AcasăNewsCOTAR a transmis Camerei Deputaților un memoriu pentru respingerea amendamentelor la Legea...

COTAR a transmis Camerei Deputaților un memoriu pentru respingerea amendamentelor la Legea RCA – DOCUMENT

COTAR a anunțat marți dimineață, 14 octombrie, că transmis Camerei Deputaților un memoriu pentru respingerea amendamentelor la proiectul de modificare a Legii RCA.

Este vorba despre amendamentele suplimentare care ar putea fi propuse la PL-x nr. 216/2024, proiect aprobat de Senat și pe care COTAR nu îl dorește modificat.

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a transmis un Memoriu către Camera Deputaților referitor la adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii RCA Legea nr. 132/2017 (PL-x nr. 216/2024) în forma transmisă de Senat, cu respingerea oricăror amendamente suplimentare care ar putea fi propuse la nivelul Camerei Deputaților față de versiunea PL-x nr. 216/2024 adoptată de către Senat – se menționează într-un comunicat transmis marți, 14 octombrie.

Plx 216 2024_COTAR_Sumar Executiv_Probleme majore identificate ref propune...ratori

„Au fost semnalate problemele legale și constituționale ridicate de amendamentele promovate de asigurători în fața decidenților și riscurile grave pentru păgubiți, asigurați, transportatori și pentru bugetul de stat.

PL-x nr. 216/2024 este justificat de necesitatea transpunerii în dreptul național a Directivei nr. 2118/20211 (“Directiva”), astfel că, așa cum în mod corect a apreciat Senatul, nu se impune adoptarea unor amendamente care nu au nicio legătură cu Directiva și nici a unor amendamente care aduc sau sunt susceptibile să aducă schimbări majore în mecanismului asigurărilor și despăgubirilor în domeniul RCA”, conform aceluiași comunicat.

Ce solicită reprezentanții COTAR

COTAR solicită, având în vedere calitatea Camerei Deputaților de for decizional cu privire la PL-x nr. 216/2024, „să se mențină Proiectul de lege nr. PL-x nr. 216/2024 în forma adoptată de Senat, cu respectarea scopului urmărit de acest Proiect”, și „respingerea oricăror amendamente suplimentare care ar putea fi propuse la nivelul Camerei Deputaților față de versiunea PL-x nr. 216/2024 adoptată de către Senat”.

Proiectul de lege are în vedere transpunerea Directivei nr. 2021/2118/CE din 24.11.2021 de modificare a Directivei 2009/103/CE din 16.09.2009, cu excepția art. 1 pct. 8 și 18, și a unor hotărâri pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în scopul armonizării legislației naționale cu cea europeană, fiind un demers necesar, în condițiile în care România este un stat membru al Uniunii Europene și trebuie să respecte ansamblul actelor juridice emise de UE și care alcătuiesc, împreună, aquis-ul comunitar.

În acest scop, Senatul, în calitate de Primă cameră sesizată, a adoptat în data de 25 martie 2024 PL-x nr. 216/2024 (L1/2024), „într-o formă care este în concordanță cu normele europene amintite și are în vedere schimbările preconizate”.

Reprezentanții COTAR susțin, prin Memoriul transmis Camerei Deputaților, adoptarea Proiectului de lege în forma transmisă de Senat, cu respingerea oricăror amendamente la nivelul Camerei Deputaților, subsecvente adoptării PL-x nr. 216/2024 de către Senat, „amendamente care în mod vădit ar exceda scopului legitim amintit și ar fi nocive pentru piața de asigurări RCA din România”.

„Subliniem că orice modificări aduse legislației din domeniul asigurărilor obligatorii RCA trebuie să țină cont în principal de specificul pieței de asigurări din România și să fie întemeiate pe analize obiective și de oportunitate, întocmite cu aportul tuturor asociațiilor legal constituite și actorilor care sunt reprezentativi pentru domeniile de activitate vizate de modificările propuse.

Cu toate acestea, anumite companii de asigurări exercită mari presiuni asupra autorităților și decidenților pentru a include în PL-x nr. 216/2024 anumite modificări care au fost propuse și respinse în anul 2024, care nu au fost incluse în forma adoptată de către Senat.
În acest sens, reiterăm că amendamentele de natura celor respinse în anul 2024 și vehiculate și 2025 prin diverse canale de asigurători și afiliații acestora sunt susceptibile a genera o stare gravă de pericol pentru stabilitatea pieței de asigurări din România, întrucât înlătură sau restrâng în mod excesiv drepturile consumatorilor de asigurări și garanțiile menite să le asigure valorificarea, prin prevederi care:

– sunt contrare dispozițiilor constituționale cuprinse la art. 61, art. 69 și art. 75 din Constituția României, care consacră un principiu fundamental privind activitatea de legiferare, respectiv principiul bicameralismului;

– sunt contrare art. 44, art. 45, art. 135 și art. 136 din Constituția României și respectiv Convenției Europene a Drepturilor Omului din perspectiva dreptului de proprietate privată al consumatorilor și persoanelor prejudiciate, precum și dreptului la desfășurarea unei activități economice în mod liber;

– sunt contrare art. 16 și art. 17 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene;

– încalcă prevederile legislației naționale și internaționale în materia concurenței (Art. 4 din Legea Concurenței nr. 21/1996 și art. 101 și 102 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene), riscând să conducă la inițierea unei proceduri de infringement împotriva Statului Român în baza art. 258 din TFUE;

– încalcă prevederile Codului Civil și ale Legii nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, referitoare la regimul juridic și competențele societăților de asigurare, care sunt limitate la activitățile specifice domeniului de asigurare/reasigurare, neputând fi extinse pentru a include prerogative de stabilire a unor prețuri de referință aplicabile altor domenii de activitate;

– încalcă principiul reparării integrale a prejudiciului, consacrat atât la nivel european, cât și național, obligând persoanele păgubite fie să suporte o CO-PLATĂ, pentru repararea unui prejudiciu produs din culpa unei terțe persoane;

– contravin jurisprudenței constante a Curții Constituționale și practicii judiciare a instanțelor din România, conform cărora stabilirea cuantumului despăgubirilor prin raportare la propria valoare a orei de manoperă a unităților reparatoare corespunde principiului libertăţii economice şi al liberei circulaţii a serviciilor.”, transmit reprezentanții COTAR în același comunicat.

Pentru mai multe detalii, puteți consulta Memoriul transmis de COTAR Camerei Deputaților. Iată-l:

COTAR_Memoriu_PLx 216 din 2024_13.10.2025

author avatar
Andrei Coman
69 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger