Cauta

Comisia Europeană impune obligații Gazprom

Comisia Europeană a adoptat o decizie prin care impune Gazprom o serie de obligații care răspund preocupărilor Comisiei în ceea ce privește concurența și permit fluxul liber al gazelor naturale la prețuri competitive pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est, în beneficiul consumatorilor și al întreprinderilor europene.

Comisarul responsabil cu politica în domeniul concurenței, Margrethe Vestager, a declarat: „Toate societățile care desfășoară activități în Europa trebuie să respecte normele europene în materie de concurență, indiferent de țara din care provin. Decizia de astăzi elimină obstacolele create de Gazprom care stau în calea fluxului liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est. Dar mai mult decât atât – decizia noastră prevede un set personalizat de norme privind comportamentul viitor al Gazprom, care impune acestei societăți să ia măsuri pozitive pentru a integra în continuare piețele gazelor naturale din regiune și pentru a contribui la realizarea unei adevărate piețe interne a energiei în Europa. De asemenea, acest set personalizat de norme oferă clienților Gazprom din Europa Centrală și de Est un instrument eficace pentru a se asigura că prețul pe care îl plătesc este competitiv.

Ca întotdeauna, acest caz nu vizează țara de proveniență a societății, ci obținerea rezultatului care răspunde cel mai bine intereselor consumatorilor și întreprinderilor europene. Iar decizia de astăzi nu înseamnă încheierea cazului, ci marchează, mai degrabă, data de la care începe asigurarea respectării de către Gazprom a obligațiilor care îi revin.”

Gazprom este principalul furnizor de gaze naturale în mai multe țări din Europa Centrală și de Est. În aprilie 2015, Comisia a trimis Gazprom o comunicare privind obiecțiunile. Această comunicare prezintă opinia preliminară a Comisiei potrivit căreia societatea a încălcat normele antitrust ale UE, urmărind o strategie globală de împărțire a piețelor gazelor naturale de-a lungul frontierelor naționale în opt state membre (Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia și Slovacia). Este posibil ca această strategie să îi fi permis Gazprom să perceapă prețuri mai mari în cinci dintre aceste state membre (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia).

Decizia adoptată astăzi de Comisie pune capăt acestui comportament al Gazprom și îi impune un set detaliat de norme care vor modifica în mod semnificativ modul în care această societate își desfășoară activitatea pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est:

Combinate, respectivele obligații răspund preocupărilor Comisiei în ceea ce privește concurența și realizează obiectivul acesteia de a asigura un flux liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est, la prețuri competitive.

Prin urmare, Comisia a decis să confere acestor îndatoriri (așa-numitele „angajamente”) un caracter juridic obligatoriu pentru Gazprom (în temeiul articolului 9 din Regulamentul nr. 1/2003privind politica antitrust a UE).

În cazul în care o societate își încalcă oricare dintre aceste obligații, Comisia poate aplica o amendă de până la 10 % din cifra de afaceri de la nivel mondial a respectivei societăți, fără să fie necesar să dovedească existența unei încălcări a normelor antitrust ale UE.

La un nivel mai general, concurența efectivă pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est nu depinde numai de asigurarea respectării normelor UE în materie de concurență, ci și de efectuarea unor investiții în diversificarea aprovizionării cu gaze naturale, de orientarea corespunzătoare a legislațiilor din domeniul energiei la nivel european și național, precum și de punerea corectă în aplicare a acestora. Din acest motiv, una dintre prioritățile-cheie ale Comisiei este construirea unei uniuni energetice europene.

 

Informații detaliate privind obligațiile Gazprom

Pentru a răspunde preocupărilor Comisiei în ceea ce privește concurența, Gazprom trebuie să respecte o serie de obligații care vizează să asigure fluxul liber al gazelor naturale la prețuri competitive în Europa Centrală și de Est și care vor fi în vigoare timp de opt ani.

Aceste obligații reflectă feedbackul primit din partea părților interesate în cadrul unui test de piață, pe care Comisia l-a lansat în martie 2017 cu privire la o versiune anterioară a propunerii. La acest test de piață s-a primit un număr semnificativ de răspunsuri din partea unei game largi de părți interesate, inclusiv guverne, autorități naționale de concurență, angrosiști de gaze naturale, asociații profesionale și mediul academic, care au contribuit la clarificarea și asigurarea eficacității obligațiilor finale.

 

1)   Gazprom trebuie să elimine barierele din calea fluxului liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est

Comisia și-a exprimat preocuparea cu privire la faptul că Gazprom a impus restricții teritoriale în cadrul contractelor de aprovizionare pe care le-a încheiat cu angrosiști și cu unii clienți industriali în toate cele opt state membre (Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia și Slovacia). Printre aceste restricții se numără interdicții referitoare la export și clauze care impun utilizarea gazelor naturale achiziționate pe un anumit teritoriu (clauzele privind destinația) și alte măsuri care au împiedicat fluxul transfrontalier al gazelor naturale.

Ca răspuns, decizia Comisiei impune Gazprom să elimine toate aceste bariere contractuale din calea fluxului liber al gazelor naturale pe piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est, indiferent dacă respectivele bariere împiedică vânzările transfrontaliere sau le fac mai puțin atractive din punct de vedere financiar. De asemenea, Gazprom nu va putea să reintroducă astfel de clauze în viitor.

În plus, Gazprom trebuie să își adapteze dispozițiile contractuale privind monitorizarea și contorizarea gazelor naturale în Bulgaria, dispoziții care au izolat piața gazelor naturale din Bulgaria de piețele gazelor naturale ale statelor membre ale UE învecinate. Acest lucru va permite transferul controlului de la Gazprom către operatorul bulgar al infrastructurii de transport al gazelor naturale. În urma testului de piață, Gazprom a clarificat o serie de elemente tehnice care ar asigura eficacitatea deplină a obligației.

Aceste obligații vor elimina obstacolele contractuale create de Gazprom care stau în calea fluxului liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est.

 

2)   Gazprom trebuie să ia măsuri active pentru a integra piețele gazelor naturale din Europa Centrală și de Est

Pentru a se garanta cu adevărat fluxul liber al gazelor naturale în Europa Centrală și de Est, trebuie, de asemenea, să existe infrastructura de transport necesară, și anume conductele de interconectare ce asigură legătura între piețele naționale ale gazelor naturale. O astfel de infrastructură există deja în Republica Cehă, Ungaria, Polonia și Slovacia. Cu toate acestea, infrastructura care conectează Bulgaria, Estonia, Letonia și Lituania cu piețele gazelor naturale ale statelor membre ale UE învecinate nu este încă disponibilă într-o măsură suficientă, ceea ce limitează capacitatea clienților Gazprom de a revinde gazele naturale pe care le-au achiziționat către și din aceste țări, chiar dacă dispun de volume neutilizate.

Gazprom va remedia acum lipsa interconectării, oferindu-le consumatorilor relevanți opțiunea de a livra gazele naturale către și din aceste țări. În special, clienții care au achiziționat gaze naturale, optând inițial pentru livrarea acestora către Ungaria, Polonia sau Slovacia, au la dispoziție posibilitatea ca Gazprom să le livreze integral sau parțial către Bulgaria și/sau țările baltice (și invers):

Acest mecanism permite fluxurile de gaze naturale către și din țările baltice și Bulgaria, ca și când ar exista deja conducte de interconectare cu vecinii din UE și va permite clienților Gazprom să identifice noi oportunități de afaceri chiar înainte ca respectivele conducte de interconectare să fie disponibile, în beneficiul consumatorilor și al întreprinderilor din Bulgaria și din țările baltice.

 

3)   Gazprom se angajează în favoarea unui proces structurat, menit să asigure în viitor prețuri competitive ale gazelor naturale în Europa Centrală și de Est

Comisia și-a exprimat preocuparea cu privire la faptul că Gazprom ar fi putut să perceapă prețuri mai mari în cinci state membre (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania și Polonia).

Ca răspuns la această preocupare, decizia Comisiei oferă clienților Gazprom care au încheiat contracte pe termen lung în aceste țări un instrument eficace, menit să asigure faptul că prețul pe care îl plătesc în viitor pentru gazele naturale este competitiv:

Acest lucru va asigura prețuri competitive ale gazelor naturale în regiunile în cauză și va permite ca în viitor să se evite situațiile în care prețurile gazelor naturale prevăzute în contractele cu indexare în funcție de prețul petrolului să se abată în mod semnificativ de la prețurile de referință competitive. Obligația se aplică tuturor contractelor cu o durată de minimum trei ani, deoarece preocupările legate de preț în acest caz sunt relevante numai pentru contractele pe termen lung în care noile evoluții apărute în timp pot duce la o abatere semnificativă față de prețurile de referință competitive.

 

4)   Eliminarea avantajelor obținute ca urmare a prevalării de poziția pe piață

În fine, Comisia și-a exprimat preocuparea cu privire la faptul că Gazprom s-a prevalat de poziția sa dominantă pe piața furnizării de gaze naturale pentru a obține avantaje legate de accesul la infrastructurile de gaze naturale sau de controlul asupra acestor infrastructuri. În comunicarea privind obiecțiunile, Comisia și-a exprimat preocuparea în legătură cu proiectul „South Stream” din Bulgaria și cu gazoductul „Yamal” din Polonia.

În fine, pentru o mai bună gestionare a viitoarelor acorduri interguvernamentale, Comisia a prezentat o propunere legislativă prin care solicită ca acordurile interguvernamentale privind gazele naturale și petrolul să facă obiectul controlului său prealabil. Această propunere a intrat în vigoare în 2017.

Mai multe informații cu privire la decizia de astăzi vor fi publicate pe site-ul web al Comisiei în domeniul concurenței, în registrul public al cazurilor, cu numărul de caz AT.39816.

Ultimele stiri

  • LIGA 1, program, rezultate LIVE și clasament ACTUALIZAT
  • Ce program au supermarketurile Kaufland, Lidl şi Carrefour, de Paşte 2024. Surpriză! Unele magazine sunt deschise şi duminică, 5 mai
  • Patriarhul Daniel, cu gândul la Diaspora în Pastorala de Paşte 2024: „Să arătăm semne de iubire frăţească şi tuturor românilor aflaţi printre străini”
  • Cât au ajuns să coste ouăle în pieţe, înainte de Paştele 2024. În supermarket, se găsesc şi la preţ dublu
  • Mesaje de Paște 2024. Felicitări, urări şi gânduri bune pentru cei apropiaţi cu ocazia Sărbătorilor Pascale
  • Guvernul vrea să mărească pensiile de la 1 septembrie, dar cine le mai apucă? Speranţa de viaţă, în România, s-a PRĂBUŞIT!
  • Dramă în judeţul Neamţ: un bărbat s-a aruncat în faţa trenului. A murit pe loc!
  • Jandarmii i-au căutat, pentru droguri, „la piele” pe petrecăreții din Mamaia. Unde au putut să le ascundă tinerii
  • Horoscop – sâmbătă, 4 aprilie 2024. Berbecii au idei ciudate, iar Racii au parte de întâmplări deosebite
  • Părinţii, revoltaţi în mediul online după ce un restaurant din Bucureşti a impus reguli stricte pentru copiii clienţilor
  • Exit mobile version