Cauta

Circul care zguduie Teatrul: Ion Caramitru, directorul TNB, sub ancheta Corpului de Control al M. Culturii

Ion Caramitru, unul dintre celebrii actori români, va fi anchetat de Corpul de Control al Ministerului Culturii, pe pornind de la scandalul iscat la Teatrul Național București.

Ion Caramitru directorul TNB Sursa foto Facebook

În calitate de director al TNB, Caramitru a acuzat faptul că teatrul se îndreaptă cu viteză spre faliment și că nu sunt bani pentru plata actorilor, astfel că ușile TNB riscă să se închidă. Artiștii au protestat deja în fața Guvernului, iar duminică de la ora 18:00 este programat un alt protest.

Ministrul Culturii, Daniel Breaz, a anunțat duminică pentru televiziuni că trimite Corpul de control la TNB să verifice cum s-au cheltuit banii și cum s-au semnat contractele. „Nu trebuie privita ca o razbunare, dar vreau sa prezint opiniei publice exact cum se cheltuiesc fondurile. Nu e normal sa acuzi ca se dau afara zeci de artisti de la Teatrul National. E o firma cu care nu stiu de ce s-a semnat contractul”, a zis ministrul.

54 de colaboratori ai TNB nu mai primesc acum bani.

Ion Caramitru, directorul Teatrului Național București, a dat explicații despre concedierile de la TNB. Reprezentanții Teatrului Național București „I. L.Caragiale” (TNB) declară că se află pentru prima dată în situația în care nu pot promite ferm decât o singură premieră spectatorilor de teatru care așteaptă ca stagiunea să reînceapă în forță în septembrie. Potrivit unui comunicat remis astăzi, Teatrul se află la limita supraviețuirii instituționale din cauza drasticelor restrângeri bugetare, asemenea multor altor instituții de cultură. „Ceea ce trăim acum, nu numai în Teatrul Național, ci absolut în toate instituțiile care sunt acum în subordinea Ministerului Culturii, dar și în instituțiile din subordinea Primăriei Generale, este fără precedent”, a afirmat Caramitru.

Caramitru susține că a fost obligat să semneze documente care nu aveau cum să corespundă realității: „Tuturor managerilor ni s-a condiționat aprobarea, de către Minister, a Contractului pentru Programul Minimal de acceptarea, sub semnătură, a următoarei clauze: «Managerul instituției a întocmit programul minimal pentru anul 2019, asigurând cheltuielile de întreținere și funcționare a instituției pe tot parcursul exercițiului financiar». Așa ceva nu se poate semna decât dacă ți se asigură bugetul integral, așa cum a fost calculat de contabilitate pe toate cheltuielile! Ori noi, la ora aceasta, nu avem așa ceva. Totuși, a trebuit să semnez, ca să putem fi funcționali. Este o ingerință teribilă în disciplina muncii și în drepturile pe care cineva le are, dar altfel ar fi trebuit să oprim producția și toți managerii au semnat acest lucru. Deci, după ce s-a făcut programul minimal, după ce bugetul a fost aprobat de Ministerul Culturii în termenii trimiși de contabilitate, ținând cont de cele două milioane care au scăzut la buget de la capitolul Bunuri și Servicii și de mărirea veniturilor proprii, după ce s-au semnat aceste documente, a venit o nouă dispoziție, de data aceasta via Ministerul de Finanțe, adresă prin care suntem înștiințați că nu avem dreptul să cheltuim decât 30% din bugetul aprobat!”.

Managerul TNB a descris și situația creată de întârzierea bugetului: „Conform legii, bugetul statului român ar fi trebuit să apară din noiembrie, anul anterior și să fie votat pentru a deveni operațional începând cu 1 ianuarie 2019. În realitate, el a fost aprobat abia în aprilie 2019, devenind operațional abia în luna mai. Au mai fost situații de acest gen, dar nu atât de grave. Ca să ajungă la instituțiile din subordine, după ce el este repartizat prin Ministere, mai ia un timp destul de lung, astfel încât momentul zero, momentul în care teatrul nostru, de exemplu, putea să înceapă orice activitate, legală, din punct de vedere al deschiderii finanțării, este momentul în care ministrul ne aprobă Programul minimal. Programul minimal este un fel de contract sine qua-non care permite managementului teatrului să-și facă treaba. Noi am devenit «operaționali» abia la mijlocul lunii mai. Până în acel moment n-am avut dreptul să cheltuim lunar decât ceea ce legea ne permite, adică a 12-a parte din bugetul anului anterior, deci o sumă infimă! Din aceste sume pe care le-am avut la dispoziție, am putut face două spectacole, «Preșul» de Ion Băieșu, la Sala Studio, și «Class» la Sala Atelier. Două spectacole cu cheltuieli relativ mici. (…) Cum abia în 15 mai am avut liber la cheltuieli, vă dați seama că într-o lună nu puteam deschide finanțarea, să facem şi decoruri, şi costume, să plătim contracte de drepturi de autor, să rezervăm sala pentru alte premiere de anvergură etc. La ora aceasta, nu pot să vă spun ce alte spectacole se vor face în acest an, pentru că nu vă pot spune care este situația la zi!”.

Potrivit cunoscutului om de teatru, până în acest an, TNB, a avut o producție, în medie, de opt spectacole pe an. Asta înseamnă două producţii pe fiecare din cele patru săli în care se desfășura stagiunea, o premieră la fiecare două luni în fiecare sală.

„Am fi putut să producem mai multe, dar nu am avut nici fonduri și, mai mult decât atât, nu avem suficienți oameni la scene pentru a putea asigura autonomia fiecărei scene. Am raportat acest lucru ministrului, am tot trimis la minister diferite documente, nu puține, în legătură cu această problemă. Anul acesta, în cel mai fericit caz, am putea realiza patru premiere, deci jumătate din producția anului trecut”, afirmă Caramitru.

Situația delicată a instituției pe care o conduce este descrisă în termenii absurdului: „astăzi ne aflăm în situația total aberantă în care Ministerul ne-a scăzut de la capitolul «Bunuri și Servicii» două milioane de lei și ne-a crescut obligațiile la capitolul «Venituri proprii» cu un milion. Cu alte cuvinte, primim mai puțini bani pentru producții și ni se crește valoarea vânzării producțiilor pe care nu le putem face de fapt, sau le facem pe jumătate. Toate cheltuielile prevăzute a fi făcute lunar pentru utilități (căldură, lumină, aer condiționat), pentru firmele care ne asigură mentenanța pe diferite domenii, pentru pază, pompieri, curățenie etc. se efectuează din bugetul prevăzut la capitolul «Bunuri și Servicii»!”

„După calculele mele de artist «liber cugetător», ne aflăm în fața unui faliment. Falimentul ține de proasta gospodărire a întregului sistem financiar românesc. Există un faliment la vedere. Deși am fost la ministru împreună cu 20 de manageri din țară, toate Operele Naționale, toate Teatrele Naționale, Muzeul Național de Istorie, Muzeul de Artă, «Antipa» etc., cu un document trimis sub semnătura mea și a lor, pentru a discuta față în față despre acest faliment în care suntem aduși, nu am ajuns la nici o concluzie”, arată Caramitru.

„Cel mai grav lucru este că noi avem angajați, acum, 54 de oameni din afara teatrului (pentru că deși cerem de ani de zile posturi, nu primim), dintre care 39 deservesc scena. Practic, fără acești oameni teatrul nu poate funcționa. Numai că, acești oameni, angajați printr-o agenție de forță de muncă, ne costă cu 24% mai mult, fiecare. Conform legii, ei trebuie să aibă salariul pe care îl au și angajații teatrului, la care se adaugă, în plus, 19% TVA și 5% comisionul acelei agenții. Printre ei se află oameni de o calitate excepțională, oameni care lucrează în teatru de un timp, care s-au specializat și pe care, dacă i-am pierde, am avea numai de suferit. Nu mai găsim oameni de specialitate pentru teatru. Dacă am avea posturi, i-am angaja imediat. Am explicat domnului Ministru, nu o dată, că dacă am primi posturi, am face o economie. Ca să putem să încheiem discuțiile de la Minister, care se prelungeau de peste trei ore, dl. Ministru ne-a spus să facem o calculație în plus de 30% din bugetul pe care l-am primit, poate că la rectificare se va reuși ceva. Eu nu văd o rectificare pozitivă la modul în care funcționează economia României în acest moment. Am întocmit o adresă către Ministrul de Finanțe și către doamna Prim-Ministru. Poate reușim să ne întâlnim față în față”, explica, luni, managerul TNB, Ion Caramitru, la întâlnirea cu întregul colectiv al TNB.

Ultimele stiri

  • Comunicat de presă GREENVIRO SRL
  • Caricatura Zilei
  • Horoscop 1 iulie 2025 – Astăzi este cazul să vă simțiți bine
  • Alege ce citești
  • Plecarea Annei Wintour înseamnă sfârșitul Vogue?
  • România, luată din nou ostatică de statul paralel / Evaziunea fiscală, pretextul pentru revigorarea protocoalelor „Binomului” Coldea-Kovesi
  • Pentru că nu-i mai poate jecmăni, Bolojan le taie românilor independența energetică
  • Sindicaliștii ANAF: Legea încurajează evaziunea fiscală
  • Marea revenire a piețelor europene, după 10 ani de criză
  • Stoichkov dă de pământ cu Klopp și Maresca: „Când luați 20 de milioane pe an, nu vă mai plângeți!”
  • Exit mobile version