucru;
  • au fost stabilite după prima grevă din istoria aviației române din anul 1992, printr-o OUG, la valoarea de 64 USD per membru de echipaj;
  • valoarea de 64 USD a fost special aleasă deoarece, conform legislației de atunci, de la această sumă în sus începea impozitarea diurnei;
  • au reprezentat un salariu mascat, un măr al discordiei între piloți și un mijloc de șantaj al conducerilor companiilor aeriene.

În urma unei interpretări ilegale a OUG-ului, suma rezultată din înmulțirea celor 64 USD cu numărul membrilor de echipaj a fost împărțită diferit, astfel încât diurnele piloților să depășească plafonul, iar cele ale stewardeselor să fie sub acesta.
În acest fel nu a fost impozitată compania și nici piloții.
Practic, statul s-a furat pe el însuși!

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Prin OUG-ul dat de guvernul Boc și menținut aproximativ zece ani, punctajul maxim pentru pensie a fost plafonat la 5,5 puncte, indiferent de cât se câștiga și cât se plătea la stat.

Ca atare, personalul aeronavigant a fost forțat să aibă acest punctaj mic raportat la veniturile impozabile reale, ceea ce este ilegal și imoral.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

În baza unei directive europene care contravine Codului Muncii din România, personalul aeronavigant este obligat să lucreze până la opt zile consecutiv, cu doar două zile de pauză, în cicluri nelimitate, în loc de cinci zile lucrătoare urmate de două zile libere.

În plus, nu s-au plătit sporurile pentru weekenduri, sărbători legale, muncă de noapte sau condiții speciale, deși există hotărâri judecătorești definitive.

Aceste sporuri ar fi reprezentat între 120% și 180% din veniturile impozitate, sume care nu au fost plătite nici angajaților, nici statului.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Unii piloți primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat deoarece:

  • cei pensionați înainte de apariția Legii 223 beneficiază de recalculare în funcție de media veniturilor piloților TAROM;
  • unii s-au pensionat pe baza mediei ultimelor trei luni (aprox. 330 ore zbor), în timp ce ulterior s-a stabilit media pe un an (aprox. 900 ore).

Astfel, cei cu 330 de ore ajung să aibă pensii mai mari decât cei cu 900 de ore de zbor.

Adevăr

Piloții costă!

Formarea unui pilot până la nivel de copilot pe avion de transport costă între 70.000 și 80.000 de euro, fără a include cheltuieli de cazare, hrană și transport.

Aceste costuri sunt suportate de viitorii piloți, de regulă prin credite bancare cu dobânzi de 10–15%.

Aceste cheltuieli nu sunt deductibile și nu sunt reflectate în punctajul de pensie.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Tratatele de evitare a dublei impuneri produc efecte juridice asupra pensiilor piloților români care lucrează în străinătate.

În mod normal, aceste venituri ar trebui luate în calcul la pensia din România, dar nu se întâmplă acest lucru, deși veniturile sunt cu 40–60% mai mari decât în țară.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Piloții sunt obligați să efectueze minimum 300 de ore de zbor anual pentru a fi încadrați în grupa specială de muncă, deși angajatorul este cel care stabilește dacă le oferă sau nu posibilitatea de a zbura.

În pandemie, mulți piloți au avut venituri de 1.500–3.000 lei și nu au putut atinge pragul de 300 de ore, dar statul i-a taxat integral cu CAS și CASS.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Legea 223 a încercat să corecteze erori istorice, dar a fost afectată de interese politice și de reprezentare defectuoasă.

În perioada administrației Băsescu, pensiile piloților au scăzut cu 75–80%, ajungând sub nivelul contributiv.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Statul nu a plătit nicio dobândă pentru sumele încasate de la piloți, folosindu-le discreționar.

Banii nu au fost virați în fondurile de pensii și sănătate, ci în bugetul general, generând ulterior împrumuturi și dobânzi plătite tot de contribuabili.

Impozitarea pensiilor și aplicarea CASS sunt măsuri profund imorale, întrucât nu au fost prevăzute inițial.

Neindexarea pensiilor reprezintă dovada modului în care statul își prejudiciază propriii cetățeni.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

Adevăr

Mulți piloți au continuat să zboare după pensionare, în funcție de starea de sănătate.

Statul i-a taxat în continuare pentru aceste venituri.

Personal, am 45 de ani de muncă, dintre care 43 în aviație, echivalentul a 62 de ani calendaristici.

Dacă s-ar calcula contribuțiile mele raportate la cursul dolarului și cu dobânzi BNR, s-ar observa că statul m-a prejudiciat cu peste 70%.

Minciună

Piloții primesc sume mari la pensie pentru care nu au cotizat.

author avatar
Cezar Osiceanu Pilot
Studii - școala generală cu predare în limba chineză - ⁠Liceul de aviație București specializarea motoare de avion - Școala Militară de Aviație Bobocu-Buzau
216 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele știri

Vreme extremă în România! ANM a emis cod roșu, portocaliu și galben de vânt și ninsori în majoritatea regiunilor. HARTĂ

Meteorologii ANM au emis noi alerte, duminică dimineață. O nouă avertizare de vreme extremă este valabilă începând de astăzi, de la ora 10.00, până...

Creatorii clipurilor generate cu AI câştigă munţi de bani de pe urma noilor utilizatori YouTube. Feed-urile, “inundate” cu filmuleţe dintr-o realitate paralelă

Conform unei analize oficiale care a cuprins 15.000 dintre cele mai populare canale YouTube din lume şi primele 100 din fiecare țară, 278 dintre...
spot_img