AcasăNewsNoul Eldorado al caviarului

Noul Eldorado al caviarului

Caviar „made in China” ? Dar ce nu produce gigantul asiatic, icrele de sturion, respectate de cunoscători, se impun treptat pe mesele restaurntelor „înstelate”.

La 300 de kilometri de Shanghai, morunii înoată leneş în „Lacul celor o mie de insule”, înconjurat de munţii Qiandaohu. Un peisaj idilic, unde  sub impulsul experţilor  de la Ministerul Agriculturii a fost înfiinţată în 2007 compania „Kaluga Queen”, o crescătorie care astăzi produce cea mai mare parte a caviarului din lume (35%), propulsând China drept   lider global în sector.

Rezervat anterior pentru capete încoronate ( în special rusești), caviarul este  unul dintre cele mai scumpe alimente din lume, în funcție de specie, prețul pe kilogram variază între 10.000 și 180.000 de yuani (1.300 și 23.000 de euro). Cel mai scump atinge 2 milioane de yuani (258.000 de euro). “Este preţul unui Ferrari”, spune zâmbind Xia Yongtao, vicepreședintele companiei care are 300 de angajaţi, responsabili de 200.000 de sturioni. În 2018, Kaluga Queen a produs 86 de tone de caviar: 82 au fost destinate exportului, în principal către Uniunea Europeană (50%), Statele Unite (20%) și Rusia (10%).

O situaţie de necrezut în trecut, însă monopolul ruşilor a luat sfârşit după destrămarea URSS. Pescuitul excesiv şi braconajul (în special de Rusia şi Iran) în Marea Caspică a dus la scăderea populaţiei de sturioni(în prezent o specie protejată) şi înăsprirea reglementărilor internaţionale privind capturile. „Cu câțiva ani în urmă, când am vorbit despre caviar chinezesc, clienții au fost reticenți”, spune Raphaël Bouchez, președintele și fondatorul Kaviari, client al companiei chinezeşti şi  furnizor pentru restaurante de renume din Paris. Chef Guy Savoy, al cărui restaurant parizian a fost desemnat „cel mai bun din lume” și are trei stele Michelin, folosește de asemenea caviar chinezesc. În plus, Kaluga Queen, care are o cifră de afaceri anuală de 220 de milioane de yuani (28 de milioane de euro)  numără printre clienții compania aeriană Lufthansa sau restaurantul „L’Atelier de Joël Robuchon” din Shanghai (2 Stele Michelin).

Războiul comercial Beijing-Washington a dus la taxe suplimentare de 25% pentru produsele chinezeşti,  dar Lily Liu, managerul de marketing la KQ vede o soluție: „Sperăm că Donald Trump va gusta caviarul nostru și va spune: Îmi place! Hai să reducem taxele și să ajutăm caviarul chinez să cucerească America!”

Radu Jacotă

author avatar
National
510 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger