În era tehnologiei și a accesului rapid la informații, Prorectorul Universității București, Prof. univ. dr. Lucian Ciolan a subliniat la conferința Webdidactica: „Meseriile viitorului: adaptarea educației la piața muncii”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, că elevii trebuie învățați să gândească critic, nu doar să memoreze informații. Skill-urile de care avem nevoie, reflexia critică, gândirea critică, analiza, devin esențiale într-o lume în care informația este prețioasă, a punctat Lucian Ciolan, referindu-se la valoarea acestei abilități în fața unei piețe a muncii tot mai digitalizate.
Prorectorul a explicat că școala nu ar trebui să transforme elevii în „memory stick-uri ambulante” care acumulează date fără a le înțelege contextul și semnificația. În schimb, tinerii ar trebui să fie instruiți să discearnă între informația reală și cea falsă, să filtreze și să analizeze critic ceea ce citesc. Această abilitate este esențială în contextul actual, unde, prin utilizarea inteligenței artificiale, oricine poate accesa o cantitate vastă de date într-un timp foarte scurt.
Prof. Univ. dr. Lucian Ciolan a subliniat că: „este esențial să regândim curriculumul astfel încât competențele cheie să devină o parte integrantă a procesului educațional, nu doar o declarație de intenții. Trebuie să dedicăm spațiu real dezvoltării acestor abilități, pentru ca tinerii să fie cu adevărat pregătiți pentru provocările complexe ale societății moderne.” Declarația profesorului Ciolan atrage atenția asupra unei nevoi fundamentale: abandonarea sistemului de învățare bazat pe memorare, în favoarea dezvoltării unor abilități ce vor deveni critice într-o lume în continuă schimbare.
Prin organizarea conferinței Webdidactica: „Meseriile viitorului: adaptarea educației la piața muncii”, Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României speră să inspire un model de educație care pune accent pe gândirea critică ca abilitate de bază. Într-o societate în care informația este disponibilă „oriunde și oricând”, Ciolan argumentează că formarea critică a tinerilor este esențială pentru a evita expunerea la dezinformare și pentru a-i pregăti pentru o participare informată la viața socială și profesională. Mesajul său la conferință este clar: educația trebuie să se adapteze la era digitală, învățând elevii să gândească și să evalueze critic informațiile pe care le întâlnesc.