AcasăNewsOrologierii elvetieni se bat pe golf

Orologierii elvetieni se bat pe golf

Rolex si Omega si-au luat de mult partea leului pe terenurile de golf, dar exista si noi concurenti: Mercedes si BMW

Numeroase sporturi- tenis, F1, fotbal, ciclism, etc-sunt mai mult sau mai putin direct sustinute de marci de ceasuri. François-Henry Bennahmias, patronul Audemars Piguet, a fost in tinerete jucator de golf. Dar castiga putin si, la sfatul unui prieten, s-a orientat in industria ceasurilor de lux, pe care n-a mai parasit-o.

Rolex si Omega si au luat de mult partea leului pe terenurile de golf dar exista si noi concurenti Mercedes si BMW

Trecutul sportiv al lui Bennahmias nu este decat una din numeroasele legaturi care unesc golful si orologeria dar golful se ilustreaza prin omniprezenta a patru mari actori: Rolex, Omega, Audemars Piguet si Hublot. Fiecare se implica in grad diferit: turnee, jucatori, federatii, evenimente private etc. Alte marci (ieri TAG Heuer, astazi Richard Mille) incearca sa-si faca loc pe teren, mai ales ca golful place cand doi jucatori, sponsorizati de doua marci diferite, lupta unul contra celuilalt. Pe teren, in acest ”razboi al golfului”, Rolex isi surclaseaza concurentii, in fiecare an consacrand acestui sport intre 100 si 300 de milioane de franci elvetieni. Sume pe care Rolex nu le comenteaza. ”Fie ca este vorba de ambasadori, longevitate sau numar de evenimente, acesta este primul sport pentru noi „, a declarat Arnauld Boetsh, director de imagine si comunicare. Rolex sponsorizeaza trei din cele patru mari turnee de golf din lume.

Golful, politica turistica in Ungaria

Marcile de ceasuri nu sunt , evident, singurele care-si asociaza imaginea cu golful. In 2016, branduri din toate industriile au cheltuit in golf 1,82 miliarde de dolari. Pentru Omega, golful reprezinta a doua mare cheltuiala dupa Jocurile Olimpice. Rolex este a cincea cea mai activa companie in golf, dupa Anheuser-Busch-InBev, Mastercard, Coca-Cola si Bacardi. De remarcat ca tari ca Brazilia, Portugalia, Spania  dar si  vecina noastra Ungaria au integrat golful in politica turistica nationala pentru a atrage jucatori, deci bani.

Pescuitul clientilor

Omega nu da cifre exacte privind cheltuielile anuale in golf. Pentru Swatch Group (foarte vizibil in Elvetia, via turneul de la Crans-Montana) golful reprezinta a doua cheltuiala dupa JO.Si dupa 2016, JO au inclus golful ca disciplina oficiala. Evident, jucatorii de golf nu poarta ceasuri cand joaca si nu-i nimic de cronometrat dar asocierea marcilor orologiere de lux cu golful tine de imagine, de faptul ca golful este sportul gentlemanilor, bazat pe onestitate, traditie, fair-play, valori pe care marseaza orologierii. De fapt publicul este cel care face jocul de golf diferit fata de alte sporturi in care investesc marcile de lux. Cand o marca precum Rolex investeste intr-un sport este pentru a cumpara si pastra clienti. Ori, in cazul golfului este Eldoraro. Aici, profilul publicului este garantat: cadre superioare, directori corporatisti, vedete, pe scurt oameni cu foarte multi bani. Spre exemplu, un bilet de intrare la golf-club din Geneva costa intre 10 si 20 de franci si trebuie sa fii invitat de un membru si acceptat de club pentru a intra, nemaivorbind de abonamentul anual, care se plateste separat.

Alt avantaj pentru orologieri este durata partidelor de golf: ore intregi. ”Daca vreau sa-l intalnesc pe patronul Twitter, nu voi avea, poate, decat o jumatate de ora la dispozitie. Daca va juca golf, am patru ore la dispozitie sa-l abordez”, spune François-Henry Bennahmias. Mult mai usor, in aceste conditii, de convins sa-si cumpere un ceas Audemars Piguet.De altfel Audemars Piguet organizeaza de doua ori pe an mini-turnee de doua zile cu jucatori ce-si ofera serviciile si cu o clientela selectata. Bennahmias nu a oferit cifre exacte cu privire la cate ceasuri se vand in cadrul acestor turnee:  ”mai multe”.

Apetit pentru Asia

Chiar daca ramane un sport elitist, asiaticii il joaca din ce in ce mai mult. Asiaticii cu bani, carora le plac enorm ceasurile elvetiene. Eldorado pentru orologieri, Asia deschide frenetic noi terenuri de golf, mai multe decat SUA si Europa. Reversul medaliei: golful este in pierdere de viteza in tarile dezvoltate. In 2011, erau 25,7 milioane de jucatori de golf in SUA. Anul trecut, 23, 2 milioane.

Declin?

Dificultatile tehnice, caracterul de ”old school” al golfului (nu sunt permite smartphones sau casti in anumite cluburi), costul echipamentului retin noile generatii sa se lanseze pe iarba. Patronul Audemars Piguet admite asta dar precizeaza relaxat ca ”golful ramane la ora actuala sportul preferat al bogatilor lumii”. Rolex nu vorbeste de un declin an golfului. ”Nu cred ca golful este amenintat dar e adevarat ca jucatorii au mai putin timp ca altadata”, estimeaza  Arnauld Boetsh. Rolex nu vede un motiv de ingrijorare de a investi atatia bani intr-o disciplina aflata in pierdere de viteza? ”Nu, era cazul daca eram axati numai pe golf. Totusi, suntem prezenti in golf din 1967. Cu siguranta vom fi ultima marca care va sustine acest sport dar este departe sfarsitul acestui sport”, estimeaza Boetsh.

author avatar
Tudor Borcea
221 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger