AcasăNewsDoar unul din 10 elevi români înțelege ce citește. În ce județe...

Doar unul din 10 elevi români înțelege ce citește. În ce județe sunt cei mai mulți analfabeți funcțional

elevi

Patru din 10 elevi români sunt analfabeți funcțional, arată cel mai recent studiu național. Raportul a fost întocmit de o platformă educațională, în colaborare cu Ministerul Educației. Numai un elev din 10 are capacitate de a înțelege mesajul unui text.

11% dintre tineri au fost încadrați în categoria „funcțional”, adică înțeleg pe deplin sensul unui text.

Doar 11% dintre elevii de gimnaziu din România înțeleg ce citesc

Cei 42% dintre elevi din categoria „nefuncțional” sunt cei care suferă de analfabetism funcțional. Restul de 47% au obținut rezultate mai bune, însă nu pot înțelege un text cap coadă.

Conform datelor, există o diferență minoră între fete și băieți în ceea ce privește alfabetizarea, cu 40% dintre fete și aproape 44% dintre băieți situați în zona nefuncționalității.

Studiul a fost realizat pe o perioadă de 15 luni, între ianuarie 2021 și aprilie 2022. Aproape 15.000 de elevi cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani au participat la acest studiu.

Județele cu cei mai mulți analfabeți funcțional

Din punct de vedere geografic, județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș au cele mai mari procente de copii analfabeți funcțional, în timp ce județele Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava și Vaslui au cele mai mici procente.

Expertii subliniază că această problemă este gravă, întrucât un analfabet funcțional nu poate să înțeleagă corect semnele de circulație sau informațiile de pe afișe.

author avatar
Andreea Vlad
643 afisari

16 COMENTARII

  1. Pentru a lucra în Austria , pentru a aduna ș p a r a n gh e l nu este nevoie de a înțălege prostiile din – așa zise – materialele didactice românești.

  2. „Din punct de vedere geografic, județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș au cele mai mari procente de copii analfabeți funcționa”.

    Acum intelegem de ce a obtinut USR procente asa de mari la alegeri in aceste judete!

  3. Nu mai este niciun mod de a pedepsi un elev care nu învață sau nu este cuminte ,deh neam aliniat cu vestul ,unde condițiile de învățământ sunt de zeci de ani aceleași și au alta mentalitate . La noi note mari pe degeaba și stat în carca părinților cat de mult se poate .

  4. La asmenea texte, povești nu pot să le zic, orice om cu scaun la cap e analfabet funcțional. Din manualul clasa a 7-a Limba Română:
    „Platanos știa lucruri neobișnuite și câteva săptămâni l‑am ascultat înghețați de uimire. Nu îndrăzneam să‑l întrerupem, iar noaptea, în loc să dormim, ne gândeam la ceea ce ne spusese. Dacă am fi putut, am fi trecut râul chiar atunci, dar niciunul dintre noi nu‑și putea părăsi locul. Nici măcar Platanos, pe care Cati îl așezase lângă chioșc, considerându‑l privilegiat ori în tot cazul mai bun decât noi. Și eram de aceeași părere. Îmi doream să‑l ascult, dacă s‑ar fi putut ore în șir, mai ales să‑i pun acele întrebări pe care nu îndrăzneam să le pun altcuiva.
    Într‑o dimineață, Cati a venit încărcată de dulciuri. De obicei aveam mâncarea noastră, un regim special, dar din când în când ne cumpăra ciocolată și mai ales niște prăjituri pufoase cu trei straturi de cremă. Cati era veselă.
    — Bucurați‑vă, ne‑a anunțat ea, cred că asta este ultima oară când mai pupați dulciuri. În curând o să treceți în rândul adulților.
    Nu știam ce înseamnă asta, dar glasul ei ne îndemna să ne bucurăm. Cati era o femeie fără ascunzișuri, puteai să ai încredere în cuvintele ei. Avea și‑o mutricică simpatică, după standardele mele de atunci.
    Ne‑a pus în față cutiile, mișcându‑se greu, lipăind cu papucii pe aleea care ne despărțea de Platanos.
    Eram trei băieți și două fete, aliniați de‑a lungul aleii care ne despărțea de Platanos, fiecare în locul lui, pe care Cati ni‑l alesese cu mult timp în urmă. Eu eram cel mai mic, iar Năsosu, din cealaltă parte a șirului, era cel mai vârstnic – împlinise deja 14 ani.
    Un timp s‑a auzit doar zgomotul lingurițelor. Apoi am văzut cartonașul. Era de un gri‑alburiu, iar pe el se vedea ceva scris. Avuseserăm parte de un profesor care ne aducea uneori cărți și filme, pe care le descărcam pe tableta de școală. Tot ce știam era de la el. Dar cartonul rămas în urma lui Cati părea fără sens:
    Vio s‑a entuziasmat prima, era întotdeauna plină de optimism, dar era și cea mai stranie dintre noi, din cauză că avea irisul ochilor foarte mic. Când o priveai prima oară, îți făcea impresia că se holbează la tine, plus că era plină de teorii:
    — Ar putea fi o scrisoare codată.
    Năsosu credea că este un fel de parolă, pe care Cati o folosea ca să poată plăti pe la magazine.
    — Oh, nicidecum, a zis Platanos. E doar un orar. Toți cinci ne uitam la el, așteptând explicațiile.
    Toți cinci ne uitam la el, așteptând explicațiile.
    — Zici așa, ca să te rupi în figuri!
    Năsosu era supărat, se vedea clar că nu‑l plăcea pe Platanos, care continuă să explice, ca și cum Năsosu nici măcar n‑ar fi existat.
    — Probabil l‑a luat din greșeală de la cofetărie. Luni, marți și joi e deschis între orele 7 și 22… Asta înseamnă.
    Vorbea rar, foarte sigur pe el și întotdeauna gesticula discret cu o singură mână, ducând uneori arătătorul la nas.
    Năsosu a bufnit supărat, nu voia să‑l aprobe, iar după obiceiul lui detestabil, a scuipat într‑o parte. Dar Platanos a insistat:
    — Știu sigur că e un orar. Era un magazin la parterul mallului, o ciocolaterie, iar pe ușă stătea agățat un orar exact cum e ăsta.
    Mi‑l imaginam, înalt, întinzând gâtul ca să vadă mai bine. Năsosu rânjea, iar câteva priviri își arătau neîncrederea.
    — Orar! a exclamat Vio. Cuvântul ăsta nici nu există! L‑ai inventat tu!
    — E scris în dicționar, completă Platanos. Ce? Nici de dicționar n‑ați auzit? A fost o perioadă, a zâmbit el, când m‑au mutat în bibliotecă. Stăteam la intrare, lângă un card reader, și spuneam: Bună ziua, vă rog să apropiați cardul! Când se umplea sala, cineva îmi aducea o tabletă plină de cărți și putea să cadă tavanul pe mine, că nu mă mișcam. Citeam orice, dar mai ales romane: Contele de Monte Cristo, Comoara din insulă, Singur pe lume, Mihail, câine de circ și câte altele….”

    • Acuma le teme. Tot de-acolo:
      „ Există un punct culminant în cadrul desfășurării acțiunii? Care este acesta?
      Care sunt evenimentele pe care le asociezi cu creșterea acțiunii? Dar cele pe care le asociezi descreșterii acțiunii?
      Ai regăsit toate aceste etape în tabelul completat?
      Există un punct culminant în cadrul desfășurării acțiunii? Care este acesta? Ce personaje pot fi considerate „ajutoarele“, având un rol în găsirea unei rezolvări pentru problema lui Sisinel?
      Recitește secvențele retrospective din text și precizează timpul modului indicativ la care sunt cele mai multe verbe. Observă și verbele din secvențele aflate în prim‑planul narațiunii. Ce timp al modului indicativ predomină în acestea?
      Acțiunea se petrece într‑o „tabără“. Ce crezi că reprezintă „tabăra“?

      În text sunt conturate două lumi paralele (sugerate și de fotografiile de mai jos): cea situată în „tabără“ și lumea de „dincolo de râu“.
      În ce texte epice ai mai întâlnit două lumi, două tărâmuri?
      De ce crezi că plantele aflate în tabără nu au acces la lumea de „dincolo de râu“?
      Care este personajul care cunoaște ambele lumi și face legătura dintre ele?
      Alege una dintre variantele următoare și justifică‑ți opțiunea, prin trimitere la text. Lumea de „dincolo de râu“ ar putea reprezenta:
      lumea celor sănătoși
      universul dulciurilor
      lumea cunoașterii
      lumea plăcerilor
      lumea oamenilor
      lumea necunoscută, misteru

  5. Cum? Moldova cea mult hulită, batjocorită și sărăcită de fanari(h)oții ,,zidari” are cei mai isteți elevi? Băi, c’eș nebun? TOATE JUDEȚELE MOLDOVEI sunt ,,in fruntea” țării? Parcă se dorea a fi trecută in uitare contribuția masivă/covârșitoare a moldovenilor la CULTURA ROMÂNĂ, cum de veniți cu astfel de știri? Ceva violuri de prin Vaslui, beții crunte, crime, știți voi ,,scribii (dez)informării” despre ce-i vorba (ordinul!) NIMIC?

  6. Aveeti rabdaaare,prograaamul meeeu de suuuflett Roomania educaaaata,inca nu s-a incheiat. Sa vedeti atuuunci mariliii realezari.

  7. Aveeti rabdaaare,prograaamul meeeu de suuuflett Roomania educaaaata,inca nu s-a incheiat. Sa vedeti atuuunci mariliii realezari.Deocamdaaat inca eee beneee.

  8. Nici pentru a fi jurnalizda la National nu ti trebuie multa carte.A se vedea autoarea de fata.

  9. DEZASTRU NATIONAL ,CRIMA CU PREMEDITARE ,ASTA A FOST SI ESTE REZULTATUL ASA ZISELOR REFORME IN INVATAMANT. VINOVATII SE STIU ,IAR PENTRU ACESTE DESTINE DISTRUSE A MILIOANE DE TINERI NU RASPUNDE NIMENI !!.
    PENTRU CRIMINALITATEA POLITICA,PENTRU IRESPONSABILITATEA SI INCOMPETENTA GUVERNAMENTALA NU RASPUNDE NIMENI DE 33 DE ANI !.
    MARIONETELe care s-au succedat la guvernare in 33 au produs cel mai mare dezastru din istoria de 2000 de ani a acetor teritorii locuite de romani.

  10. @ Cică p’ăștia i-au făcut ai lor fără ,,instrucțiuni de folosire” și nu se descurcă ‘telectuali cum ,,funcționează” , ? N-au depus și reclamații la Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor, pentru lipsa ,,instrucțiunilor de folosire” , ?

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger