Casele de pariuri online nu ezită să apeleze la o imagine urbană și „hiperconectată” în campaniile lor publicitare, cu riscul de a crea un efect de dependență în rândul celor mai tineri. Pariurile sunt interzise pentru minori, dar cine poate să vadă cine e în spatele monitorului ?
De la sosirea lor pe piața franceză în 2010, pariurile sportive online nu au fost niciodată atât de populare. Alimentată de competiţii de fotbal, inclusiv ultima cupă mondială sau campionatul american NBA, această industrie îşi vede cifra de afaceri într-o evoluţie constantă, o creştere de 27% pe parcursul lui 2019. Un entuziasm susţinut de o nouă generaţie de consumatori dornici de emoții și noutăți, experţi în jocuri video, dezinhibați în abordarea lor asupra jocurilor de noroc. 72% dintre pariorii sportivi online au între 17 și 34 de ani, jumătate dintre ei având între 18 și 24 de ani, avertizează Autoritatea de reglementare a jocurilor online (ARJEL). Dar practica nu începe cu majoritatea: deşi cei 14 operatori autorizați obligă toți utilizatorii noi să furnizeze o carte de identitate în termen de 30 de zile de la înregistrare (urmată de trimiterea prin poștă a unui cod de activare) de două ori mai mulți tineri de 17 ani au făcut deja o prognoză sportivă pe internet. De multe ori utilizatorii foloseasc o carte de identitate falsificată”, spune președintele ARJEL, Charles Coppolani. Operatorii nu sunt responsabili, a reacţionat Mathieu Porri, director de comunicare la Winamax, unul dintre liderii din sector. Totuşi, pe platforma sa minorii au posibilitatea de a învăța pariurile sportive înainte de a 18-a aniversare, accesând o versiune cu bani fictivi. Pentru alţi operatori importanţi – Betclic și Unibet – provocarea nu este de a-i încuraja să joace, ci de a-i încuraja să joace acasă. Acum, tânărul jucător aparține unei comunități care ar trebui pusă în scenă cu ajutorul spoturilor publicitare și GIF-urilor pe rețelele de socializare. În ultimul său spot „The New King”, Winamax este inspirat din desenele animate Disney, „The Lion King”. Alte sloganuri sunt asociate cu numele unor rapperi-vedetă pentru a atrage cât mai mulţi tineri. Italia a interzis publicitatea pentru pariuri sportive din 2018 iar Spania a înăsprit reglementările acestor promovări. În spatele acestei direcționări, operatorii văd în principal jucători, care cu siguranță au o putere de cumpărare mai mică, dar pot deveni consumatori pe termen lung. “Targetul este generaţia nativ hiper-conectaţilor. Nu începi să bei Coca-Cola la 80 de ani. Este mult mai ușor să creezi dependență în rândul tinerilor”, comentează Jean-Marc Lehu, profesor de marketing la Universitatea Paris.