AcasăNewsMasinile fara sofer intra pe piata UE

Masinile fara sofer intra pe piata UE

Este necesar ca legislatia europeana sa clarifice cine este raspunzator in caz de accident: soferul sau producatorul?

Vehiculele autonome sunt pe cale sa devina realitate in Uniunea Europeana pentru ca ele vor ateriza pe piata europeana incepand de anul viitor, arata Parlamentul European . Pe hartie, beneficiile sunt multe dar in realitate mai e mult pana departe.

Este necesar ca legislatia europeana sa clarifice cine este raspunzator in caz de accident soferul sau producatorul

Aproximativ 95% dintre accidentele rutiere implica eroarea umana. Anual, mii de oameni isi pierd viata in aceste accidente. Vehiculele autonome pot reduce aceste numere in mod semnificativ si pot contribui la imbunatatirea sigurantei rutiere. Tehnologia digitala poate reduce congestionarea traficului si emisiile de gaze cu efect de sera si poluanti atmosferici. De asemenea, aceasta poate creste accesul la mobilitate, de exemplu, prin deschiderea transportului rutier catre persoanele in varsta si persoanele cu mobilitate redusa sau handicap.

In plus, se asteapta ca piata automobilelor autonome sa creasca exponential creand noi  locuri de munca si sa genereze profituri de 620 de miliarde de euro pentru industria auto din UE si 180 de miliarde de euro pentru sectorul electronic pana in 2025.

Apar ele, dar nu-s legi

Intrucat vehiculele autonome vor trebui sa circule pe drumuri sau strazi cu vehiculele neautomatizate, precum si cu pietonii si bicicletele, cerintele de siguranta corespunzatoare si armonizarea normelor la nivelul UE sunt esentiale.Mai mult decat atat, deoarece vehiculele autonome preiau sarcinile de conducere de la oameni, este necesar ca legislatia europeana privind raspunderea sa evolueze si sa clarifice cine este raspunzator in caz de accident: soferul sau producatorul.
Normele UE privind protectia datelor se aplica si in sectorul transportului automatizat, insa nu au fost luate masuri specifice referitoare la garantarea securitatii cibernetice si protejarea autovehiculelor impotriva atacurilor cibernetice.Vehiculele autonome trebuie sa respecte demnitatea umana si libertatea de alegere. In prezent, UE elaboreaza instructiuni privind inteligenta artificiala, insa ar putea fi necesare includerea unor standarde specifice.

Bla, bla, bla, deocamdata

In timp ce dezvoltarea tehnologica progreseaza intr-un ritm accelerat, UE depune eforturi pentru asigurarea unor norme comune privind acest domeniu.In urma elaborarii comunicarii Comisiei ”Catre mobilitatea automatizata: o strategie UE pentru mobilitatea viitorului”, eurodeputatul Wim van de Camp (PPE), a pregatit un raport referitor la conducerea autonoma, care va fi votat in Parlament astazi.In raport se subliniaza ca politicile si legile UE privind mobilitatea automatizata si conectata ar trebui sa acopere toate modurile de transport, inclusiv transportul maritim pe distante scurte, navele de navigatie pe apele continentale, navele de transport marfa si sistemele feroviare usoare. Prin intermediul acestui raport se cere ca instalarea unor inregistratoare de date referitoare la evenimente sa devina obligatorie pentru a imbunatatii investigatiile legate de accidente, dar si pentru a permite abordarea problemelor legate de raspundere. De asemenea, este solicitata elaborarea in cel mai scurt timp posibil a unor norme adecvate privind etica si protectia datelor in sectorul transportului automatizat pentru a creste gradul de incredere al cetatenilor europeni fata de aceste tipuri de vehicule.

Nivelurile de automatizare si calendarul

Vehiculele autonome sunt echipate cu senzori, camere incorporate, GPS de inalta precizie, receptoare prin satelit si radare cu raza scurta de actiune care efectueaza in totalitate sau o parte din sarcinile de conducere. Vehiculele care asista conducatorul auto (nivelul 1 si 2 de automatizare) sunt deja disponibile pe piata europeana. In prezent, vehiculele autonome (nivelul 3 si 4) sunt testate si se preconizeaza ca vor intra pe piata in perioada 2020-2030 . Vehiculele cu automatizare completa vor aparea dupa 2030. Se asteapta ca toate vehiculele noi sa fie conectate incepand cu 2022. Vehiculele automatizate utilizeaza tehnologii digitale pentru a asista conducatorul auto astfel incat unele sau toate functiile de conducere sa poata fi transferate intr-un sistem informatic. Vehiculele autonome sau care se conduc singure sunt de nivel 3, 4 sau 5.Vehiculele conectate sunt echipate cu dispozitive menite sa asigure comunicarea cu alte vehicule sau cu infrastructura prin internet. Tehnologiile automatizate si conectate sunt complementare, iar toate vehiculele automate pot fi, de asemenea, conectate in viitorul apropiat.

author avatar
Tudor Borcea
233 afisari

1 COMENTARIU

  1. Unde o sa apara ca doar nu in Colonie,fara infrastructura rutiera,si unde unii ziarici fac din rahat bici crezand ca va trosni de sarbatori.Ce sa vezi la unii care fac comparatie intre un Logan si un Mercedes classa E,care s-au cicnit frontal.In primul rand aceste doua masini sunt total diferite,una face parte din classa de lux si este,ca greutate,de doua ori mai mare,nu mai zic de structura ca doar este de lux o structura deosebita iar ca pret cu banii de pe un Mercedes E classe poti lua 10 sau mai multe Loganuri,in rest sunt numai speculatii pentru a atrage cititori.Este ca si cum ai spune,striga aiurea,cum o fac hshishtagistii,vrem o tara ca afara,adica aceasta Colonie sa fie comparata cu tari ca germania,franta,elvetia etc.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger