AcasăNewsExclusiv! Intelegerea secreta care explica dezastrul de pe autostrada Orastie – Sibiu!

Exclusiv! Intelegerea secreta care explica dezastrul de pe autostrada Orastie – Sibiu!

„National” a intrat in posesia unui document incendiar, care, practic, arunca in aer toata povestea autostrazii Orastie-Sibiu. Desi CNADNR mai are putin si ii roaga in genunchi pe italienii de la Salini-Impregilo, castigatorii licitatiei pentru construirea lotului 3 al autostrazii, sa termine dezastruoasa lucrare, noi am aflat de ce s-a ajuns in aceasta situatie uluitoare si, in aparenta, fara iesire. Marea companie Salini-Impregilo, care nu poate construi 22 de kilometri de drum in Romania, dar care largeste Canalul Panama si consolideaza piramidele din Egipt, a trucat licitatia pentru autostrada Orastie-Sibiu.

Circulatia pe lotul 3 al autostrazii Orastie – Sibiu, cuprins intre Cunta (judetul Alba) si Saliste, a fost oprita din 7 septembrie. In acest moment, o portiune de 250 de metri unde au aparut fisuri a fost excavata

Pana in 2011, cand Impregilo a castigat licitatia pentru construirea lotul 3 al autostrazii Orastie-Sibiu, italienii nu mai avusesera in Romania proiecte de o asemenea anvergura. Intrarea pe piata constructiilor de la noi s-a facut cu ajutorul unei alte mari companii din Italia, Impresa Pizzarotti, care deja participase la mai multe licitatii in Romania si care avea deja deschise multe usi la nivel inalt. Solicitarea a venit din partea lui Pietro Francesco Miglio, responsabilul pe Europa de Est al Salini-Impregilo.  Oportunitatea celor doua companii italiene de a colabora in Romania a venit in 2011, odata cu licitatia pentru autostrada Orastie-Sibiu, moment in care Pizzarotti si Impregilo isi dau mana nu pentru a lucra corect si cinstit, ci pentru a da tunuri dupa tunuri.

Impresa Pizzarotti şi Impregilo au participat amândouă la licitaţie

Si asta pentru ca Pizzarotti nu numai ca stia foarte bine piata constructiilor din Romania, ci pentru ca stia din proprie experienta cat de bine doarme in bocanci CNADNR. Concret, cele doua firme bat palma si pe hartie, sub forma unei intelegeri secrete si ilegale conform legilor din toata Europa!

Intelegere secreta de zeci de milioane de euro

Înţelegerea secretă pe care Impregilo şi Pizzarotti au semnat-o cu zece zile înainte de depunerea ofertelor pentru lotul 3 al autăstrăzii Orăştie-Sibiu

Asadar, cu zece zile inainte de depunerea ofertelor pentru tronsonul 3 al autostrazii care astazi este inchis si demolat, Impregilo si Pizzarotti semneaza o intelegere denumita „letter of intent”, incheiata la Bucuresti, pe 18 februarie 2011. In aceasta intelegere se arata ca Impregilo intentioneaza sa participe la licitatia pentru lotul 3 al autostrazii Orastie-Sibiu si ca Impresa Pizzarotti are capacitatea, know-how-ul si resursele necesare pentru proiectarea si realizarea de lucrari publice. Desi in primele randuri ale intelegerii documentul ar putea parea un soi de consultanta, cele doua companii forteaza lucrurile pana dincolo de limita legii, punand la cale, de fapt, o intelegere de tip cartel. Pentru ca scrie negru pe alb ca in cazul in care Impregilo castiga licitatia, Pizzarotti va deveni subcontractor pentru o parte din lucrari, reprezentand 25 la suta din valoarea proiectului. Pentru realizarea acestui lucru, Pizzarotti s-a angajat sa-i furnizeze Impregilo suportul complet, insemnand o oferta all-inclusive care sa contina de la analizele tehnice pana la cele financiare, de costuri, sau de design.

Cele două companii italiene se judecă la Curtea Internaţională de Arbitraj

De asemenea, in baza acestei intelegeri secrete, Pizzarotti s-a angajat sa nu mai accepte oferta altei companii si nici sa consilieze vreo alta firma participanta la licitatie. Pe 23 februarie 2011, cu doar cinci zile inainte de depunerea ofertelor , Pizzarotti prezinta, in cadrul unei intalniri cu responsabilii Impregilo oferta de pret pe proiectul Orastie-Sibiu. Astfel, conform evaluarilor Pizzarotti, pretul ofertei s-a ridicat la 609.126.842 RON fara TVA, echivalentul a 145.030.201 euro. Mai departe, Impregilo a folosit analizele tehnice si de cost ale celor de la Pizzarotti si a inaintat CNADNR oferta pentru participarea la licitatie.

Salini-Impregilo si Pizzarotti, concurente la licitatia pentru Orastie-Sibiu

Si bomboana de pe coliva autostrazii Orastie-Sibiu o reprezinta momentul deschiderii ofertelor de catre comisia de evaluare din cadrul CNADNR. Supriza de proportii! Alaturi de Impregilo si alte companii, apare ca ofertant si Impresa Pizzarotti in asociere cu C SpA – Concefa SA. Bineinteles, pentru lotul 3 al Orastie –Sibiu. Semn ca intelegerea celor doua companii italiene semnata la 18 februarie 2011 a mers si mai departe, participand amandoua la licitatie, stiind una de alta. De fapt, aici si doreau sa ajunga. Pizzarotti prezinta oferta de pret calculata la cererea Impregilo, adica 609.126.842 RON. Ca sa fie siguri ca vor castiga licitatia, cei de la Impregilo prezinta in mare o oferta asemanatoare – ca doar calculasera pentru ei specialistii de la Pizzarotti – dar putin mai mica, respectiv 604.791.600 RON.

Pizzarotti, greseli de copii mici in favoarea Impregilo

Dorind sa fie, probabil, un partener corect si, deci, sa duca la indeplinire promisiunea ca va ajuta Impregilo sa castige licitatia, Pizzarotti face niste greseli de gradinita in documentatia depusa la CNADNR. Desi a participat la numeroase licitatii in zeci de tari, italienii de la Pizzarotti strecoara cateva erori materiale de genul celor de ortografie sau garantii nesemnate. „Ofertantul Asociere Impresa Pizzarotti & C SpA – Concefa SA a prezentat garantia cu un viciu de forma in sensul ca articolul de lege inserat este eronat (278 in loc de 278 indice 1). De asemenea, Anexa la Polita de asigurare este nesemnata de Asigurator”, se arata in procesul verbal al sedintei de deschidere a ofertelor pentru licitatia Orastie-Sibiu. Culmea, Impregilo, care participa pentru prima data in Romania la un astfel de proiect, nu comite nicio eroare.

Pizzarotti si Impregilo, la Curtea Internationala de Arbitraj

In ciuda acestor semne suspecte, care ar fi trebuit sa le atraga atentia oficialilor CNADNR, Impregilo este declarata castigatoare a licitatiei, de aici incepand cosmarul autostrazii Orastie-Sibiu. Cu chiu cu vai, italienii incep lucrarile pe baza propunerilor tehnice si financiare calculate de partenerii lor secreti, Impresa Pizzarotti. Acestia din urma stateau si ei linistiti la gandul ca munca lor va fi rasplatita de cei de la Impregilo, fireste, in baza intelegerii secrete semnate la 18 februarie 2011. Numai ca, din nou surpriza, Impregilo o da la intors si ii lasa pe cei de la Pizzarotti cu buza umflata. In ciuda mai multor notificari primite de la Pizzarotti, Impregilo incearca sa anuleze intelegerea secreta de tip cartel, sustinand ca nu mai poate subcontracta din cauza ca incalca legislatia romaneasca, iar CNADNR nu agreeaza ideea unui joint venture. De precizat ca Impregilo nu a anuntat CNADNR subcontractorul inaintea licitatiei, la depunerea ofertei, asa cum prevede legislatia, ci dupa demararea lucrarilor. In plus, italienii de la Impregilo le dau peste nas celor de la Pizzaroti si cu Ordonanta 34/2006, articolul 46. Aici se stipuleaza ca ofertantul nu are dreptul sa depuna oferta individuala/comuna si sa fie nominalizat ca subcontractant in cadrul unei alte oferte, sub sanctiunea excluderii ofertei individuale sau, dupa caz, a celei in care este ofertant asociat. In continuare, legea prevede si ca intreprinderile afiliate au dreptul de a participa in cadrul aceleiasi proceduri de atribuire, dar numai in cazul in care participarea acestora nu este de natura sa distorsioneze concurenta. In acest sens, operatorul economic are obligatia de a include in oferta sa lista cuprinzand intreprinderile afiliate, in masura in care acestea exista. Pizzarotti a consultat un avocat din cadrul NNDKP pentru a vedea daca intr-adevar Impregilo ar incalca legea prin subcontractarea celor 25 la suta din lucrarile la Orastie-Sibiu si iarasi surpriza! Potrivit avocatului Adina Chilim-Dumitriu, Impregilo nu ar fi fost indreptatita sa anuleze intelegerea secreta in detrimentul Pizzarotti. Simtindu-se folositi si neplatiti, italienii de la Pizzarotti fac plangere impotriva Impregilo la Curtea Nationala de Arbitraj de la Londra – Camera Comerciala, litigiul fiind inca pe rolul acestei prestigioase institutii. Aici, Pizzarotti ii cere Impregilo nici mai mult, nici mai putin decat 1,8 milioane de euro, adica cinci la suta din profitul estimat din cele 25 la suta care i-ar fi revenit Pizzarotti din valoarea proiectului Orastie-Sibiu, daca subcontractarea ar fi stat in picioare.

Dezvaluiri incendiare

Cam asta este povestea neromantata a unei autostrazi care astazi este demolata si pentru care CNADNR a platit deja peste o suta de milioane de euro, Impregilo devedindu-si din plin eticheta primita in toti acesti ani de activitate in Romania, adica “Imbecilo”. Insa, desi, “National” scrie de doi ani despre lacomia Impregilo si nepasarea autoritatilor statului fata de lucrarile de-a dreptul criminale pe care italienii le-au facut pana acum pe lotul 3  Orastie-Sibiu, nu s-a intamplat nimic notabil. Si aici ne referim inclusiv la nepasarea anchetatorilor. Iata ca acum procurorii, dar si Consiliul Concurentei, au la indemana, prin intermediul “National”, documentul prin care Salini-Impregilo si alte asemenea companii puse numai pe praduiala pot fi scoase pentru totdeauna de pe piata achizitiilor publice. “National” va continua dezvaluirile legate de fraudarea licitatiilor, urmand a publica amanunte incendiare despre functionari ai CNADNR si legaturile lor penale cu italienii de la Salini-Impregilo si nu numai.

Semnele de trucare pe care CNADNR nu le-a vazut sau nu a vrut sa le vada

De atlfel, erorile materiale sunt printre primele semne prin care o comisie de evaluare ar trebui sa-si dea seama ca o licitatie este trucata. Conform Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica, o organizatie internationala a statelor dezvoltate, la care Romania e in faza de aderare, fraudarea licitatiei poate lua forme multiple, toate impiedicand eforturile cumparatorilor – adesea autoritati nationale si locale – de a obtine produse si bunuri la cel mai mic pret posibil. Deseori, competitorii decid de comun acord cine va face oferta castigatoare pentru un contract care urmeaza a fi castigat printr-o licitatie. Unul din obiectivele generale ale unei intelegeri secrete  de trucare a licitatiei este acela de a creste pretul licitatiei si, in acest mod, de a creste suma pe care o vor castiga ofertantii. Planurile intelegerilor secrete includ adesea mecanisme de repartizare si impartire intre cei care conspira a profitului suplimentar obtinut ca rezultat al cresterii pretului final contractat. De exemplu, concurentii care decid sa nu liciteze sau sa oferteze un pret mai mic, pot obtine subcontracte ori contracte de furnizare de la ofertantul care este desemnat sa castige pentru a imparti profitul rezultat in urma pretului ridicat obtinut ilegal prin licitatie. Dar cele mai evidente semne de fraudare sunt greselile voite de ortografie sau nesemnarea cu buna stiinta a unor acte obligatorii, de genul politelor de asigurare.

author avatar
Andrei Coman
3.558 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger