În vizită în Atena, Xi Jinping a pledat pentru „întărirea comerţului bilateral” între China şi Grecia. Pireu, principalul port grec din apropiere de Atena, pe care Beijingul îl consideră o rampă pentru expansiunea sa comercială în Europa, este deţinut de gigantul în transporturi maritime chinez COSCO.
„Datorită cooperării noastre, Pireu a devenit cel mai mare port din Mediterana şi unul dintre cele mai importante proiecte din iniţiativa ‘Noile drumuri ale mătăsii'”, a declarat preşedintele chinez după ce s-a întâlnit cu preşedintele Prokopis Pavlopoulos şi cu premierul Kyriakos Mitsotakis. În total, 16 acorduri urmează a fi semnate în domenii precum energia, marina comercială, în special valorizarea şi expansiunea portului Pireu, din apropiere de Atena, aviaţia, educaţia, proiecte de investiţii reciproce şi exportul de produse agricole greceşti în China. COSCO (China Ocean Shipping Company, pricipalul investitor din Grecia, cu sediul la Hong Kong), a concesionat în 2008 primele două terminale ale portului Pireu.
În plus, în cursul ultimelor 15 ani, armatorii greci au construit în China peste o mie de ambarcaţiuni, la un cost de peste 15 miliarde de euro. „Investiţia totală a COSCO ar urma să ajungă în total la un miliard de euro, după cele 600 de milioane deja investite în aceşti ultimi zece ani, şi la crearea a 3.000 de locuri de muncă”, a spus premierul grec. Grecia a aderat la un vast program de investiţii de 906 miliarde de euro în „Noile drumuri ale mătăsii”, proiect prin care Beijingul vizează să lege China de Asia, Europa şi Africa prin porturi, linii de cale ferată, aeroporturi şi parcuri industriale. În contextul rambursării împrumuturilor sale uriaşe, Grecia consideră China un partener strategic, iar preşedintele Xi vrea “investiţii în sectorul bancar”. Concret, o agenţie a Băncii Chinei, a patra din lume, va fi creată în Grecia, precum şi un birou de reprezentare a Băncii Comerciale şi Industriale a Chinei (ICBC), în prezenţa preşedintelui său, Chen Siqing.