În condițiile în anul recent încheiat piaţa asigurărilor RCA a înregistrat o creştere semnificativă a numărului de reclamaţii din direcția conducătorilor auto nemulţumiţi de comportamentul unora dintre companiile de asigurări, în tot acest timp relaţia dintre service-uri şi asigurători mentinându-se una încordată, Florin Pandele, proprietarul grupului de firme AutoCar, a vorbit, într-un interviu acordat unei publicații, despre toată această situație de interes pentru șoferi.
„Imaginea negativă a pieţei de asigurări este dată, în principal, de două societăţi de asigurări, City Insurance şi Euroins, care împreună au o cotă pe piaţa de asigurări RCA periculos de ridicată, de aproape 80%. Ele nu mai respectă regulile, normele, legea RCA. La imaginea negativă a pieţei contribuie şi ASF, care a refuzat şi refuză în continuare să aplice sancţiuni corespunzătoare gravităţii contravenţiilor săvârşite de societăţile de asigurări. În Italia, o societate de asigurări care încalcă legea este sancţionată cu 60.000 de euro pentru fiecare dosar de daună neachitat în termenul legal. În România, fiecare din cele două societăţi are peste 300 milioane de euro cifră de afaceri/an. Gândiţi-vă ce reprezintă o amendă de 50.000 lei pentru o societate de asigurări care are o cifră de afaceri colosală! Singura sancţiune care poate determina asemenea societăţi să îşi schimbe comportamentul pe piaţă este interzicerea temporară a activităţii de asigurare RCA. Astăzi, ASF încalcă legea cu bună ştiinţă şi îmi asum ceea ce spun. Aşa că, deocamdată, nu sunt perspective că piaţa poliţelor RCA va arăta mai bine din punctul de vedere al consumatorilor”, consideră Pandele.
ASF-ul, obligată să aplice legea punctual
Cât privește situația pe care o anticipează pentru acest an, în privința pieței de asigurări, proprietarul grupului de firme AutoCar nu pare deloc optimist. „Piaţa de asigurări, după un an de abuzuri generalizate, va primi o nouă lecţie care o va durea şi costa scump. Este foarte posibil să asistăm la proceduri premergătoare falimentului unor firme de asigurări, încă din acest an. Conducerea ASF va suporta consecinţele, ea fiind principalul vinovat pentru derapajele existente pe piaţa de asigurări. Sunt sigur că vor urma demersuri având ca obiect atragerea răspunderii persoanelor vinovate de încălcări ale legii. În final, doresc să reamintesc ASF-ului faptul că este obligată să aplice legea punctual. Şi mai este obligată să verifice, în mod real și corect, rezerva de daună constituită de asigurători. Dacă nu vrea sau nu poate, atunci trebuie să plece! Nu putem accepta ca sute de mii de păgubiţi să sufere zi de zi, iar ASF să asiste pasivă și să își numere sumele uriașe de bani care îi intră în conturi în fiecare lună. Joaca de-a supravegherea și sancționarea din partea ASF cred că se va termina curând, când le vor bate la uşa alte instituții care i-au mai „vizitat” acum câțiva ani”, transmite Florin Pandele.
Cheltuieli pentru service-uri
Întrebat cum anume comentează acuzațiile aduse unor service-uri, cum că ar crește nejustificat prețul reparațiilor, oficialul AutoCar consideră „normală o creştere a preţului reparaţiilor, în condiţiile în care preţul curentului, gazelor naturale, al altor utilităţi creşte”. „Lipsa forţei de muncă, bine pregătită pune presiune pe creşterea salariilor plătite de service-uri. Am vopsitori care pleacă acasă, lună de lună, cu 2.000 de euro. Dacă nu le dau aceste salarii, pleacă în Olanda sau Germania. La sfârşitul fiecărui an, furnizorii de materiale de vopsitorie ne notifică faptul că preţul de listă comunicat de importator creşte cu 15-20%. Preţul pieselor de schimb creşte în fiecare an cu 10%. Neplata integrală a daunelor ne obligă la cheltuieli suplimentare: mai multe persoane angajate pentru acte birocratice necesare începerii acţiunilor în instanţă, onorariile avocaţilor, experţilor tehnici, taxele de timbru, costurile cu linii de credit pentru plata taxelor, impozitelor şi a cheltuielilor curente pentru nişte bani pe care îi obţinem după doi ani de zile în instanță. Vreau să reţineţi că 90% din cele 10.000 de unităţi reparatoare independente lucrează cu tarife mult sub cele ale reprezentanţelor auto din România pentru care, timp de 30 de ani, asigurătorii nu au zis nimic. Dacă firmele de asigurări ar respecta legea, nu am avea nevoie de trei angajaţi neproductivi raportat la cei productivi, iar costurile generate de procesele în instanţă s-ar reduce. Aşa-zisele costuri majorate de reparaţii sunt o consecinţă a conduitei societăților de asigurări. Acestea trebuie să înțeleagă că abuzurile lor îi costă. Dar şi-au făcut calcule şi le convine acest lucru, având în vedere că doar un număr mic de persoane îndrăznesc să îi acţioneze în judecată”, susține Pandele.
Sume de recuperat
Mai mult, proprietarul AutoCar dezvăluie că grupul său de firme are de recuperat sume importante de la firmele de asigurări. „Am aproximativ 2,5 milioane de euro scadente şi neachitate sau achitate parţial de către asigurători, dar am colegi care au mult mai mult de recuperat de la aceştia. Dacă vă uitaţi doar pe portalul instanţelor de judecată din România, City are aproximativ 25.000 de procese pe rol, iar Euroins are aproximativ 30.000 de dosare. Dauna medie pe procesele pierdute în instanţă se situează la aproximativ 5.000 de euro/dosar. (…) Lăsăm ASF să răspundă de unde se vor plăti daunele”, a conchis Florin Pandele.