Deputații UDMR acuză Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) că a încasat bani pentru repararea elementelor de siguranță a drumurilor și i-a folosit în alte scopuri. Aceștia au propus modificarea legislației în domeniu, astfel încât compania să fie obligată să efectueze urgent lucrările, sub sancțiunea răspunderii penale.

CNAIR pune în pericol viața participanților la trafic, susțin deputații UDMR, arătând că instituția nu folosește banii încasați de la firmele de asigurări sau de la cetățeni pentru repararea distrugerilor provocate la elementele de siguranță. Potrivit unui proiect de lege inițiat de aceștia, care modifică Ordonanța Guvernului nr.43/1997 privind regimul drumurilor, CNAIR va fi obligată să remedieze deficiențele în termen de 15 zile de la încasarea banilor. Nerespectarea acestui termen va atrage după sine sancțiuni pentru companie, iar în cazul în care pe porțiunea de drum cu elemente distruse se produce un accident rutier, la expirarea termenului de 15 zile, conducerea CNAIR va răspunde civil sau penal. ”De ani de zile elemente de siguranță, semne de circulație, borne kilometrice ș.a.m.d., distruse sau deteriorate în urma unor accidente așteaptă să fie înlocuite, reparate, îndreptate cu lunile sau chiar cu anii, deși contravaloarea lucrărilor necesare a fost încasată de administratorul drumului. Pe Autostrada A1, pe o porțiune de cca 25 de metri, parapeții direcționali pe sensul de mers Pitești-București au fost distruși ca urmare a unui accident rutier petrecut în luna septembrie 2018, dar nici după mai bine de opt luni nu fuseseră înlocuiți, deși lipsa lor prezintă risc iminent de accidente. Pe tronsonul Valea Oltului al DN7, în topul accidentelor rutiere grave în România, s-au produs mai multe accidente soldate cu victime și în urma cărora mașinile au plonjat în râul Olt, dar cu toate acestea mai sunt și în prezent locuri în care parapeții lipsesc. Din păcate, nu sunt singurele exemple, pe toate drumurile naționale și autostrăzile țării se observă deficiențe similare ce pun în pericol integritatea participanților la trafic”, se arată în expunerea de motive a proiectului legislativ.
Variantele ocolitoare devin obligatorii
Printre schimbările produse la actul normativ privind regimul drumurilor se numără și obligarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere de a construi variante ocolitoare în baza unor studii de trafic actualizate periodic, pentru a sprijini fluidizarea traficului în interiorul localităților. Astfel, până la data de 31 decembrie 2027, toate municipiile vor dispune de variante ocolitoare construite de administratorul rețelei de drumuri expres, drumuri internaționale ”E” și drumuri naționale, se prevede în proiectul legislativ. Totodată, deputații UDMR propun ca reparațiile podețelor situate sub partea carosabilă să fie efectuate de administratorul drumului, și nu de către autorităile locale.