De nevoie, românii au ajuns printre cei mai punctuali europeni la plata facturilor.
Opt din zece facturi (81%) sunt plătite la timp de către consumatorii români, în creştere faţă de anul anterior când 74% dintre acestea erau achitate la termenul limită. La nivel european, patru facturi din cinci în Europa de Est sunt plătite în termenul de plată, în timp ce în Europa de Vest, proporţia ajunge la 83%. Comportamentul de plată al românilor în ceea ce priveşte plata la timp a facturilor a crescut faţă de 2018, ajungând la 81%, în comparaţie cu 74%, în anul precedent, în ciuda reducerii termenelor de plată pentru persoane fizice, de la 31 de zile în 2018, la 29 de zile în 2019, potrivit studiului EOS, intitulat „Comportamente de plată europene 2019”, realizat de către institutul independent de cercetare al pieţei Kantar Infratest. Pe de altă parte, nivelul de creanţe neîncasate rămâne acelaşi ca în 2018, respectiv de 4%, cu un impact negativ asupra economiei din România. Prin comparaţie, nivelul mediu de creanţe neîncasate la nivelul Europei de Est este de 3%. Principalele motive pentru care clienţii persoane juridice nu plătesc sunt neîncasarea plăţilor de la proprii clienţi (74%), precum şi utilizarea liniilor de credit de la furnizori (67%). Totodată, clienţii persoane fizice susţin că întârzie cu plata sau nu plătesc deloc din cauza problemelor temporare cu lichidităţile (70%) şi a supra-îndatorării (54%). Chiar şi o singură factură neplătită are efecte negative asupra unei companii. Un comportament ce afectează companiile din România – pierderi de profit (63%), probleme cu fluxul de numerar (44%) şi creşterea dobânzilor (38%). În plus, 15% dintre companiile chestionate şi care activează pe piaţa locală au fost total de acord că plăţile întârziate şi neplata facturilor de către clienţi au condus la un sentiment de vulnerabilitate şi insecuritate.