În cadrul războiului economic fățiș purtat de Trump cu China lui Xi, ultimele zile au adus în prim plan toate companiile aeriene chineze care au solicitat la unison administrației Trump să își retragă propunerea ordinului prin care li se interzice să zboare prin spațiul aerian rusesc pe rutele către și dinspre SUA.
Propunerea de ordin al administrației americane survine în contextul în care conectivitatea aeriană dintre SUA și China rămâne mult sub nivelurile de dinainte de pandemie. Dealtfel, datele publicate de către OAG Schedules Analyser indică faptul că transportatorii americani operează aproximativ 27.700 de locuri dus-întors, comparativ cu cele 31.400 ale companiilor aeriene chineze dintr-un total combinat de aproximativ 59.100 de locuri săptămânale, deci mai puțin de o treime din cele 196.000 înregistrate la aceeași dată însă în 2019.
Astfel, în cazul aprobării ordinului atacat de către China, acesta s-ar aplica doar tuturor zborurilor de pasageri și combinate (pasageri-cargo) operate de șapte companii aeriene cu sediul în China continentală către sau dinspre SUA, dar nu și transportatorilor exclusiv de marfă, cum ar fi Air China Cargo sau SF Airlines. Ce nu spune însă DOT, este de ce măsura nu se aplică și companiilor exclusive de cargo, deoarece este evident ca aceasta este una discriminatorie și vădit protecționistă și în cazul volumului enorm al produselor importate din China s-ar produce o creștere în lanț a prețurilor și costurilor importatorilor americani. Practic în acest fel este taxat călătorul în final și nu importatorul iar banii încasați se duc în special în visteria și așa goală a americanilor. O altă dovadă a faptului ca măsura este strict una protecționistă și îndreptată doar împotriva Chinei este aceea ca aceasta nu se aplică și companiilor Cathay Pacific si Air India care folosesc aceleași rute prin Rusia precum cele chinezești
Ce zice China lui Xi?
Companiile chineze Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Hainan Airlines, Sichuan Airlines, Xiamen Airlines, și Beijing Capital Airlines, semnatare a cererii oficiale depuse la Departamentul Transporturilor din SUA (DOT), au declarat oficial faptul că restricția propusă de Washington va avea efecte adverse grave asupra pasagerilor și operațiunilor.
Totodată motivele invocate de aceste companii sunt legate de faptul ca prin propunerea în cauză ar crește cu o treime timpul zborurilor și al costurilor și ar stopa redresarea serviciilor aeriene bilaterale. Dealtfel răspunsurile companiilor chineze au relevat următoarele și anume că:
– ordinul nu protejează drepturile pasagerilor și interesul public
– este o schimbare unilaterală de politică – ocolirea spațiului aerian rusesc ar prelungi timpii de zbor cu două sau trei ore pe rutele cheie și ar crește semnificativ oboseala și disconfortul pasagerilor
– măsura va conduce la creșterea consumului de combustibil, rezultând tarife pentru pasageri mai mari
– propunerea este una evident incompatibilă cu principiile de bază de îmbunătățire a eficienței, sporire a accesibilității și servire a interesului public, care sunt susținute în mod constant de către DOT
– propunerea americană va crea inconveniente semnificative și complexitate operațională pentru companiile aeriene
– prin această impunere a unor timpi de zbor mai lungi vor fi afectați direct călătorii dintre China și SUA, ceea ce va perturba schimburile economice normale efectuate prin intermediul companiilor mixte de pasageri și cargo, și la obligarea unor sarcini inutile publicului călător
– redirecționarea rutelor aeriene pe altele mai lungi va introduce factori de risc suplimentari tipici aviației cu efect direct asupra siguranței zborurilor în special pe timpul sezonului de iarnă care urmează
– propunerea în forma actuală va submina, în mod evident, interesul general și public, cu o afectare directă și în mod negativ a unui număr substanțial de pasageri care și-au făcut deja aranjamentele de călătorie.
În plus compania națională chineză Air China a solicitat separat DOT mai mult timp pentru a răspunde ordinului de justificare, constatând ca termenul limită de răspuns de două zile lucrătoare este „neobișnuit de scurt”.
Trump lovește China din nou!
În mod evident Trump lovește China din nou în încercarea sa disperată de a stopa pe orice plan și prin orice mijloace, puternica dezvoltare economică a acesteia și în special în programul național și global prin care Xi a produs această fantastică creștere economică, programul denumit “One Belt, One Road” .
In cadrul acestui program global al lui Xi, aviația are o poziție de top iar politica chinezească este aceea de a prefera avioanele produse de Airbus în locul celor americane produse de Boeing Ce zic însă americanii, deoarece în mod practic Ordinul din 9 octombrie ar interzice companiilor aeriene chineze să utilizeze spațiul aerian rusesc pentru serviciile de transport pasageri și combinate (pasageri-marfă) SUA-China?
Astfel, Departamentul Transporturilor a declarat că impunerea acestei interdicții este necesară pentru a „nivela o disparitate concurențială” ce datează din 2022. Practic în 2022 ca urmare a sancțiunilor economice impuse Rusiei după escaladarea conflictului din Ucraina, ca măsură de retorsiune, Moscova și-a închis cerul pentru transportatorii americani și majoritatea transportatorilor occidentali. DOT a declarat ca, urmare a acestei măsuri de interdicție impuse de Rusia, transportatorii aerieni chinezi în special, nu au fost afectați și au continuat să utilizeze rutele aeriene rusești pe unele curse spre și dinspre America, motivând și că: „Acest lucru a dus la efecte concurențiale negative substanțiale asupra transportatorilor aerieni americani”. Tot DOT a arătat și faptul că toate companiile aeriene afectate de acest ordin vor avea însă și o perioadă de grație de 30 de zile dar doar dacă restricția este finalizată de către acestea Dealtfel americanii au și respins cererea transportatorilor chinezi printr-un ordin din 14 octombrie, declarând că nu există niciun motiv convingător pentru o întârziere suplimentară” .
Mai mult, DOT a motivat decizia de respingere prin indicarea faptului practica de survolare „este în desfășurare de o perioadă semnificativă” și „a dus la o disparitate care ajunge la un nivel pentru care interesul public necesită intervenția departamentului”. În replică la cei chinezi, transportatorii aerieni și grupurile industriale americane au susținut poziția DOT, argumentând că: – în realitate companiile aeriene chineze sunt cele care obțin un „avantaj nedrept” operând pe rute mai scurte și mai ieftine prin spațiul aerian rusesc, atâta timp cât avem spațiu rămâne închis pentru transportatorii americani și majoritatea celor occidentali. – „Acest lucru a dus la efecte concurențiale negative substanțiale asupra transportatorilor aerieni americani”.
Unde dai și cât se crapă!
Având în vedere că doar patru din cele 18 rute directe SUA-China operate de companii aeriene cu sediul în China continentală au intrat recent în spațiul aerian rusesc, efectul imediat al interdicției propuse pare a fi modest .
Cu toate acestea, impactul ar putea crește dacă mai multe rute revin sau dacă Washingtonul extinde politica pentru a include și alți transportatori străini, cum ar fi Cathay Pacific și Air India. Deasemenea nu se știe dacă măsura se va aplica și companiilor taiwaneze, japoneze, sud coreene etc care folosesc aceleași rute precum cele din China în drumul lor spre America. Un alt aspect de care americanii se feresc precum Necuratul de tămâie de când Trump a scos America din Acordul climatic de la Paris este cel legat de faptul ca in acest fel va creste poluarea prin creșterea consumului de petrol. Doar ca măsura este evident una protecționistă și anti chinezească sub acest aspect, deoarece doar companiilor aeriene chinezești li se aplică în cazul de față. Sub aspect juridic faptul ca Trump a scos USA de sub jurisdicția Tribunalului Penal Internațional iar procesele de la World Trade Organisation WTO sunt judecate de complete formate majoritar din vestici poate conduce și la o posibilă concluzie de parti pri cu americanii într-o astfel de cauză.
De altfel, la nivel mondial se constată o disoluție a mecanismelor juridice și jurisdicționale globale precum în cazul Ligii Națiunilor create de Nicolae Titulescu, al Tribunalului Penal Internațional, etc. Un alt aspect juridic important în cazul de față este cel al așa-ziselor “victime colaterale”, deoarece nimeni și nimic nu poate impune măsuri de retorsiune împotriva unor state neimplicate în conflict dar care beneficiază de alte tratamente mai favorabile decât cele beligerante sau aliații lor. De aceea întrebarea de bun simț se poate pune și invers adică dacă USA ar fi fost cea avantajată China ar fi putut lua o măsură identică?