Extinderea extrem de rapida a dispzitivelor mobile de comunicare (smartphone, tablete) a dus la aparitia a numeroase magazine online. Costurile cu acestea sunt notabile, insa exista solutii de reducere cu pana la 50% a cheltuielilor.
Partea nevazuta a magazinului online, adica logistica, depozitarea, software-ul de gestiune a stocului si a site-ului dau cele mai mari batai de cap firmelor nou-intrate in comertul electronic, ajungand sa reprezinte si pana la 30% din costurile totale. Potrivit estimarilor realizate de Frisbo, prima platforma de e-fulfillment de pe piata locala, externalizarea procesului operational poate injumatati costurile operationale si face magazinul functional din momentul zero. E-fulfillment este serviciul prin care un operator preia tot procesul de onorare a comenzilor in numele unui magazin online, de la depozitare, la preluare de comenzi, impachetare si livrare sau chiar gestionare website, bazandu-se pe sisteme cloud de gestiune, raportare si urmarire a comenzilor.
Prioritati si costuri
Orice debutant intr-un proiect de comert electronic stie ca va avea de investit in constructia si promovarea magazinului sau online si isi va aloca cea mai mare parte a bugetului in aceasta directie. Totusi, costurile cele mai putin evidente, dar de care depinde evolutia eficienta a business-ului sunt cele de operare efectiva a magazinului online. Acestea pot varia pentru un start-up de la minim 10% pana la 30% din cifra de afaceri. Conform reprezentantilor Frisbo, cineva trebuie sa coordoneze aparitia optima a produselor pe site, de la imagini pana la informatiile de produs, sa opereze promotii pe site, newslettere sau cuplaje de produse. Pe langa acestea, partea cu adevarat nevazuta este preluarea efectiva a comenzilor, procesarea lor, facturarea, depozitarea, impachetarea, livrarea, retururile sau reclamatiile. „Toate acestea presupun procese elaborate, spatiu, angajati, sisteme software, iar pe masura ce magazinul online ia amploare, ele vor trebui scalate in consecinta”, a declarat Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.
Avantajul e-fulfillment
Avantajul utilizarii unui serviciu de e-fulfillment este ca transforma costurile operationale indirecte, precum depozitarea, preluarea comenzilor, gestiunea marfii, facturarea, impachetarea, livrarea sau chiar gestionarea site-ului intr-un cost direct, legat de numarul de comenzi realizate si de cantitatea de marfa aflata in stoc. Astfel, dispar costurile cu chiria, salariile sau achizitionarea unui software specific, iar firma se concentreaza pe site, produse, preturi si promovare. Frisbo isi propune sa inlocuiasca costul operational de minim 10% din cifra de afaceri cu un cost direct de cel mult jumatate din acesta. Pe langa reducerea cu pana la 50% a costurilor operationale, avantajul principal al utilizarii unui serviciu de e-fulfillment este ca lansarea afacerii se produce instantaneu, din momentul in care site-ul este infiintat si marfa devine disponibila.
Tip cost | Pe cont propriu | Prin e-fulfillment |
Investitia in marfa | 30.000 euro | 30.000 euro |
Chirie depozitare | >200 euro/luna | <100 euro/luna |
Constructia site-ului | 1.000-10.000 euro | 1.000-10.000 euro |
Preluarea comenzi | minimum un salariu fix | 1 euro/comanda |
Impachetare/predare | minimum un salariu fix, | 1 euro/livrare |
Livrare curier | 10 lei/comanda | 10 lei/comanda |
Incasarea banilor | 2,5% | 2,5% |
Managementul site-ului si a 2.000 de articole | 1 salariu fix | 10 centi/articol |
Gestiune comenzi si marfa (software) | >15.000 euro | 35de euro/luna |