Presiunile făcute de firmele de asigurări de a introduce coplata pentru reparațiile pe RCA au avut, la bază, un singur argument, acela al creșterii sumei totale a despăgubirilor acordate. Ceea ce omită să spună acestea este însă că și numărul autoturismelor nou înmatriculate a explodat în ultimii ani, fapt care a majorat atât despăgubirile, cât și sumele încasate din polițele RCA.

Piața asigurărilor auto obligatorii riscă să se prăbușească. Sub presiunea firmelor de asigurări, parlamentarii încearcă să modifice legea RCA în defavoarea populației, a transportatorilor și a service-urilor, provocând, astfel, un conflict generalizat cu asigurătorii. Consecința modificării legii va fi extrem de gravă, având în vedere că românii vor fi nevoiți să suporte o parte importantă a cheltuielilor cu reparațiile autoturismelor pe RCA. Firmele de asigurări încearcă să acrediteze ideea că au sărăcit din cauza creșterii nivelului despăgubirilor, fără să invoce și creșterea numărului de autovehicule din România, care a ajuns să depășească cifra de opt milioane. ”Autoritatea de Supraveghere Financiară a scăzut anul trecut tariful de referință orientativ al polițelor RCA ale firmelor de asigurări cu 7%, adică ceea ce înseamnă că cheltuielile cu despăgubirile au scăzut și nu au crescut, contrar celor afirmate de UNSAR și asiguratori. Acesta tarif crește sau scade, în funcție de cheltuielile pe care le-au avut asigurătorii cu despăgubirile. Mai mult de atât, în ultimii ani s-au înmatriculat 3 milioane de mașini noi și second-hand și atunci este normal să crească și numărul de accidente, dar asigurătorii uită să spună că au și încasat 3 milioane de poliție RCA. Un studiu al Birourilor Asigurătorilor de Autovehicule din România a arătat că în doi ani costul pieselor de schimb importate a crescut cu 20% și atunci este logic că au crescut și despăgubirile, dar nu din vina service-urilor. Ca să nu mai vorbim și de creșterea cursului valutar, care are și ea o influență majoră la importuri”, ne-a declarat Florin Pandele, director general AutoCar Service București.
Drepturile persoanelor păgubite nu trebuie limitate
Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) a criticat virulent ideea introducerii coplatei la reparațiile pe RCA. Reprezentanții asociației au arătat că prevederile legale aplicabile răspunderii civile obligatorii trebuie să asigure acordarea și plata despăgubirilor cuvenite în cuantum egal cu întinderea prejudiciului. ”Drepturile persoanei păgubite nu ar trebui limitate sau condiționate astfel încât aceasta să își obțină despăgubirea integrală într-un termen cât mai scurt, iar prevederile legale aplicabile răspunderii civile obligatorii trebuie să prevină abuzurile din partea tuturor părților implicate”, au precizat reprezentanții AURSF. Aceștia le-au transmis parlamentarilor că rezolvarea problemelor existente pe piața RCA trebuie realizată printr-o abordare globală și echilibrată a acestora, după consultarea tuturor stakeholderilor, inclusiv a transportatorilor și a unităților reparatoare, așa cum s-a întâmplat la elaborarea actualei legi RCA, care a reprezentat un exemplu de implicare activă și de consultare a tuturor părților interesate.