AcasăNewsMiza uriașă a României în negocierile de la Comisia Europeană

Miza uriașă a României în negocierile de la Comisia Europeană

Argumentul pentru trenuri de mare viteză în România: Aveți nevoie de piața noastră

România se bate să obțină postul de comisar european la Transporturi. Importanța acestui portofoliu este cu atât mai mare cu cât europarlamentarii noștri au depus un proiect pentru refacerea integrală a infrastructurii feroviare în România în vederea introducerii trenurilor de mare viteză.

Argumentul pentru trenuri de mare viteză în România Aveți nevoie de piața noastră

Vizita premierului Viorica Dăncilă la Bruxelles a avut un scop foarte precis, acela de a o convinge pe viitoarea șefă a Comisiei Europene să accepte ca României să i se dea postul de comisar al Transporturilor. Portofoliul este de o importanță crucială pentru țara noastră, care ar putea, astfel, obține finanțare pentru infrastructura feroviară a trenurilor de mare viteză. ”Eu am propus deja într-un proiect să se ia modelul Țărilor Baltice, în care s-a realizat conectivitatea cu Polonia, și unde s-a refăcut toată calea ferată pentru trenurile de mare viteză pe miliarde de euro, bani europeni. În România calea ferată e la pământ și am propus să ia modelul Țărilor Baltice și să-l aplice pe Bulgaria-România, conectivitate cu Vestul Europei pe calea ferată. Portofoliul de la Transporturi este important pentru noi, pentru că mai avem și problema autostrăzilor, deși Uniunea Europeană pune foarte mult accentul pe trecerea de la transportul rutier la cel pe calea ferată. Mai avem de modernizat aeroporturi și de făcut aeroporturi, pentru că turismul e mână în mână cu transportul, există chiar un proiect de aeroport la Galați. Negocierea este în funcție de interesele economice, știm bine că țările din Vest au multă putere de negociere, probabil că vor fi primii care își aleg portofoliile, dar trebuie să mergem cu argumente. Eu când am depus proiectul acesta de dezvoltare a căii ferate am pus în față interesul Vestului, pentru că și ei au interesul să se conecteze cu noi pe piață și atunci nu o facem pentru România și Bulgaria, ci o facem pentru ca țările lor să poată face transport și pe calea ferată spre Est, că au nevoie de piața noastră. Acum nu se poate, se opresc la graniță cu trenurile de mare viteză.

Statele din Vest își impart de regulă cele mai importante portofolii

Există și o formulă de calcul a majorității, când 12-13 țări mari se coalizează, deja nu mai contează ce votezi tu. Nu e suficient să ne aliem cu câteva țări de Est. Este clar că totul este un interes economic”, ne-a declarat europarlamentarul Maria Grapini.

La negocieri, câștigă țările puternice

Un post de comisar European ar ajuta enorm țara noastră, spun europarlamentarii români, și asta pentru că poți avea acces la informațiile legate de proiectele pe infrastructura mare, programe care se implementează și, mai ales, poți propune Parlamentului European proiecte de dezvoltare a infrastructurii. ”Eu am făcut o propunere Guvernului României să optăm pentru portofoliul Transporturilor pentru că am considerat că pentru țara noastră ar fi bine, deoarece avem foarte mult de recuperat în acest domeniu și e altceva când ai un comisar european. Problema e că un comisar, odată numit, trebuie să fie echidistant, dar, din toată experiența anilor trecuți știm foarte clar că, de multe ori, în România nu ajungeau informațiile la zi și sigur că este foarte important când primești informația legată de ceea ce s-ar putea finanța pentru infrastructura mare. Mai mult, prin comisarul tău poți să propui anumite proiecte de directive sau de regulament. Este foarte important un comisar, este ca un ministru la noi. Dacă mai multe țări vor să aibă comisar la Transporturi, cine are puterea de negociere mai mare îl obține. De aceea și România a propus trei portofolii. Și la mediu avem de recuperat, deja intrăm din 2020 cu niște amenzi pentru nerespectarea condițiilor de mediu. Va fi complicat. Important este să primim unul din cele trei. Să nu ne trezim că ne dă așa, un portofoliu marginal, care ne-ar ajuta mai puțin. Credibilitatea crește și în funcție de cum ne creăm imaginea în afară. Servicii proaste sunt în toate țările, dar nu o să vedeți niciodată un neamț că vine și spune că sunt servicii proaste. În Bruxelles eu sunt foarte nemulțumită de serviciile publice, dar nu vine nimeni de acolo să spună că e nemulțumit”, ne spune europarlamentarul Maria Grapini.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
520 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger