AcasăNewsOra de iarnă. Cum ne putem adapta mai ușor la schimbarea orei

Ora de iarnă. Cum ne putem adapta mai ușor la schimbarea orei

ora de iarnaORA DE IARNĂ 2022. La noapte, ceasurile se dau înapoi cu o oră / HARTA țărilor care nu mai schimbă ora

După ce România a trecut, în noaptea de 30 spre 31 octombrie, la ora de iarnă, iar ceasurile s-au dat înapoi, ora 4 devenind ora 3, nu sunt puțini cei care se întreabă dacă această schimbare poate afecta sau nu organismul uman.

Gisela Helfer, conferențiar în fiziologie și metabolism la Universitatea din Bradford, Regatul Unit, vine cu informații utile, într-un articol publicat pe site-ul The Conversation, referitor la modul în care ne putem ajuta organismul să se adapteze mai bine la această schimbare de oră. Și asta pentru că s-a ajuns la concluzia că e nevoie de câteva zile sau chiar săptămâni pentru ca organismul nostru să se adapteze la schimbarea orei.

Iată câteva idei care se pot dovedi de ajutor:

păstrați un ritm regulat de somn înainte și după schimbarea orei. Este în mod special important să vă treziți la aceeași oră dimineața. Organismul eliberează cortizol dimineața pentru a vă face mai alert. Pe măsură ce trec orele, veți deveni din ce în ce mai obosit, deoarece nivelul de cortizol scade, limitând impactul schimbării de oră asupra somnului.

– obișnuiți-vă treptat corpul cu noua oră, schimbându-vă încet programul de somn pe parcursul unei săptămâni. Schimbarea orei de culcare cu 10-15 minute mai devreme sau mai târziu zilnic vă va ajuta corpul să se adapteze fără probleme la noua oră și va reduce felul în care se resimte decalajul orar.

profitați de lumina soarelui dimineața. Lumina dimineții vă ajută corpul să se adapteze mai repede și sincronizează ceasul biologic. Și vă sporește vigilența în timpul zilei.

evitați lumina puternică seara – inclusiv cea albastră de la telefoanele mobile, tablete și alte aparate electronice. Lumina albastră poate întârzia eliberarea melatoninei, hormonul somnului, și decala ceasul intern la o oră mai târzie. Un mediu întunecat este cel mai bun la culcare.

– mențineți un regim alimentar regulat. cercetările au indicat faptul că expunerea la lumină și mâncatul la momentul potrivit pot ajuta ceasul principal și cel periferic să se minște cu aceeași viteză. Evitați mesele târzii.

Ideea sistemului cu ora de vară/iarnă a fost adoptat de țările europene în secolul trecut, în ideea de a economisi energie și de a profita cât mai mult de lumina naturală, de pe timpul zilei.

Anunțul CFR Călători despre trecerea la ora de iarnă în transportul feroviar de călători

În altă ordine de idei, în contextul în care, începând din 31 octombrie 2021, în activitatea de transport feroviar de pasageri se va trece la ora Europei Orientale, ora 4 am devenind ora 3 am, CFR Călători informează că trecerea la ora Europei Orientale nu modifică mersul trenurilor în vigoare.

„În noaptea de 30/31 octombrie 2021, când ora 4 AM devine ora 3 AM, toate trenurile de călători care au ora de plecare din staţiile de formare după ora 4 AM vor pleca la orele din Mersul de tren în vigoare, respectând ora Europei Orientale.

Trenurile de călători aflate în circulaţie după ora 4 AM, ora oficială de vară, vor opri în staţiile din parcurs stabilite, unde vor staţiona până la ora de plecare din orarul în vigoare după noua oră a Europei Orientale, iar trenurile care mai au de parcurs o distanţă scurtă până la staţia finală îşi vor continua mersul până la destinație.

Având în vedere că şi în ţările vecine trecerea de la ora de vară la ora Europei Orientale oficială se face în aceeaşi zi de 31 octombrie 2021, între staţiile de frontieră trenurile vor circula după orele din Mersul de tren în vigoare”, au informat încă de zilele trecute reprezentanții companiei, într-un comunicat de presă.

author avatar
Andrei Coman