Patru din 10 elevi români sunt analfabeți funcțional, arată cel mai recent studiu național. Raportul a fost întocmit de o platformă educațională, în colaborare cu Ministerul Educației. Numai un elev din 10 are capacitate de a înțelege mesajul unui text.
11% dintre tineri au fost încadrați în categoria „funcțional”, adică înțeleg pe deplin sensul unui text.
Doar 11% dintre elevii de gimnaziu din România înțeleg ce citesc
Cei 42% dintre elevi din categoria „nefuncțional” sunt cei care suferă de analfabetism funcțional. Restul de 47% au obținut rezultate mai bune, însă nu pot înțelege un text cap coadă.
Conform datelor, există o diferență minoră între fete și băieți în ceea ce privește alfabetizarea, cu 40% dintre fete și aproape 44% dintre băieți situați în zona nefuncționalității.
Studiul a fost realizat pe o perioadă de 15 luni, între ianuarie 2021 și aprilie 2022. Aproape 15.000 de elevi cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani au participat la acest studiu.
Județele cu cei mai mulți analfabeți funcțional
Din punct de vedere geografic, județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș au cele mai mari procente de copii analfabeți funcțional, în timp ce județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui au cele mai mici procente.
Expertii subliniază că această problemă este gravă, întrucât un analfabet funcțional nu poate să înțeleagă corect semnele de circulație sau informațiile de pe afișe.