AcasăNewsNoile măsuri fiscale: dispar facilitățile din IT! Ce alte schimbări aduce Guvernul...

Noile măsuri fiscale: dispar facilitățile din IT! Ce alte schimbări aduce Guvernul – DOCUMENT OFICIAL

sursa foto: Facebook/Ministerul Finanţelor

Ministerul Finanțelor a publicat, marți, proiectul de lege privind măsurile fiscal-bugetare pentru care Guvernul ar urma să-și asume răspunderea în Parlament.

Proiectul de act normativ pus în transparență publică de către Ministerul Finanțelor are 82 de pagini.

Actul normativ introduce, începând de anul viitor, un impozit minim de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro şi care determină un impozit pe profit mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit Agerpres.

„Se instituie un impozit minim pe cifra de afaceri pentru întărirea disciplinei fiscale care să asigure o contribuţie minimă datorată de un contribuabil plătitor de impozit pe profit pentru situaţia în care impozitul pe profit, determinat pe baza prevederilor generale ale titlului II din Codul fiscal, este mai mic decât valoarea impozitului minim pe cifra de afaceri. Acesta se datorează, în situaţia în care contribuabilul înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro, şi care în anul de calcul determină un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri. Regulile sunt stabilite şi pentru cazul în care rezultatul fiscal cumulat la sfârşitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscală sau profit impozabil dar nu datorează impozit pe profit deoarece se află în perioada de recuperare a pierderii fiscale”, se menționează în document.

Totodată, se introduce un impozit suplimentar pentru bănci, care va fi calculat prin aplicarea unei cote de 1% asupra cifrei de afaceri.

Cum vor fi impozitate microîntreprinderile

De asemenea, va scădea de la 500.000 de euro la 60.000 de euro pragul de încadrare în categoria microîntreprinderilor. Pentru microîntreprinderi, proiectul de lege prevede două cote de impozitare, de 1% şi 3%, în funcţie de veniturile realizate şi natura activităţilor desfăşurate.

Astfel, un impozit de 1% vor plăti microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc 60.000 euro inclusiv şi care nu desfăşoară activităţi precum editare a jocurilor pe calculator sau a altor produse software, facilităţi de cazare, restaurante etc.

Pe de altă parte, un impozit de 3% va fi aplicat pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro sau desfăşoară activităţi, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activităţi de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activităţi de editare a altor produse software, 6201 – Activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activităţi de servicii privind tehnologia informaţiei, 5510 – Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare, 5520 – Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor, 6910 – Activităţi juridice – numai pentru societăţile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocaţi potrivit legii, 8621 – Activităţi de asistenţă medicală generală, 8622 – Activităţi de asistenţă medicală specializată, 8623 – Activităţi de asistenţă stomatologică, 8690 – Alte activităţi referitoare la sănătatea umană, conform sursei citate.

Impozit pe veniturile din IT pentru sumele de peste 10.000 de lei

Totodată, în cazul celor care realizează venituri activităţi de creare de programe pentru calculator sau din construcţii vor fi restrânse facilităţile fiscale pentru un singur contract individual de muncă. De asemenea, se propune limitarea aplicării acestor facilităţi până la 31 decembrie 2028 inclusiv, similar cu termenul prevăzut pentru facilităţile fiscale acordate sectoarelor construcţii, agricol şi industria alimentară precum şi introducerea unui plafon până la care se acordă scutirea de la plata impozitului pe venit, respectiv până la nivelul a 10.000 lei inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu se aplică facilităţile fiscale.

De asemenea, pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor obţinute de către persoanele fizice ca urmare a desfăşurării activităţii de creare de programe pentru calculator, se propune reducerea cotei contribuţiei de asigurări sociale cu punctele procentuale corespunzătoare cotei de contribuţie la fondul de pensii administrat privat prevăzută în Legea nr. 411/2004. De asemenea, se propune scutirea de la plata contribuţiei la fondul de pensii administrat privat reglementat de Legea nr. 411/2004. Proiectul menţionează, însă, că persoanele fizice pot opta pentru plata contribuţiei datorată la fondul de pensii administrat privat.

Prin proiectul de act normativ, autorităţile propun şi un impozit special pe bunurile imobile şi mobile de valoare mare. Astfel, în cazul proprietăţilor reprezentând clădiri rezidenţiale, impozitul va fi calculat prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenţei dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere şi plafonul de 2.500.000 lei. În cazul proprietăţilor reprezentând autoturisme, acesta se va determina prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenţei dintre valoarea de achiziţie şi plafonul de 375.000 lei, conform aceleiași surse.

Măsuri pentru reducerea cheltuielilor instituţiilor şi autorităţilor publice

Nu în ultimul rând, proiectul conţine şi măsuri pentru reducerea cheltuielilor instituţiilor şi autorităţilor publice.

Printre acestea se numără diminuarea cu cel puţin 25% a funcţiilor de demnitate publică de secretar de stat, consilier de stat/subsecretar de stat/vicepreşedinte şi a funcţiilor de demnitate publică asimilate acestora, desfiinţarea posturilor vacante, desfiinţarea funcţiei de şef birou şi diminuarea ponderii funcţiilor publice de conducere în totalul funcţiilor la nivel ordonator principal de credite de la 12% la 8%.

proiectlegemasurifiscalbugetare_19092023
author avatar
Andrei Coman
840 afisari

8 COMENTARII

  1. E și firesc să crească actualele impozite, taxe și accize și să apară unele noi. PĂI DE UNDE BANI DE SUTELE DE MII DE PENSII SPECIALE ȘI DE PRIME, VOUCHERE, NORME DE HRANĂ ȘI SPORURI CARE SE DAU ATÂRNĂTORILOR LA BUGET??? PLUS FAPTUL CĂ SUNT FĂRĂ NUMĂR ATÂRNĂTORII!!

    ĂȘTIA PAPĂ, OAMENI BUNI, PAPĂ!

  2. TOT DEFICITUL BUGETAR APARUT IN ACEST AN ESTE DATORAT CRESTERII CHELTUIELILOR CU UCRAINA SI CUMPARARII DE FIARE VECHI DE LA AMERICANI CU BANUL JOS !,IAR MARFA LA SFANTUL ASTEAPTA .

  3. Vezi Gandul din 19.09 2023 articolul „cati militari ucrainieni raniti au fost tratati in Romania de la inceputul conflictului !!,
    Printre alte in articol se mentioneaza ca Romania a contribuit la ajutorarea Ucrainei de la inceputul razboiului cu 8 MILIARDE EURO ,recunoscute de UE ,declaratia apartine premierului
    , VEDTI ROMANI PENTRU CE NU AJUNG BANII LA BUGET ????,VEDETI DE CE CRESC IMPOZITELE SI TAXELE ??.RESTUL E GARGARA DE CEAMAI PROASTA FACURA .
    CITITI ,ROMANI CITITI ,NU MAI STATI CA VITELE LA TEMBELIZOR.

    • Nu e nici un război în Ucraina, e teatru de război. Nu mai împrăștia minciuni în necunoștință de cauză!
      Banii de la buget se fură ca-ntotdeuna de la buget de data asta poate mai dihai pe minciuna c-ar merge în Ucraina.

  4. In Constitutie scri ca suntem egali in fata legii. Cum sa fim egali, cind:
    1. Eu, inginer am avut inca 2 servicii cu contract de munca si am platit toate impozitele pentru salarii, conform legii. Am fost nevoit sa muncesc mai mult deoarece am trei copii. IT, constructiile, agricultura si poate sunt si altii nu au platit aceste dari. Pai, e corect ca IT, constructorul, agricultorul sa beneficieze de facilitati fara sa plateasca?
    2. Acum sunt la pensie. Am pensie peste 2000 lei, pentru diferenta platesc impozit de 10%. Dupa noile reglementari, IT plateste impozit numai pentru salarii de peste 10000 lei.
    3. Sa o luam si cu pensiile, unde se spune ca se dau pe baza contributivitatii. Am iesit la pensie in 2014. Un prieten a iesit la pensie in 2020, cu un coeficient mediu anual cu cca 20% mai mic decat al meu pensia lui este mai mare decat a mea. De ce? din cauaz coeficientului de corectie care la el este 1.42.
    4. Atunci, unde este egalitatea in fata legii?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger