AcasăNewsDe ce nu plătesc foștii șefi din CNADNR vinovați pentru starea Transalpina?!

De ce nu plătesc foștii șefi din CNADNR vinovați pentru starea Transalpina?!

Celebra șosea Transalpina (DN 67C), care leagă localitățile Bengesti din Gorj și Sebeș din Alba pe o lungime de 148 de kilometri, pare că rămâne în aer din punct de vedere a finalizării lucrărilor de modernizare. Și asta nu pentru că nu ar exista voință politică și determinare pentru ca aceste lucrări să fie finalizate și pentru că acest drum, care este cotat printre cele mai frumoase din Europa, să devină unul din cele mai circulate trasee turistice din țara noastră și nu numai. Premierul Ludovic Orban, aflat în vizită pe Transalpina, în 24 iulie, afirma că: ”Da, calitatea drumului lasă încă de dorit în anumite zone. Lucrarea trebuie să fie finalizată. Acum trebuie să vedem dacă mai există Romstrade. ”

Așadar, voință politică pentru a finaliza acest drum există, mai trebuie însă ca și structura greoaie numită CNAIR ( Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) să se miște în sensul corect indicat și de premierul Orban, în privința Transalpinei. De asemenea, trebuie ruptă și încrengătura de interese și de oameni din CNAIR care acoperă vinovații din cazul Transalpina. Pentru a înțelege despre ce e vorba, să facem o recapitulare a istoriei din ultimii ani ai acestui spectaculos drum și pentru a înțelege de ce premierul României a vorbit tocmai acum despre Transalpina trebuie subliniat faptul că în data de 2 iulie 2020, Curtea de Apel București a respins, definitiv, solicitarea făcută de CNAIR de reziliere a contractului încheiat în 2008 cu compania Romstrade.

Acest proces păgubos a fost inițiat în 2014 de CNAIR, după aproape 2 ani de la oprirea lucrărilor celor de la Romstrade. Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi în 2012, la inițiativa abuzivă a directorului general de atunci Mircea Pop și a directorului juridic al CNAIR Andrei Filipescu, decisese în mod ilegal rezilierea contractului nr. 617/05.09.2008 pentru nerespectarea obligațiilor asumate de către Romstrade, respectiv pentru că nu a constituit garanția de bună execuție prevăzută în contract, pentru că nu a obținut avizele și acordurile prevăzute de lege, inclusiv a Acordului de Mediu, pentru că nu a respectat măsurile dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcții cu privire la soluțiile de remediere a fisurilor apărute la parapeții din beton și pentru că nu a recuperat suma ce reprezintă plăti nejustificate stabilite de către Curtea de Conturi a României în 2012.

Instanțele de judecată au stabilit, însă, că achizitorul, respectiv CNAIR, avea obligația de a obține toate autorizațiile și avizele necesare execuției lucrărilor și de a le depune la dispoziția executantului fără plata. „Pe cale de consecință, inclusiv prelungirea valabilității acestor autorizații cădea în sarcina achizitorului, astfel încât ordinul de suspendare a lucrărilor din dată de 5 octombrie 2012, emis de către reclamanta, motivat de faptul că pârâta nu a reînnoit autorizațiile de construire este neîntemeiat”, a precizat Tribunalul București în hotărârea rămasă definitivă.

Iată că acum după 8 ani de zile, instanțele românești, au statuat ÎN MOD DEFINITIV, cu argumente, că rezilierea Contractului nr.617/2008 pentru modernizarea Transalpinei, unul din cele mai frumoase drumuri europene, a fost făcută ABUZIV, de niște amatori abuzivi mânați de interese politice și financiare obscure, așa cum erau Mircea Pop- directorul general al CNAIR în 2012 și Andrei Filipescu- directorul Direcției Juridice din CNAIR de la acea vreme.

Întrebarea firească ce se ridică este vor răspunde aceste persoane, foști mari mahări în CNAIR, pentru dezastrul de pe acest drum, care există la această ora fără minime mijloace de siguranță rutieră?!

Actualii conducători ai CNAIR sunt obligați să lase de o parte umorile personale pe care unii dintre ei le au vis-a-vis de compania Romstrade și împreună cu această să gasească soluții pentru că acest drum să fie deschis 12 luni pe an. Și tot actuala conducere a CNAIR trebuie să acționeze pe cale legală pentru ca cei vinovați de starea Transalpuna, așa cum sunt Pop și Filipescu, să plătească.

Soluții tehnice există, drumul merită din plin, căci știm toți că e splendid, iar dacă Transalpina cunoscut și că Drumul Regelui va deveni sigur, dezvoltarea stațiunilor montane din zona, a turismului, dar și a transportului mic de marfă vor cunoaște o dezvoltare impresionantă, în zona de confluența a Olteniei cu Transilvania!

Ar fi o prostie uriașă ca CNAIR-ul să nu profite de oportunitate și să demareze URGENT măsurile de securizare a drumului și de finalizare/actualizare a investiției rutiere Transalpina!

author avatar
Andrei Coman
316 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger