Cauta

Mecanismele din spatele Cambridge Analytica: “Le-am hranit demonii!”

“Am exploatat Facebook (…) si am folosit ce am aflat despre oameni pentru a le hrani demonii”, a spus Christopher Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica, si cel care a decis sa faca publice documente care aratau volumul imens de informatii detinut de firma.

Mecanismele din spatele Cambridge Analytica: “Le-am hranit demonii!” - Ziarul National
Steve Bannon

La Universitatea Cambridge exista de mai multi ani un centru de studiu al maparilor psihologice pe baza datelor online. Spre exemplu, unul dintre cercetatorii de acolo dezvoltase un sistem de a intelege personalitatea utilizatorilor in functie de likeurile pe care le-au dat pe Facebook. A aflat ca daca avea la dispozitie cateva zeci de likeuri putea ghici culoarea pielii sau orientarea sexuala a cuiva cu o acuratete de peste 90%. Analiza a 150 de likeuri releva informatii care puteau fi necunoscute pana si parintilor individului respectiv, concluziona studiul.

Bani pentru a-l face presedinte pe Trump

Wylie le-a sugerat celor de la SCL (compania mama a Cambridge Analytica) sa foloseasca datele Facebook pentru a face analiza psihologica si a influenta oamenii in functie de aceasta. In companie a intrat si Steve Bannon prin 2013, fondatorul platformei media cunoscute pentru raspandirea stirilor false (Breitbart News) si omul care a devenit consilierul lui Trump in campania electorala.

Mecanismele din spatele Cambridge Analytica: “Le-am hranit demonii!” - Ziarul National
Christopher Wylie

Bannon a pus compania SCL  in legatura cu familia Mercer, unii dintre cei mai importanti donatori pentru conservatorii americani, care au acceptat sa ofere in jur de 15 milioane de dolari pentru proiectul profilarii psihologice. Datele Facebook de care aveau nevoie nu erau disponibile pur si simplu, asa ca SCL le-a obtinut de la un cercetator, Aleksandr Kogan care le colectase intre 2007 si 2015, sub pretextul unei cercetari academice. Se pare ca SCL a cheltuit vreo 7 milioane de dolari pentru obtinerea acestor date. In timpul cursei electorale din SUA, Cambridge Analytica a primit peste 5 milioane de dolari din partea campaniei lui Donald Trump.

Te joci si pierzi oricum

Informatiile despre utilizatori fusesera obtinute cu ajutorul unui chestionar pentru care respondentii au fost platiti. Asa a reusit Kogan sa adune informatiile a peste 50 de milioane de oameni: ce like-uri au dat, ce educatie au, in ce poze au fost taguiti, de pe ce dispozitive acceseaza Facebook, ce browser web folosesc etc. Jocurile-chestionar de tipul “Ce personaj din Game of Thrones esti”, “Ce rasa de caini ti se potriveste”, “Cum ai arata daca ai avea sexul opus” au ajuns sa aiba un succes rasunator si putini stiu ca accesandu-le isi pot pune la dispozitie datele personale si pe ale prietenilor.  Modelul de business al Facebook este bazat in mare parte pe culegerea datelor personale si vanzarea acestora catre publicitari si dezvoltatorii de aplicatii. Compania a incurajat dezvoltarea aplicatiilor prin oferirea accesului la datele utilizatorilor si a primit inapoi in jur de 30% din platile realizate cu ajutorul aplicatiilor.

Ultimele stiri

  • Bolojan declanșează războiul: 17 companii de stat, sub securea reformei
  • UPDATE Tragerea la sorți a Cupei Mondiale: Putem ajunge cu americanii în grupă
  • Documentele care DEMONTEAZĂ scandalul averii imobiliare a familiei Băluță
  • Tragerea la sorți a Cupei Mondiale provoacă un moment viral: Infantino îl evită pe Kevin Hart, iar Heidi Klum strălucește la 52 de ani
  • Pace în Ucraina? Discuții tensionate în Europa despre posibile concesii teritoriale ale Kievului
  • Criza apei din Prahova. Bolojan anunță că e „foarte posibil” ca din această seară să fie reluată alimentarea locuințelor cu apă. Dar nu sunt garanții că e și potabilă – VIDEO
  • Știai că respirația profundă reduce nivelul de cortizol în doar 2 minute? Iată tehnicile simple de calmare imediată
  • De necrezut: Petrecere de final de an la Ministerul Muncii, cu „taxă” de participare! Angajații, sărbătoriți pe banii lor! Cum arată invitația
  • „Europa va fi de nerecunoscut”. Noua Strategie de Securitate a SUA, publicată de Casa Albă
  • Are doar 10 ani și cântă în cinci limbi: povestea Anelissei Mănescu, „fetița cu voce de aur” din campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României”
  • Exit mobile version