Gigantul californian incaseaza miliarde de dolari fara sa plateasca nimic creatorilor de continut pentru munca lor, acuza News Media Alliance – asociatia profesionala a presei americane.

Google a obtinut venituri de 4,7 miliarde de dolari in 2018 din afisarea de titluri si articole in site-urile de stiri, insa editorii au aratat ca nu au primit banii cuveniti. ‘Google se bazeaza tot mai mult pe evenimente curente pentru a creste utilizarea produselor sale de catre consumatori”, se arata in studiul realizat de cabinetul de consultanta Keystone pentru NMA. Sunt mentionate Google News, lansat in 2006 pentru a prezenta utilizatorilor principalele informatii ale zilei, dar de asemenea pentru ”a mentine consumatorii in ecosistemul Google”, dar si sistemul Accelerated Mobile Pages (AMP), introdus in 2015, care permite afisarea articolelor de presa mult mai rapid pe un telefon mobil. Componenta a Google, YouTube a lansat o noua interfata pentru a afisa continuturi informative in motorul sau de cautare. Astazi, Comisia pentru afaceri juridice a Camerei Reprezentantilor va organiza o audiere privind problema relatiilor dintre presa si principalele platforme internet, Google fiind vizat in mod special. Google a anuntat ca plateste editorilor o parte din veniturile publicitare pe care le genereaza din cautarile pe site-urile de stiri, insa News Media Alliance considera ca sumele sunt insuficiente. “Calcule inexacte”, a reactionat un purtator de cuvant al Google, pe motiv ca „majoritatea cautarilor pe teme de actualitate nu produc publicitate”, desi a recunoscut ca in fiecare luna “Google News si Google Search genereaza zece miliarde de clickuri spre site-urile de stiri, ceea ce duce la abonamente si venituri din publicitate”. „Exista probabil loc pentru o discutie serioasa despre discrepanta dintre veniturile pe care le obtine Google datorita editorilor si castigurile pe care editorii le castiga de pe urma Google”, comenteaza Aron Pilhofer, profesor de jurnalism la Universitatea Temple. In luna martie, Parlamentul European a adoptat o reforma a drepturilor de autor, mai precis un “drept invecinat” pentru editori si agentiile de presa pentru a fi platiti de retelele sociale in schimbul articolelor si fotografiilor publicate pe platformele lor.