AcasăNewsManualele franceze: "Nu te nasti baiat sau fata, te orientezi ulterior"

Manualele franceze: „Nu te nasti baiat sau fata, te orientezi ulterior”

Ei s-au orientat ulterior

Invatamantul catolic francez a luat foc in fata provocarilor noii programe de „Stiinte ale vietii si Pamantului” pentru al doilea an de liceu, care se va aplica in scoli din septembrie 2011 si care contesta diferentele antropologice dintre barbati si femei. Dupa ce asociatiile familiale catolice au trimis o scrisoare dura de protest ministrului educatiei Luc Chatel, secretarul adjunct al Invatamantului Catolic, Claude Berruer, a trimis la randul sau vineri o scrisoare adresata sefilor tuturor institutiilor de invatamant catolice cerandu-le sa fie „in alerta”.

Ei s-au orientat ulterior

Ceea ce a produs aceasta tulburare este partea din programa scolara care trateaza sexualitatea umana. Capitolul intitulat „sa devii barbat sau femeie” face „implicit referinta la ‘teoria genului‘, care afirma ca, in ceea ce priveste diferentele sexuale, ‘genul’ este doar o pura conventie sociala”, se scrie in scrisoarea de alarma, citata de Le Figaro. „Identitatea masculina sau feminina, potrivit acestei teorii, nu este un dat antropologic, ci o chestiune de orientare„.

Manualele, care au inceput sa fie trimise catre scoli, exploateaza „in moduri diverse” aceasta parte din programa scolara. Astfel, manualul editat de Bordas scrie: „Daca intr-un grup social exista o foarte mare puternica valorizare a cuplului heterosexual si o puternica homofobie, probabilitatea este mare ca majoritatea tinerilor sa urmeze scenarii heterosexuale„.

„Suntem departe de antropologia crestina”, se apreciaza in mediile catolice. Mahin Bailly, responsabila la Editura Bordas, recunoaste „o anumita stangacie in elaborarea paragrafului”, dar insista ca manualul este conform programei scolare: „ni se cere sa evocam influenta contextului asupra comportamentului sexual. Nu este nimic socant”, apreciaza ea, bazandu-se pe un studiu sociologic citat in manual. Astfel, la Hamburg, in 1970, in anii revolutiei sexuale, 18% dintre adolescenti aveau activitati homosexuale. In 1990, amenintarea SIDA si schimbarile culturale facusera sa mai ramana doar 2%.

Programa face o sinteza a cunostintelor stiintifice stabilite clar de directorul invatamantului scolar, Jean-Michel Blanquer. „Nu este vorba sa favorizam vreo teorie sociologica sau alta. Daca unele manuale fac extrapolari, nu estre responsabilitatea ministerului. Scolile si profesorii sunt liberi sa-si aleaga manualele. In plus, faptul ca exista o dimensiune biologica si sociala a sexului a fost stabilit de multa vreme.”

Nu toata lumea este de acord cu aceasta analiza. Potrivit lui Claude Berruer, „te nasti baiat sau fata, la nastere nu esti o fiinta nediferentiata sexual. Nu le facem nici un serviciu tinerilor spunandu-le ca toate posibilitatile sunt egale. Alegerea manualelor este foarte importanta. Fara a vrea sa dramatizam, recomandam multa vigilenta.”

Thibaud Collin, profesor de filosofie la liceul catolic Stanislas si autor al unor lucrari pe aceasta tema, merge mai departe: „Teoria nediferentierii sexuale promoveaza de fapt homosexualitatea. Aceste teorii sunt un cap de pod pentru schimbari radicale in societate.” Toate aceste critici sunt pentru Francoise Milewski, autoarea programei incriminate, „puncte de vedere retrograde, care resping tot ce este in afara normei heterosexuale„.

Dar invatamantul catolic nu refuza dezbaterea. Scrisoarea trimisa tututor unitatilor de invatamant catolice afirma ca „teoria genului se difuzeaza in mediul nostru. Este cu siguranta obligatoriu sa deschidem o dezbatere cu liceenii asupra acestei chestiuni.”

author avatar
Adrian Patrusca
594 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger