Deputatii propun masuri legislative drastice pentru scolile care isi elimina elevii nepregatiti de la examenele finale de Evaluare Nationala si Bacalaureat. Acestia vor sa stopeze fenomenul “Braila”, prin care copiii sunt lasati corijenti sau repetenti de catre profesori pentru a nu strica media generala a scolii sau procentul de promovabilitate.
Potrivit unui studiu realizat de Human Catalyst, exista dovezi care indica o forma de excluziune in scoli a elevilor considerati fara sanse de a obtine rezultate foarte bune la Evaluarea Nationala, se arata in expunerea de motive a unui proiect de act normativ care aduce modificari Legii Educatiei Nationale. Statisticile Ministerului Educatiei Nationale releva ca numarul elevilor de clasa a VIII-a nepromovati anul trecut a crescut anul trecut cu 70,1% fata de 2017, de la 13.078, la 22.250. “ Elevii sunt impiedicati sa participe la Evaluarea Nationala prin nepromovare, sunt lasati corigenti, repetenti, cu situatii neincheiate. Noua tactica are potential distructiv pentru educatia viitoare a acestor elevi, pe de o parte pentru ca nu se pot inscrie nici la licee, nici la scolile profesionale si, pe de alta parte, pentru ca repetentia este puternic corelata cu abandonul scolar, se arata in expunerea de motive a proiectului legislativ. “Cifrele sunt ingrijoratoare. Aproape o treime dintre copii sunt, practic, dupa clasa a VIII-a, exclusi din traseul educational, fie pentru ca unii dintre ei nu se mai inscriu la liceu, fie ca nu obtin o nota de trecere. Situatia per ansamblu in sistemul de educatie este dramatica”, sustine deputatul Raluca Turcan, initiatorul proiectului de act normativ.
Profesorii, obligati sa-i mediteze pe elevi
Printre masurile prevazute in proiectul de lege se afla si obligatia Ministerului Educatiei ca la unitatile de invatamant in care rata de neparticipare la Evaluarea Nationala si la examenul de Bacalaureat depaseste 25% din numarul elevilor inscrisi la inceputul anului scolar sa se efectueze cercetari, monitorizari si investigatii privind cauzele neparticiparii acestora. In aceste unitati de invatamant Ministerul Educatiei trebuie sa ia masuri pentru cresterea numarului de consilieri scolari, mediatori scolari si profesori de sprijin. Profesorii de sprijin vor avea rolul de a medita elevii cu rezultate slabe pentru a creste sansele de promovare a examenelor finale. Totodata, in planul de actiune scolara se vor prevedea si masuri pentru imbunatatirea rezultatelor la examenele de Evaluare Nationala si Bacalaureat, fapt care va insemna o implicare mai mare a profesorilor in pregatirea elevilor.