AcasăNews“Noul drum al mătăsii” trece deasupra coronavirusului

“Noul drum al mătăsii” trece deasupra coronavirusului

Pandemia a   însemnat întârzieri și costuri mai mari din partea Chinei pentru Belt and Road Initiative (BRI). Altfel cunoscut sub denumirea de „Noul drum al mătăsii”, proiectul a fost prezentat de președintele chinez Xi Jinping în 2013. Este o rețea globală de infrastructură de drumuri, căi ferate, aer și porturi maritime destinată cuceririi de facto a  afacerilor între Asia, Europa și Africa.

Cu toate acestea, criza coronavirusului nu numai că a încetinit în mod semnificativ economiile occidentale, acum construcțiile de-a lungul BRI sunt de asemenea blocate. Materialele nu pot fi livrate din cauza întreruperilor lanțurilor de aprovizionare, iar mii de lucrători chinezi nu pot călători în și din țările în care proiectele sunt în derulare în prezent. Drept urmare, multe obligații contractuale nu pot fi îndeplinite. Unele vor trebui renegociate, iar altele vor trebui anulate din cauza lipsei de finanțare, scrie DW. Acest ultim punct este valabil mai ales pentru țările care pur și simplu nu au suficientă lichiditate pentru a supraviețui actualei crize globale, care prezintă Beijingului o dilemă – nu poate abandona pur și simplu partenerii pe de o parte, dar nu își poate duce datoria pentru totdeauna – China trebuie să-și revitalizeze propria economie și să funcționeze din nou. Mai multe state din Asia și Africa au venit la ușa Beijingului, cerând prelungiri și reduceri la rambursări. Altele s-au abținut să se amestece în disputa originii coronavirusului pentru a nu irita diplomații chinezi și le-au amintit că inițiativa „One Belt, One Road” a fost înscrisă în 2017 în constituția țării ca obiectiv național. De asemenea, Beijingul trebuie să fie atent să se asigure că avertismentele invocate de Occident care numesc proiectul o capcană, nu devin o realitate.

China lucrează din greu pentru a trimite semnale clare de putere, în ciuda pandemiei coronavirusului. La jumătatea lunii martie, președintele Xi a anunțat că nu va exista „modificări fundamentale” la BRI. Un scenariu care implică contracte rutiere și feroviare uriașe cu mai multe state, printre care Pakistan, Sri Lanka, Malaezia, Bangladesh, Turcia, Italia, Grecia, Rusia sau Nigeria. Proiectul se referă la mult mai mult decât la menținerea industriei masive a construcțiilor din China sau chiar la noi piețe de export, mai degrabă, este vorba despre crearea unor parteneriate politice pe termen lung, dincolo de cele oferite de Occident: este vorba despre atragerea majorității lumii în spatele Chinei. Ajutorul politic contează dublu în perioadele de criză, Xi știe asta și, oricât de dificil ar putea fi acum, va avea o poziție de negociere mai bună decât Occidentul. La urma urmei, China a trecut peste pandemia coronavirusului înaintea oricui și este deja într-o fază de recuperare economică.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
844 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger