Noile reglementări în sistemul asigurărilor de tip RCA, inițiate de Ministerul Finanțelor, aduc avantaje pentru anumite categorii de șoferi, dar și dezavantaje pentru altele. Reprezentanții Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România susțin că printre privilegiații care vor plăti mai puțin se numără șoferii începători care locuiesc la țară.

Liberalizarea totală a pieței asigurărilor auto va aduce prețuri diferite pentru categoriile de șoferi încadrați în anumite grade de risc. Astfel, unii cetățeni vor plăti foarte puțin pentru polița RCA, în timp ce alții, cum sunt, de exemplu, taximetriștii, vor avea tarife mai mari. ”Sunt reguli europene pe care trebuie să le respectăm. Vrem piață liberă sau piață controlată? Am intrat în Uniunea Europeană și trebuie să lăsăm prețurile să se formeze liber pe piață, asta înseamnă că prețurile pot crește sau pot scădea pe anumite segmente. RCA-ul are posibilitatea acum să fie segmentat și la anumite categorii să scadă prețul, la altele să crească, asta este și ideea, de asta a și intervenit Comisia Europeană. De exemplu, la categoriile șoferilor cu experiență, care nu au un istoric de daune, ar putea fi stabilit un preț foarte mic. La fel și pentru un tînăr șofer fără experiență, dar care trăiește la țară, unde densitatea traficului nu este așa mare. Sunt mai multe segmente, sunt persoane fizice, sunt persoane juridice, mașini mici, mașini mari, taximetrie, distribuție. Înainte nu aveam voie să segmentăm, dar dacă avem voie să facem acest lucru putem izola un risc din acesta mai păgubos, statistic vorbind, și să îi construim un preț corect. Eu cred că asta vrea orice consumator până la urmă, un preț corect, format în piața liberă. Dar dacă îi bag pe toți la grămadă și nu pot să segmentez în felul acesta, atunci și prețul e mai mare”, ne-a declarat Sorin Greceanu, director general al Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România.
Firmele de asigurări, liber la stabilirea prețurilor
Potrivit proiectului de lege elaborat de Ministerul Finanțelor, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF)nu va mai controla modul de stabilire a prețurilor asigurărilor RCA, fapt ce constituie un un risc de creștere majoră a prețurilor. Astfel, ASF nu va mai reglementa modul de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienților de majorare şi/sau corecție ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă. Totodată, prevederile care limitează la 25% cheltuielile administrative și de vânzare ale poliței de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă vor fi abrogate. Proiectul de lege mai precizează că suspendarea contractului RCA la cererea asiguratului nu mai este posibilă, însă nu stipulează obligativitatea RCA pentru mașinile înmatriculate, dar neutilizate.