Instagram devine usor usor un fel de bazar, fiind folosit din ce in ce mai mult pentru vanzarea de haine si accesorii contrafacute: de la genti Chanel si incaltaminte Gucci, la treninguri Adidas si Nike. Potrivit datelor analizate de Ghost Data, aproape 20% din toate postarile despre moda de pe Instagram contin fake-uri.
Au fost identificate, astfel, mai mult de 50.000 de conturi care promoveaza si vand produse contrafacute – o crestere de 171% fata de analiza din 2016, cand firma a gasit aproximativ 20.000 de conturi. Conturile care vand si promoveaza fake-uri sunt extrem de active: au adaugat (cumulat) mai mult de 65 de milioane de postari pe Instagram, iar activitatea lor reprezinta in medie aproximativ 1,6 milioane de Instagram Stories (postari care se sterg automat dupa 24 de ore) pe luna. Piata globala a produselor contrafacute insumeaza aproximativ 1,2 trilioane de dolari pe an. Conform Raportului privind contrafacerea marcilor globale din 2018 (2018 Global Brand Counterfeiting Report), brandurile de moda de lux pierd aproximativ 30,3 miliarde de dolari din cauza falsurilor vandute numai online. Cele populare fake-uri de pe Instagram, potrivit Ghost Data, sunt copii dupa: Louis Vuitton, Chanel, Gucci, Nike, Fendi, Balenciaga. Dupa cum noteaza Ghost Data, „Instagram devine mall-ul nostru de alegeri”. Tot mai multi oameni se indreapta spre platforma pentru a face cumparaturi sau pentru a obtine idei de stil de la influenceri. Dar combaterea unei industrii ilegale, atat de sofisticata si vasta ca cea a produselor contrafacute, va avea nevoie de idei noi, dincolo de dezvoltarea unor algoritmi.