AcasăNewsDieselgate pute cel mai rau in Romania

Dieselgate pute cel mai rau in Romania

Problema poluarii tine de portofel: soferii continua sa iubeasca masinile pe motorina

La patru ani de la scandalul falsificarii rezultatelor testelor antipoluare, lucrurile stau asa: trei din patru masini diesel Volkswagen din Uniunea Europeana inca nu au fost rechemate pentru remedii, o situatie mai grava pentru consumatorii din Europa Centrala si de Est, unde doar 55% din automobilele grupului german au fost retrase, comparativ cu 83% in Occident. In Romania procentul este cel mai mic din UE, abia 37%, software-ul trisor al VW ii lasa rece pe soferii care isi freaca mainile de incantare ca pot cumpara TDI-uri.

Problema poluarii tine de portofel soferii continua sa iubeasca masinile pe motorina

“Industria auto nu si-a  indeplinit angajamentele de a repara automobilele manipulate. Este timpul ca guvernele sa faca rechemari obligatorii in intreaga Uniune Europeana. Acest lucru nu necesita noi legi, ci doar vointa politica. Piata unica a Uniunii Europene nu exista atunci cand vine vorba de emisiile de la automobile. Ea functioneaza doar pentru vanzarea de autoturisme, dar nu pentru a le rechema atunci cand lucrurile merg prost. Nu trebuie sa existe cetateni de mana a doua in Europa. Fiecare european are dreptul egal la aer curat”, spune Florent Grelier, oficial al retelei Transport si Mediu de la Bruxelles (T&E). Corect, numai ca „foaia de parcurs europeana privind vehiculele curate”, publicata de CE in martie 2019, contine doar recomandari pentru „mostenirea dieselgate”, dar solutiile trebuie sa le aplice fiecare tara in parte.

 Obsesia second-hand  pe motorina

Peste 350.000 de masini diesel la mana a doua extrem de poluante, in principal din Germania, au fost exportate in Romania numai in 2017, iar pe drumurile UE circula inca 43 de milioane de automobile si camionete cu grad ridicat de poluare – principala cauza a depasirilor toxice ale NO2 in zonele urbane. Nemtii (si nu numai) incep sa scape de masinile diesel vechi, iar romanii le cumpara pe capete, tara noastra este unul dintre principalii importatori de vehicule second-hand. „Statele membre est-europene si, in special, Romania au obligatia sa ia masuri urgente la nivel guvernamental: importi masina diesel la mana a doua numai daca a fost in prealabil rechemata. Mai mult, a sosit timpul ca orasele mari din Romania, precum Bucuresti, Brasov, Iasi, Cluj sau Timisoara, sa ia masuri locale drastice: stabilirea de zone cu emisii zero (sau emisii scazute) sau chiar, mai radical, interzicerea accesului diesel-urilor poluante pe teritoriul orasului”, sustine si Raul Cazan, presedintele 2Celsius, organizatie afiliata T&E. Atractia diesel nu vine neaparat dintr-un spirit de turma, desi aproape jumatate din cele aproximativ 6 milioane de masini au motoare pe motorina. In primul rand  cererea si oferta, pentru ca piata europeana vrea sa le vanda cat mai repede, iar romanii le iau la preturi sub Dacia, un producator care exporta majoritar – un Logan echipat decent se duce peste 12.000 de euro, un pret care numai low-cost nu e pentru romani. Se adauga putere si consum mic,  eliminarea taxelor de poluare si motivele pentru care soferii nu se prea uita la masini electrice – costa mult ( 30.000-90.000 de euro), valoare scazuta la revanzare,  nu exista statii de incarcare si service-uri specializate, iar piata lor tine mai mult de fita decat de nisa: un persoana dispusa sa plateasca multi bani pentru un automobil obisnuit n-o sa se urce intr-un vehicul care ofera o automomie de 200 de km.

author avatar
Andrei Coman
600 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger