AcasăNewsEfectul Vela: Dispare Poliția Judiciară!

Efectul Vela: Dispare Poliția Judiciară!

Marcel Vela aruncă în aer poliția judiciară

Infractorii ar putea scăpa nepedepsiți din cauza unei crize majore de polițiști judiciari. Ministrul Afacerilor de Interne, Marcel Vela, a emis o ordonanță de urgență care introduce incompatibilități pentru aceștia mai multe decât ale procurorilor și judecătorilor, fapt care va provoca un exod în masă a judiciariștilor către alte domenii de activitate.

Marcel Vela aruncă în aer poliția judiciară

Sindicaliștii din Poliție s-au arătat extrem de indignați după apariția unei ordonanțe de urgență a ministrului Vela, care, pur și simplu, pune stăpânire și pe timpul liber al angajaților din MAI. Actul normativ introduce incopatibilități suplimentare pentru polițiștii judiciari, care nu mai au voie să facă niciun fel de activitate în timpul liber. ”Calitatea de organ de cercetare penală al poliției judiciare este incompatibilă cu orice altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior”, se arată în ordonanță. ”Această ordonanță va avea un efect catastrofal, în sensul că oamenii vor refuza calitatea de polițiști judiciari și vor rămâne să-și facă acele activități pe care legea le permite în ceea ce privește timpul liber. Pentru că cei de la conducerea MAI se fac, practic, stăpâni pe timpul liber al polițistului. Avem deja niște incompatibilități din Legea 360, articolul 45, pe care le respectăm, dar acum au venit cu interdicții noi și au strâns atât de mult că efectiv nu mai poți să mai desfășori niciun fel de altă activitate. Vă dau un exemplu simplu. Avem oameni care au PFA și au stupi de albine, pe programe europene și cu finanțare europeană, și acum ce să facă? Nu le rămâne decât să renunțe la Poliția Judiciară, pentru au contracte, credite și vorbim de bani europeni pe care trebuie să-i justifice și să-i folosească în sensul obiectului programului. Totodată, mai avem instructori sportivi, mai avem instructori de dansuri populare, avem administratori de bloc, președinți de asociații de proprietari, sunt multe alte activități de genul acesta pe care nu mai au voie să le desfășoare. Este un abuz fără precedent.

Polițiștii judiciari nu mai au voie să fie nici măcar instructori sportivi

Nici procurorii și judecătorii nu au atâtea restricții”, ne-a declarat Dumitru Coarnă, președintele Sindicatului Național al Polițiștilor și Personalului Contractual (SNPPC).

Atacată la CCR

SNPPC a solicitat oficial Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională în cazul ordonanței de urgență inițiată de ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela. ”Învederăm faptul că prevederile art. 2 (4) din OUG nr. 20/2020 adaugă o interdicție în plus acestei categorii de polițiști, care ar trebui, în opinia noastră, să se supună exclusiv interdicțiilor prevăzute de art. 45 din Legea nr. 360/2002 privind statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare. Considerăm, în susținerea argumentației noastre, că reglementarea interdicției în cauză, pe lângă faptul că intră în contradicție cu prevederile art. 115 din Constituția României,  încalcă normele de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr. 24/2000 și creează o situație discriminatorie între organele de cercetare penală ale poliției judiciare și restul polițiștilor, sub aspectul incompatibilităților suplimentare prevăzute pentru această categorie de polițiști, în art. 2 alin. 4 din O.U.G nr. 20/2020, față de cele reglementate în art. 45 din Legea 360/2002,  opozabile tuturor polițiștilor”, se arată în solicitarea SNPPC trimisă Avocatului Poporului.

Ordonanță fără avize

Sindicatul Național al Polițiștilor și Personalului Contractual arată faptul că OUG nr. 20/2020  a fost publicată în Monitorul Oficial fără a parcurge toți pașii privind avizarea de către toate autoritățile interesate în aplicarea acesteia, respectiv Consiliul Economic și Social și Consiliul Legislativ, astfel cum prevăd dispozițiile art. 2 alin. 1 coroborat cu cele ale art. 5 lit. a și art. 6 din Legea n. 248/2013 precum și ale art. 9 din Legea nr. 24/2000. ”În ceea ce privește Consiliul Economic și Social, legea nu face nicio distincție: toate actele normative, proiecte de Ordonanțe, de legi, propuneri legislative trebuie trimise spre avizarea CES, indiferent de domeniul de reglementare, astfel cum vom arata în cele ce urmează. În sprijinul acestui argument stau și dispozițiile art. 9 alin. 1 din Legea nr. 24/2000 care prevăd că, în faza de elaborare a proiectelor de acte normative, inițiatorul trebuie să solicite avizul autorităților interesate în aplicarea acestora, în funcție de obiectul reglementării. În ceea ce privește avizul Consiliului Legislativ, acesta era vital în cauza analizată, în condițiile în care rolul Consiliului Legislativ, conform Legii nr. 73/1993, este acela de a aviza proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării şi coordonării întregii legislaţii şi a ţinerii evidenţei oficiale a legislaţiei României. Consiliul Legislativ, conform art. 3 alin. 3 lit a din Legea nr. 73/1993, verifică concordanţa reglementării propuse cu Constituţia, cu legile-cadru în domeniu, cu reglementările Uniunii Europene şi cu actele internaţionale la care România este parte. Conform prevederilor art. 4 din legea menționată, proiectele de ordonanţe şi de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate şi la modul în care sunt realizate cerinţele prevăzute la art. 3 alin. (3), care se aplică în mod corespunzător, ceea ce înseamnă că avizul Cosiliului Legislativ, chiar dacă are caracter consultativ, acesta trebuie să existe ca și condiție sine qua non emiterii actului normativ. Prin urmare, dacă apreciați că solicitarea noastră întrunește condițiile de legalitate, vă rugăm să sesizați Curtea Constituțională a României, solicitându-i să declare neconstituționale prevederile art. 2 (4) din Ordonanța de urgență nr. 20/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea poliției judiciare”, se mai precizează în solicitarea SNPPC.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
13.432 afisari

8 COMENTARII

  1. ministru asta VREA SA DESFINTEZE POLITIA ??? Prostie si idiotenie mai mare decat asta,
    ca vrea sa desfinteze politia judiciara ,nu cred ca exista. Cine le da ideile astea
    cretinoide ,marionetelor de felul asta ?

  2. Când ai ales profesia de polițist, se presupune că ai înțeles că aceasta vine deja la pachet cu anumite restricții privind activitățile ce pot fi desfășurate în timpul liber.
    Dacă dorești ca în timpul liber să ai și alte calități, cum ar fi cea de PFA sau administrator, limitează-te în a desfășura activități în structuri ale poliției, cum ar fi cele de ordine publică, care nu presupun obținerea unui aviz de poliție judiciară.
    Cine lucrează, într-adevăr, în structuri ale poliției care presupun obținerea unui aviz de poliție judiciară știe foarte bine că timpul liber pentru polițiștii judiciariști nu prea există, iar acolo unde sunt polițiști judiciariști care pretind că încă au timp liber, îndeajuns încât să desfășoare și activități cu titlu oneros, înseamnă că există niște „probleme”.

  3. Valentin Gheorghe: acolo unde sunt polițiști judiciariști care pretind că încă au timp liber… inseamna ca exista niste probleme. In afara orelor de program? Valentin, du-te la cel mai apropiat spital si fa un test de covid 19 cred ca ai febra si bati campii

    • Valentin Gheorghe: Du-te tată și dă-te cu capul de pereți și scăpa-ne de o rapandulă ca tine, faci umbră pământului degeaba…nu mai abera prostii că ești pe lângă subiect. În afara orelor de program dacă vrei poți să tai frunză la câini că așa vreau eu sau pot să tund iarba în parc, gottcha?!

      • Ai perfectă dreptate. În afară orelor tale de program poți să tai câtă frunză la câini dorești și să tunzi toată iarba din parcuri, pentru că activitățile astea nu contravin cerințelor prevăzute de lege pentru polițiștii judiciariști. Dar ca să îți folosești, totuși, timpul liber într-un mod util, în cazul tău, ai putea să mai pui mâna pe carte și să îți aduci aminte sau să înveți noțiunea de bun simț.

  4. Mi-am dorit foarte mult si am muncit foarte mult sa ajung politist. Acum am 20 de ani de vechime si constat cu regret ca a fi politist judiciarist s-a transformat intr-o corvoada. Suntem total aserviti, avem o multime de responsabilitati si sarcini, asiguram permanenta de la domiciliu pro bono si constat cu regret ca sunt putini cei care aleg aceasta structura. Toti tinerii vor „in strada” unde „sa dea cu infractorii de pamant”, in traducere libera la siguranta publica si patrulare unde sa frece luleaua, sa se plimbe cu Loganul, sa stea pe internet, sa doarma prin ascunzisuri, doar sa treaca tura mai repede. Deranj mare cand trebuie sa intocmeasca un document, brusc intra in panica si apeleaza la sindicat, imediat se simt discriminati. Cand le verifici activitatea, surpriza, 95 % nu au prins in viata lor un hot si sunt umiliti la fiecare speta datorita lipsei de pregatire. Sa constate o infractiune flagranta la regimul rutier, silvic, etc, o sarcina aproape imposibila. In concluzie, toti politistii ar trebui sa aiba aviz de judiciar si toti trebuie sa invete sa faca un cfl prapadit, o incepere de urmarire penala si o clasare.

  5. In completare, pentru a nu uita subiectul principal, parerea mea este ca OUG 20/2020 introduce in mod voit niste incompatibilitati aberante si va continua distrugerea structurii politiei judiciare inceputa in 2006 odata cu desfiintarea structurii de cercetari penale. Va mai aduceti aminte? Politistul ce cercetare penala, cel in preajma caruia procurorii sovaiau si pe care ii priveau cu respect? Au disparut, erau esenta calitatii, un zid de aparare. Intreg acest nou act normativ cauta sa puna politia judiciara sub control ierarhic, loveste adanc in fundamentul politiei, in oamenii puternici care datorita pregatirii si experientei nu au putut fi controlati, menirea aceasta avand-o astfel de acte normative.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger