Închiderea principalului hub economic al Chinei (Wuhan) a declanşat o panică planetară care va duce la pierderi de zeci de miliarde de dolari. Psihoza virusului ucigaş dă mari dureri de cap companiilor care produc în China, ameninţând să afecteze Apple dar şi exportul ceasurilor elveţiene.
Apple a cerut furnizorilor săi chinezi să îi producă 80 de milioane de telefoane iPhone în prima jumătate a acestui an. Cu toate acestea, producţia de masă, care urma să înceapă în a treia săptămână din luna februarie, ar putea fi amânată din cauza epidemiei de coronavirus, comentează analiştii de la Nikkei Asian Review. Compania americană a generat peste 124 miliarde dolari din vânzarea de telefoane iPhone în anul fiscal 2019 şi a introdus smartphone-uri mai ieftine pentru a-i atrage pe consumatori interesaţi de preţ. În Wuhan, conducerea fabricii Foxconn (furnizor Apple) le-a cerut angajaţilor să rămână acasă, iar anumiţi experţi în epidemiologie consideră că evoluţia virusului va dura cel puţin câteva luni. Numărul oficial de cazuri este de peste 4.000 în China (peste 100 de morţi, dar la o populaţie de 1,4 miliarde !) şi aproximativ 50 în afara ţării. Rata mortalităţii acestui coronavirus s-a situat până acum în jurul pragului de 3%. Prin comparaţie, pentru rujeolă este cuprinsă între 12 şi 18. Chiar dacă preşedintele Xi Jinping cere măsuri rapide la situaţia “gravă”, blocarea unor regiuni întregi din China va avea efecte similare epidemiei SARS din 2003, o criză care a adus pierderi de 40 de miliarde de dolari economiei globale. Asia este în continuare responsabilă pentru mai mult de jumătate (53%) din cifra de afaceri generată de exporturile de ceasuri elveţiene în 2019 (Europa 30% iar America 15%). În 2020, producătorii elveţieni de ceasuri vor avea dificultăţi în a găsi alte pieţe care să compenseze pentru piaţa din China, unde consumul ar urma să scadă pe fondul extinderii epidemiei de coronavirus. Autorităţile de la Beijing au limitat călătoriile pentru 40 de milioane de persoane în timpul Anului Nou chinezesc, o perioadă de vârf pentru cadouri. Numărul de ceasuri exportate a scăzut cu 13% până la 20,5 milioane unităţi, cel mai redus nivel de după 1984, în condiţiile în care industria s-a concentrat pe limitarea producţiei şi tranziţia spre modele cu preţuri mai mari. Epidemia de coronavirus va duce la o scădere cu 8% a veniturilor producătorilor de lux, în contextul în care aceste firme generează 35% din câştiguri de pe urma consumatorilor chinezi.