V-a intarziat avionul mai mult de doua ore? Vi s-a anulat cursa si ati ramas blocati in aerogari? Aveti dreptul la mese, batuturi racoritoare, apeluri telefonice gratuite si despagubiri.
Drepturile pasagerilor de pe cursele aeriene sunt reglementate prin norme adoptate de Consiliul Europei si Parlamentul European. Regulamentele din domeniu stabilesc compensatiile si asistenta pasagerilor in cazurile in care avioanele intarzie sau zborurile sunt anulate din diverse motive. Astfel, in cazul unor intarzieri la decolare cuprinse intre doua si patru ore, pentru zboruri de pana la 1.500 km, pentru distante de pana la 3.500 km, pasagerii au dreptul sa solicite asistenta din partea operatorilor aerieni, care sunt obligati sa ofere mese si bauturi racoritoare. De asemenea, pasagerii ale caror avioane intarzie au dreptul la doua apeluri telefonice gratuite (fax si telefon).
Comnpensatii in bani sau servicii
Potrivit regulamentelor UE, daca intarzierea depaseste cinci ore, pasagerii sunt indreptatiti sa ceara rambursarea contravalorii integrale a costului biletului de avion, in termen de sapte zile. Rambursarea poate fi ceruta atat pentru partea sau partile de calatorie neefectuate, cat si pentru cea sau cele deja efectuate,daca zborul devine inutil fata de planul de calatorie initial al pasagerului. Acesta poate cere, de asemenea , un zbor de retur la punctul de plecare initial, in cel mai scurt timp posibil. Este bine de stiut ca , potrivit decizei Curtii Europene de Justitie, rambursarile pot fi cerute si pentru intarzieri de trei ore, iar compensatiile se acorda proportional cu distanta pe care pasagerul in cauza ar fi avut-o de parcurs cu avionul. Astfel, companiile aeriene aflate in culpa sunt obligate sa ofere:
– 250 de euro, pentru toate zborurile de pana la 1.500 km;
– 400 de euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 km si pentru toate zborurile cuprinse intre 1500 si 3.500 km;
– 600 EUR pentru zborurile pe distante mai mari.