Războiul ruso-ucrainean și pandemia de COVID 19 au coincis și cu criza mondială a aviației civile iar acum, când pare ca ar exista posibilitatea încheierii războiului, toată lumea se poate gândi și la rezolvarea acestei crize principale.
Totalul crizelor induse și/sau rezultate care formează criza mondială din aviația civilă mondială, au un impact covârșitor asupra omenirii în general și a economiei în particular. Ca să înțelegem fenomenul general îl vom analiza distinct prin enumerarea acestor crize componente. Astfel există criza: motoarelor de avion, producției de piese și subansamble, tarifară, de personal calificat în special piloți și tehnici, de materii prime necesare aviației (în special metale rare), legislativă specifică, decarbonizarii, etc. Noi ne vom ocupă însă astăzi doar de criza motoarelor de avion
Avion cu motor du-mă și pe mine în zbor!
Mai toți cei care au fost copii odată își aduc aminte de aceste versuri și fiindcă aviația civilă de astăzi se bazează pe motoare pentru propulsarea avioanelor avem de analizat două aspecte majore legate de acestea și anume: producția și reparația lor. Aviatia mondiala, civilă și militară deopotrivă, îi datorează romanului de geniu, Henri Coandă, inventarea motorului cu reacție, iar astăzi acest motor echipează peste 90% din avioanele lumii. Trebuie să știți ca un motor este conceput pentru o vârstă tehnologică de circa 20-25 de ani și de aceea în proiectarea și construcția motoarelor de avion au fost impuse o serie de condiții precum: randament cat mai bun, consum cat mai mic, rezistența cat mai mare, etc. Doar ca nu întotdeauna socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg și o să dăm aici exemplul avionului Boeing 737.
Acest avion a avut inițial două motoare tip “țigareta” cu un diametru mic, ulterior fiind echipat cu motoare cu diametru mult mai mare astfel încât carenajul exterior al ultimelor motoare nu a mai fost perfect circular pentru a permite montarea lor pe aripi. Prețul a fost însă scăderea randamentului și creșterea consumului. Astăzi producătorii de motoare europeni sunt net depășiți de cei americani, singurii care mai contează la nivel mondial fiind cei de la Rolls Royce. Noile motoare produse de americani au venit cu performante net superioare și sunt destinate tuturor producătorilor de avioane de transport americani, europeni, brazilieni și chinezi. Doar ca prin creșterea performanțelor au apărut și o serie de defecte care au condus la o adevărată criză deoarece aceste motoare CFM care echipează în special avioanele Airbus din gama 320 NEO și 220 dar și COMAC-ul chinezesc trebuiesc supuse unor verificări suplimentare ceea ce a produs efecte în lanț. Al doilea aspect al crizei motoarelor este legat de capacitățile de reparare care este enorm de mică raportată la cererea existentă. Piața de reparații de se estimează ca având un volum de multe miliarde de dolari dar depinde de infrastructură și personal calificat.
Războiul și aviația
Odată cu războiul au început și s-au dezvoltat necontrolat crize legate de efectele acestuia asupra Rusiei. Pentru ca la începutul războiului în Rusia erau aproape nouă sute de avioane Boeing, Airbus și Embraer care prin impunerea de sancțiuni au rămas fără piese, componente, etc Rușii au făcut inginerie inversă și au început să producă piese de Airbus în fostele fabrici Airbus din Rusia și mai mult folosind sistemul pieselor auto de tip after market au început să le vândă doritorilor de chilipiruri ceea ce evident ca l-a scos din minți pe Macron. De altfel, compania rusă Berdsk Electromechanical Plant, a învățat cum să restaureze palele arse și crăpate pentru motoarele CFM56 care echipează majoritatea avioanelor Airbus NEO și va intra pe piața mondială de reparații cu o cotă importantă.
O altă lovitură dură aplicată lui Macron, în afară de corecția încasată de la doamna profesor Macron, a fost propunerea lui Putin făcută lui Trump prin care cerea ca în schimbul fondurilor înghețate din USA, peste 55 de miliarde de dolari, să i se livreze avioane Boeing și bineînțeles motoare pentru ele. În schimb Putin ar urma ca la sfârșitul conflictului să trimită acasă flota de Airbus existenta în Rusia adică peste 450 de avioane! De aceea este de înțeles privirea de cățeluș a lui Macron, din capătul lungii mese la care l-a așezat Putin în văzul întregului mapamond. Să facem un simplu exercițiu de imaginație ce ar însemna pentru Airbus să se trezească brusc cu peste 450 de avioane în propria bătătură? Evident ar fi un coșmar inimaginabil și o catastrofă financiară uriașă care ar falimenta Airbus. Și Puțin nu s-a oprit aici pentru ca Sergey Alexandrovsky -Directorul general al celei mai mari companii aeriene din Rusia, Aeroflot Group, a anunțat public noile planuri de construire a unui nou atelier de reparații motoare la baza companiei de pe aeroportul Șeremetievo din Moscova.
Pentru aceasta grupul Aeroflot a înființat deja o nouă companie, AeroTrustTechnik, pentru a putea derula proiectul. Noua companie va fi independentă de divizia MRO a grupului, Aeroflot Technics, care asigură mentenanța de linie și de bază pentru flota grupului. Conform anunțului noua unitate va repara motoarele CFM56, precum și noile motoare ale Rusiei, PD-8 și PD-14, într-un spatiu tehnic special destinat de 2.600 de metri pătrați și a cărui activitate este programata să înceapă în 2027 urmând să atingă capacitatea maximă un an mai târziu. Dealtfel chiar Alexandrovsky. declară ca: “La capacitate maximă de producție, se așteaptă ca unitatea să efectueze până la 70 de revizii ale motoarelor pe an”. Dealtfel flota comercială totală operată de Rusia, care utilizează motoare CFM, se ridică la aproape 400 de aeronave, inclusiv 196 de avioane Airbus și 194 de avioane Boeing . Dar ținta rușilor este și mai mare pentru ca au observat ca singura țară care are potențialul de a executa astfel de reparații din Europa este … România. Acolo unde capacitățile de reparații care sunt la București, Craiova, Brașov și Bacău zac în neființă și nefolosire criminală, În plus în noua fabrica WIZZAIR își va putea face reviziile la motoare mai rapid și cu rezultate imediate mari. Totodată AeroTrustTechnik asigurând reviziile și în repararea motoarelor rusești va sprijini introducerea, începând cu 2026, în flota Aeroflot a avioanelor regionale Suhoi SJ-100 cu motor PD-8 și a avioanelor de linie cu fuselaj îngust MC-21 cu motor PD-14.
Pace și motoare
Prin încheierea păcii, care se speră ca va avea loc anul acesta, Ucraina se va trezi cu întreaga capacitate de producție a fostului Antonov distrusă și incapabilă de a reîncepe producția de avioane proprii astfel ca europenii și americanii se vor îngriji în a o prelua. Între timp Turcia a încheiat și ea o serie de acorduri pentru crearea unei baze de reparații și maintenanta cel puțin pentru ținta companiei Turkish Airlines de a 800 de avioane dar asta înseamnă investii enorme pe care Erdogan le-a aprobat deja.