AcasăNewsCum puteau fi evitate tragedia de la Mihăilești și cea de la...

Cum puteau fi evitate tragedia de la Mihăilești și cea de la Beirut: De ce este azotatul de amoniu atât de periculos?

Cum puteau fi evitate tragedia de la Mihăilești și cea de la Beirut: De ce este azotatul de amoniu atât de periculos?Cum puteau fi evitate tragedia de la Mihăilești și cea de la Beirut: De ce este azotatul de amoniu atât de periculos?

Se pare că uriașa explozie care a zguduit marți capitala libaneză a fost provocată de nitratul de amoniu. Produsul chimic este adesea folosit ca îngrășământ, dar și în fabricarea explozibililor.

Premierul libanez Hassan Diab a declarat că explozia de marți din Beirut ar fi putut fi cauzată de cantitățile mari de azotat de amoniu depozitate în port.

Se pare că azotatul de amoniu a fost adus în capitala libaneză pe o navă de marfă care a fost închisă din motive de siguranță în 2013. Nava circula pe ruta Georgia – Mozambic.

Hassan Diab a declarat că aproximativ 2.750 tone de substanță chimică extrem de explozivă au fost stocate în port, încă de atunci, fără a fi asigurate măsurile de siguranță.

Explozia a fost atât de puternică încât s-a putut auzi în Cipru, la aproximativ 200 de kilometri spre vest, a informat presa.

Ce este azotatul de amoniu?

Azotatul de amoniu este o sare albă cristalină care poate fi produsă destul de ieftin din amoniac și acid azotic. Este solubil și este adesea folosit ca îngrășământ, deoarece azotul este necesar pentru dezvoltarea plantelor.

Azotatul de amoniu în forma sa pură nu este periculos. Este totuși sensibil la căldură. La 32,2 grade Celsius (89,96 grade Fahrenheit), azotatul de amoniu își schimbă structura atomică, care la rândul său își schimbă proprietățile chimice.

Când se depozitează cantități mari de azotat de amoniu într-un singur loc, se generează căldură. Dacă cantitatea este suficient de mare, poate determina aprinderea substanței chimice. Odată ce temperatura de 170 grade Celsius este atinsă, azotatul de amoniu începe să se descompună, emițând oxid de azot, care mai este cunoscut sub numele de gaz de râs. Orice aprindere bruscă face ca nitratul de amoniu să se descompună direct în apă, azot și oxigen, ceea ce explică enorma putere explozivă a sării.

Dezastre mortale

Deoarece azotatul de amoniu este un produs chimic extrem de exploziv, multe țări reglementează strict utilizarea acestuia. În ultimii 100 de ani, au existat mai multe dezastre care implică substanța chimică.

Unul dintre ele este cel din România care a avut loc în Mihăilești, o comună din județul Buzău, pe 24 mai 2004. În urma exploziei, 18 persoane au decedat (printre care șapte pompieri, trei localnici și doi jurnaliști) și 13 persoane au fost rănite grav. În dimineața zilei de 24 mai 2004, șoferul unui camion, în care erau transportați 400 de saci cu asotat de amoniu, pierde controlul autovehiculului care se răstoarnă în șanț. La fața locului au ajuns două echipaje de pompieri și doi jurnaliști, însă, în timp ce se acționează pentru stingerea incendiului, camionul explodează. Părți din trupurile oamenilor și din camion sunt aruncate de sfulul exploziei pe o rază de peste un kilometru, iar șoseaua este distrusă pe o distanță de peste 30 de metri. De asemenea, incidentul provoacă un crater adânc de 7 metri.

author avatar
Alexandru Tîrcavu
990 afisari

3 COMENTARII

  1. Data de 10 septembrie 1981, petrolierul „Argeş“ (pavilion: România, IMO: 6806743, 36.150 tdw., construit în anul 1968, comandant: c.l.c tov. Traian Băsescu cod indicativ secret Petrov) a fost implicat într-o catastrofă în portul Rouen (Franţa) de pe fluviul Sena.

    Ediţia din 11 septembrie 1981 a cotidianului regional „Paris – Normandie“ titra pe prima pagină: „Fapte şi oameni. Sena în flăcări în faţa rafinăriei «Shell». Dramă evitată cu precizie în apropiere de Rouen“, articol semnat de François Henriot.
    Potrivit celor consemnate, în dimineaţa zilei de 10 septembrie 1981, în jurul orei 08:30, în aval de Rouen, în dreptul rafinăriei „Shell“, fluviul Sena a luat foc în mod inexplicabil şi terifiant. O uriaşă pată de combustibil uşor, nafta[1], s-a aprins instantaneu. Flăcările uriaşe şi vălătucii de fum au învăluit câteva împingătoare şi barje, producând o panică de nedescris în port. Au fost alertaţi sute de pompierii din patru localităţi riverane.Au ars scrum 37 de nave iar Sena a fost extrem poluat.
    Tare matelotu… Beirut fetita cu chibrite.

  2. Oare turcii de la Azo Mureș sunt de încredere???… întreb așa , aproape săptămânal merg la Tg Mureș probleme de serviciu și mă uităm din depărtare la combinatul chimic… acum după această catastrofa privesc cu reținere această zonă…. Doamne ferește !!!!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger