AcasăNewsCum aresteaza computerele companiilor IT-istii de la Consiliul Concurentei

Cum aresteaza computerele companiilor IT-istii de la Consiliul Concurentei

Companiile care ajuta Consiliul Concurentei in investigatie scapa de pedeapsa

O descindere a echipei Consiliului Concurentei la companiile suspectate de intelegeri pentru fixarea preturilor arata exact ca in filme, cand agentii FBI ajung la sediul suspectilor. Practic, computerele sunt arestate, iar cei care lucreaza la ele sunt somati sa se indeparteze de ele.

Companiile care ajuta Consiliul Concurentei in investigatie scapa de pedeapsa

Consiliul Concurentei a devenit unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat. Anul trecut, amenzile aplicate companiilor au fost de peste 93 milioane de euro, atingand al doilea record, dupa cel spectaculos, din 2011, de 300 milioane de euro. Banii se incaseaza pe loc pentru ca, de cativa ani, judecatorii nu mai accepta suspendarea aplicarii sanctiunii atunci cand firmele fac contestatii. Armele secrete ale Consiliului Concurentei, cu care sunt depistate cartelurile, abuzurile de pozitie si intelegerile pentru fixarea preturilor intre retaileri si furnizorii acestora, sunt reprezentate de o echipa de sapte tineri IT-sti foarte pregatiti si de un soft ultraperformant, pe care il detine si FBI-ul. Cand au informatii de incalcari ale legii, echipele Consiliului Concurentei se deplaseaza la sediile companiilor cu mandat judecatoresc de perchezitie. In acel moment, toate computerele sunt sechestrate, iar administratorilor li se citesc drepturile. Toti cei care se afla langa computere sunt obligati sa se indeparteze, iar IT-istii incep investigatia. Daca informatiile sunt prea multe, se copiaza hardurile si se sigileaza pentru ca ulterior sa inceapa investigatia acestora la sediu. Astfel, echipele Consiliului Concurentei, in care o importanta contributie o au si inspectorii si raportorii, reusesc sa aiba o eficienta maxima.

Doar doua investigatii la hipermarketuri

Pe tema intelegerii intre retaileri si furnizori, Consiliul Concurentei a demarat si a finalizat doar doua investigatii. Prima s-a derulat intre 2005 si 2009 si s-a finalizat in 2015 cu sanctionarea a 25 de companii de pe piata comercializarii produselor alimentare cu amenzi in valoare totala de 35 milioane euro pentru fixarea preturilor intre retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image si furnizorii acestora. Cea de-a doua investigatie a fost finalizata in 2018  si a vizat o posibila intelegere verticala intre retaileri si o parte din furnizorii acestor produse, prin stabilirea preturilor de revanzare, pe parcursul perioadei 2010-2016 . Astfel, s-a constatat ca intre fiecare dintre Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA si Romania Hypermarche (Cora) SA si 4 furnizori ai acestora s-au incheiat intelegeri anticoncurentiale/practici concertate, prin care acestia si-au stabilit, de comun acord, nivele minime sau fixe ale preturilor de vanzare catre consumatorii finali. Consiliul Concurentei a sanctionat cele sapte companii cu amenzi in valoare totala de 18,8 milioane euro. Carrefour Romania SA a luat decizia sa recunoasca fapta constatata de Consiliul Concurentei si a beneficiat in acest fel de o reducere a amenzii. ”Investigatiile trebuie foarte bine fundamentate pentru ca marile companii au super-case de avocatura, care ne iau si ne intorc si fac 7.000 de contestatii la Curtea Europeana a Drepturilor Omului, la Curtea Europeana de Justitie. Ticmai de aceea trebuie sa fie foarte bine fundamentata actiunea nosatra, chiar si declansarea, pentru ca ei ataca fiecare chichita, si daca declansarea nu este ok, si daca nu sunt indicii”, ne-au precizat surse din cadrul Consiliului Concurentei.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
542 afisari

1 COMENTARIU

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger