Informația privind limitarea vitezei la 250 km/h apare des în fișele tehnice ale mașinilor sport. Dar de ce sunt atât de multe modele, în special cele germane, limitate la această viteză? Este o chestiune de siguranță, de regulament sau pur și simplu un gentlemen’s agreement?
În anii 1980 și 1990, Mercedes, BMW și Audi dezvoltau motoare din ce în ce mai puternice, capabile să flirteze fără probleme cu 300 km/h. Pentru a evita să atragă atenția poliției în țările vecine, unde viteza este foarte reglementată, aceste mărci au încheiat un acord tacit: să își limiteze electronic modelele la 250 km/h. Alți producători, mai ales cei japonezi, au urmat exemplul.
Când vorbim despre o limită de 250 km/h, este vorba pur și simplu de intervenția electronicii: computerul motorului, împreună cu sistemul de management al vehiculului, detectează viteza atinsă și împiedică accelerarea peste această limită, notează Automobile Magazine.
Motorul continuă să funcționeze normal, dar mașina refuză pur și simplu să meargă mai repede. Restricția este adesea legată de turație, de cartografierea electronică sau de oprirea injecției de combustibil.
Viteza de 250 km/h pare suficient de impresionantă pentru a flata orgoliile șoferilor și a afirma caracterul sportiv al unui model, dar nu prea excesivă pentru a evita panica din partea autorităților.
Limita se aplică în principal berlinelor sport, coupé-urilor și modelelor de vârf de gamă. BMW M5, Audi RS6 sau Mercedes-AMG E63 ar putea depăși cu ușurință 300 km/h fără limitator. Unii producători oferă un pachet de performanță care împinge viteza maximă la 305 km/h.
Siguranța este unul dintre argumentele majore în favoarea limitării. La 250 km/h, fiecare greșeală devine critică. Frânarea, evitarea unui obstacol sau pur și simplu menținerea controlului necesită reflexe de pilot și un drum perfect liber.
Chiar și în Germania, tronsoanele de autostradă fără limite sunt din ce în ce mai rare și congestionate. În plus, conducerea la această viteză uzează prematur diverse piese mecanice.
În cazul vehiculelor electrice, un BMW i5 M60, de exemplu, are o viteză maximă de 230 km/h, în ciuda celor 601 CP ai săi. Audi e-Tron GT respectă însă tradiția, fiind limitat la 250 km/h, în timp ce Tesla Model S sau Porsche Taycan pot depăși fără griji bariera simbolică. Totuși, Renault și Volvo au ales chiar să își limiteze unele modele la 180 km/h.