AcasăNewsCartierul bucureștean Henri Coandă, transformat în ghetou

Cartierul bucureștean Henri Coandă, transformat în ghetou

Hotărârile instanței în dosarul cartierului ”Henri Coandă” nu au fost respectate

Peste 1000 de familii din locuințele ANL ale cartierului ”Henri Coandă” cer Guvernului să ia măsuri pentru a stopa bătaia de joc la care sunt supuși de mai bine de 11 ani. Bâlbele și nepăsarea foștilor edili i-au lăsat fără canalizare, fără apă și fără drumuri de acces.

Hotărârile instanței în dosarul cartierului Henri Coandă nu au fost respectate

Reprezentanții celor peste o mie de familii care locuiesc în cartierul ANL ”Henri Coandă” din București au solicitat, printr-o scrisoare deschisă adresată Guvernului, Primăriei Capitalei și Primăriei Sectorului 1, să ia măsuri pentru a remedia situația socială gravă în care se află din cauza întârzierii cu peste 11 ani a finalizării cartierului. ”Vă aducem la cunoștință situația alarmantă în care se găsește obiectivul <<Realizarea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare, iluminat public precum și drumurile aferente ansamblului de locuințe Henri Coandă lot 1, sector 1, București>>, prevăzut într-un contract executat de o asociere de firme sub coordonarea firmei italiene SC CO.GE.FA SPA. Solicităm Guvernului ca firma italiană SC CO.GE.FA SPA să fie trecută pe lista neagră a firmelor şi societăţilor care au înregistrat întârzieri repetate în ceea ce priveşte realizarea contractului la termenul stabilit şi în condiţii de calitate, astfel încât aceasta să nu mai poată lua niciodată un contract în România”, se arată în scrisoarea deschisă a locuitorilor cartierului ”Henri Coandă”. Aceștia mai atrag atenția asupra răspândirii pe terenul din jurul blocurilor a ambroziei, planta extrem de otrăvitoare care le afectează sănătatea.

17 ani de la debutul proiectului

Programul de locuinţe Henri Coandă a fost conceput şi promovat în anul 2002, la iniţiativa Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, şi prevedea construirea unui nr. de 784 apartamente în regim de închiriere destinate tinerilor, în blocuri P+3, şi a unui nr. de 1624 unităţi locative ce urmau să fie achiziţionate de beneficiari prin credit ipotecar.

Mașinile de pompieri și ambulanțele nu au cum să intre în cartier

Terenul aferent acestui amplasament se află situat lângă aeroportul Băneasa, şi se întinde pe teritoriul a două unităţi administrative, respectiv Sectorul 1 și oraşul Voluntari. De atunci, demararea lucrărilor s-a tot blocat prin întârzierea emiterii autorizațiilor de construcție, dar și a realizării lucrărilor pentru racordarea la utilități. Asociația Deținătorilor Lot Cartier Henri Coandă a reușit în 2011 să obțină în instanță obligarea Primăriei Capitalei de a introduce retelele de alimentare cu apă, canalizare şi drumuri in cartierul „Henri Coandă”. După contestații și demersuri care au mai durat câțiva ani, lucrările au început, dar s-au blocat din nou, înregistrând întârzieri de doi ani. Totodată, deși există în acest moment o hotărâre definitivă a instanței din 2015, care obligă Primăria Sectorului 1 să asigure proiectarea, finanțarea și execuția rețelei de comunicare, rețelei stradale de comunicare, dotărilor urbane și a pasajului suprateran peste calea ferată București-Constanța, nimeni nu a mișcat niciun deget, spre disperarea oamenilor din zonă, care se luptă de ani de zile cu morile de vânt.

 

Va prezentam scrisoarea deschisă adresată autorităților de către locuitorii cartierului ”Henri Coandă”:

 

„Către,

Guvernul României

Primăria Municipiului București

Primăria Sectorului 1

Stimată Doamnă Prim Ministru, Viorica Dăncilă

Stimată Doamnă Primar General, Gabriela Firea

Stimate Domnule Primar, Dan Tudorache

Un grup de deținători de lot în Cartierul ANL Henri Coandă, București (lista completă se află  în Anexa 1)

a– îngrijorați de situația alarmantă a întârzierilor lucrărilor executate sub contractul “Realizarea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare, iluminat public precum și drumurile aferente ansamblului de locuințe Henri Coandă lot 1, sector 1, București”, contract executat de o asociere de firme sub coordonarea firmei italiene SC CO.GE.FA SPA;

b– constatând că practic de la sfirșitului anului trecut lucrările au fost sistate și până în acest moment nu s-au mai reluat, deși termenul contractual de finalizare a fost depasit cu peste 2 ani;

c- în condițiile în care contractul este finanțat (există fonduri bugetate), lucrările în mod inexplicabil sunt blocate, nu sunt prezente utiliaje și personal de execuție în șantier;

d- în condițiile în care Primăria Municipilului București deși, în urma procesului pierdut în justiție –Sentința Civilă nr. 8903/2011 definitivă și irevocabilă, pronunțată în dosarul 9308/302/2008 la Jud. Sector 5 și a Sentinței Civile nr. 8903/24.01.2012 la Jud. Sector 6 – plătește penalități în cunatum de 50 lei/zi pentru fiecare zi până la finalizarea lucrărilor din contractul menționat, deși are pârghii contractuale (penalități etc.), nu reacționează în nici un mod la lipsa de implicare a contractorului și la situația de blocaj a lucrărilor continuând politica de obstrucționare manifestată de autoritățile locale în decursul timpului (v. Anexa 2);

e- considerând că este necesară o schimbare de atitudine a tuturor factorilor implicați în finalizarea acestui contract;

f– având în vedere situația socială gravă în care peste 1000 de familii sunt afectate de întârzierea cu peste 11 ani a finalizării cartierului (lipsa canalizării, a apei potabile, a accesului în cartier și a ieșirii din cartier, la care se adaugă prezența din abundență în tot cartierul a ambroziei-plantă ultraotrăvitoare și mai nou a prezenței firmei de comunicații net city care vrea să taie asfaltul acolo unde a fost turnat pentru a instala cablurile audio-video-internet după ce s-au montat trotuarele, distrugerea accelerată a autoturismelor , imposibilitatea accesului echipajelor salvării și pompierilor) și de 17 ani de la demararea proiectului de catre ANL în 2002!

Solicităm Guvernului României, Primăriei Municipiului București și Primăriei Sectorului 1 să dispună de urgență măsuri  pentru finalizarea cât mai curând posibil a lucrărilor din contractul mentionat, astfel încât cele 1000 de familii să se poată bucura de condiții de viață civilizate .

Solicităm guvernului ca firma italiană SC CO.GE.FA SPA să fie trecută pe lista neagră a firmelor şi societăţilor care au înregistrat întârzieri repetate în ceea ce priveşte realizarea contractului la termenul stabilit şi în condiţii de calitate, astfel încât aceasta să nu mai poată lua NICIODATĂ un contract în România;

Câteva considerente 

 

       1– înțelegem și regretăm starea de sănătate a doamnei primar general, căreia îi dorim refacerea completă a sănătății,

 

       2– din felul în care decurg lucrurile (lucrările) în cartierul Henri Coandă nu putem deduce decât câteva aspecte si anume

 

       a- ori primarul general a obosit în lupta pentru putere în  PSD și deci nu se mai poate ocupa și de treburile Capitalei,

 

       b– ori starea de sanătate a adus-o într-o stare de apatie, încât nu-i mai pasă de bucuresteni,

 

       c– ori realizează că a făcut prea puţin din ce a promis bucureştenilor  ca primar general şi prin urmare își dă seama că nu mai prinde un nou mandat de primar general,

 

        d- pe de altă parte când se zbătea să intre în cursa pentru prezidențiale afirma pe toate posturile de televiziune că un viitor președinte al României trebiue să fie un om în slujba cetățenilor, să facă ceva pentru români. Apreciem foarte mult această poziție, dar  domnia sa în dubla calitate de Primar General și vicepreședinte PSD cum aplică în realitate această afirmație  ? Să fie vorba de ,, vorbe goale “ pentru prostime, să nu aibă acoperire și în fapte reale ? Aceasta să fie de fapt politica PSD din care face parte și al cărui partid îi este vicepreşedinte ???

 

         e– ce ne facem doamnă Primar General cu firma de dirigenție pe care ați angajat-o pentru supervizarea lucrărilor de realizare a utilităților de apă menajeră, potabilă, căi de acces în și din cartier, a iluminatului public a aleilor, străzilor și bulevardelor, a canalizării nu și-a îndeplinit atribuțiile, deși încasează din banii noștri sume fabuloase ? Cum a dat aviz firma de dirigenție și Inspectoratul de Stat în C-ții pentru asfaltarea bulevardului George Constantin fără a verifica dacă s-a făcut compactarea corespunzătoare a umpluturii înainte de așternerea asfaltului, știut fiind faptul că lucrările trebuie garantate timp de 5 ani de zile ? Din acest motiv a trebuit ca trei luni de zile pe sensul către Voluntari să se decoperteze şi să se facă iar umplutură care să fie apoi compactată. Situația este similară și pe partea cealaltă a bulevardului.   

  

      f- apoi , unde dracu s-a pomenit ca lucrări importante să fie făcute fără planurile, fără proiectele necesare la fața locului, ceea ce a făcut ca buldozeriștii să spargă conductele de apă, de gaze sau de energie electrică, atunci când a trebuit să sape pentru a monta un gaigăr(cămin de scurgere a apei pluviale)

 

       g- cum  să termini lucrări de mare anvergură doar cu un buldo excavator și cu un excavator la care se adaugă 2-3 muncitori, lucrându-se la nivel de avarie ? .       Şi apopi cum să lucreze eficient domnul inginer Andrei, coordonatorul lucrărilor în cartierul Henri Coandă din partea firmei italiene, dacă are NUMAI un buldoexcavator, o basculantă şi un excavator , când este nevoie de multe utilaje şi forţă de muncă pentru a nu ne prinde iarna ca în anii trecuţi fără finalizarea lucrărilor contractate !?

 

  h– pentru că în șantier firmele executante afirmă că nu lucrează așa cum ar trebui sau chiar pleacă deoarece primăria generală de 2-3 ani nu a finanțat lucrările, context în care dorim să știm dacă s-a făcut finanțare, cât, cum, și în ce procent pentru pachetul 1-sector 1 .

 

        i– o altă mare problemă este faptul că de circa 30 de zile a venit firma Net City pentru a monta rețeaua de cabluri pentru comunicații. Foarte bine până la un punct- acolo unde nu au fost realizate trotuarele și asfaltul nu este nicio problemă, dar ce te faci acolo unde este asfalt și trotuare ??? Se va tăia asfaltul care are garanție 5 ani de zile de-a lungul străzilor și bulevardelor pentru montarea cablurilor, sau se va demonta trotuarul pentru a se monta cablurile-lucrare care este garantată doar 2 ani ??? De ce onorata primărie generală nu a luat măsuri pentru ca acestă operațiune să fie realizată până la turnarea asfaltului sau realizarea trotuarelor ?

 

        k– nu știm și nu cunoaștem misterul prin care primarul Sectorului 1, domnul DAN TUDORACHE, a acordat , potrivit spuselor reprezentanților firmei S.C. NET GATE  COMUNICAȚII SRL , cu sediul în str. Valea Ialomiței nr.1A,  bloc C18A, sc,1,apart.25, sect. 6, dreptul de a instala un cablu ca de amatori pentru a furniza locatarilor din cartierul Henri Coandă servicii de tv și internet contra unui abonament exorbitant de 120 de lei pe lună, obligatoriu pentru 2 ani. După cum se știe, primarul sectorului 1 nu are atribuții administrative  în cartier deoarece acesta este în administrarea și finanțarea primăriei generale. Poate , organele abilitate ne vor lămuri și pe noi referitor la acest aspect . Apoi, să ne aducem aminte că în perioada campaniei electorale, domnul Dan Tudorache,  a afirmat pe mai multe posturi tv că se va implica personal în finalizarea lucrărilor cartierului Henri Coandă, pentru că, nu-I aşa, avea nevoie de imagine şi de voturi !.

De atunci nu l-a văzut nimeni în cartier și nu l-a mai auzit nimeni vorbind despre acest cartier, deși zilnic este present pe un post tv sau altul. Curată demagogie și cerșeală de voturi, proprie și PSD-ului, care, asemenea găinii din poveste, cotcodăcește luni de zile, sperie lumea, o bagă în stress total despre ce o să facă și o să dreagă și apoi surpriză –în loc de un ou, vedem o biată și amărâtă mărgică- așa cum ne-a obișnuit de ani de zile PSD-ul cu oamenii lui, buni de gargară, nu de fapte, și cum la fel procedează și actualul Primar General Gabriela Firea Vrânceanu.

l– firma italiană SC CO.GE.FA SPA; –antreprenor general în cartier  manifestă totală lipsă de respect față de români pentru că nimeni nu intreprinde

nimic, are întarzieri de circa 2 ani de zile în finalizarea contractului, nimeni nu ne apără de această bătaie de joc din partea italienilor, lumea vorbește de o înțelegere între oamenii primăriei generale și italieni, așa că noi , cei care am făcut împrumuturi bancare la care am plătit rate și  dobânzi nu avem altceva de făcut decât să așteptăm ca Bunul Dumnezeu să  o aducă pe doamna Firea pe cale cea dreaptă , să se gândească în mod real la necazurile noastre, înainte ca dansa să se gândească cum să-și ducă lupta pentru putere în PSD cu doamna Dăncilă            Ce pretenții să avem noi de la Primarul General Gabriela Firea care este implicată mai mult În lupta pentru putere decât În realizarea unor proiecte de care depinde un trai civilizat al bucureștenilor care au votat-o În acestă nobilă demnitate ?

In speranța că veți da curs ingrijorărilor noastre, vă rugăm să acceptați mulțumirile noastre anticipate pentru sprijinul acordat În determinarea măsurilor adecvate pentru evoluția și finalizarea  corespunzatoare a proiectului cartierului Henri Coandă.

Ataşăm un set de fotografii care sunt grăitoare pentru batjocura italienilor şi a salariaţilor primăriei generale la adresa celor peste  1000 de familii din cartierul Henri Coandă .

ANEXA 2 prezintă un istoric al atitudinii autorităților locale față de acest proiect care se continuă și astăzi:

  1. Debutul proiectului Ansamblul de locuinte „Henri Coandã”.

Programul de locuinţe Henri Coandă a fost conceput şi promovat în anul 2002 la iniţiativa Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei şi prevedea construirea unui nr. de 784 apartamente în regim de închiriere destinate tinerilor, în blocuri P+3, şi a unui nr. de 1624 unităţi locative ce urmau să fie achiziţionate de beneficiari prin credit ipotecar. Terenul aferent acestui amplasament se află situat lînga aeroportul Băneasa, şi se întinde pe teritoriul a două unităţi administrative, respectiv Sectorul 1 și oraşul Voluntari.

Actele normative care stau la baza reglementării situaţiei juridice a terenului aferent amplasamentului sunt:

– HG 394/2002 şi H.G 628/2002 prin care o suprafaţă de teren de 115,96 ha (62,42 ha în Sectorul 1 şi 53,54 ha în Voluntari) trece din proprietatea publică a statului şi din administrarea MApN în proprietatea privată a statului şi în folosinţă gratuită a ANL, în scopul construirii unui ansamblu de locuinţe pentru tineri în regim de închiriere şi credit ipotecar.

– HG 239/2004 prin care se transmit din proprietatea privată a statului şi din folosinţa gratuită a ANL, în proprietatea publică a unităţilor administrativ teritoriale şi în administrarea CLS1, a Consiliului Judeţean Ilfov (CJL) şi a CLV, următoarele suprafeţe de teren:

  • 37,00277 ha Consiliului local al Sectorului 1 Bucureşti;
  • 14,748 ha Consiliului Judeţean Ilfov, jud. Ilfov;
  • 17,65883 ha Consiliului Local al Comunei Voluntari, jud. Ilfov.

Prin acelaşi act normativ se transmit fără plată din proprietatea privată a statului şi din folosinţa gratuită a ANL în proprietate privată a unităţilor administrativ teritoriale şi în administrarea CLS1 şi a CLV următoarele suprafeţe de teren:

  • 23,2793 ha Consiliului Local al Sectorului 1 Bucureşti;
  • 23 ha Consiliului Local al Comunei Voluntari, jud Ilfov.

Planul de Urbanism Zonal (PUZ) – al cărui beneficiar a fost Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei – a fost avizat de PMB cu avizul nr. 3 CA17/1 din 04.12.2002, şi aprobat de CLS1 prin Hotărârea nr. 23/30.01.2003, de CLV prin Hotărârea nr. 84/14.12.2002, şi de CJL prin Hotărârea nr. 16/26.02.2003.                 Pe baza acestui PUZ s-au elaborat, de către SC Proiect Bucureşti SA, studiile de fezabilitate privind drumurile interioare, drumurile exterioare, sistematizarea verticală, apă, canal, gaze, alimentare cu energie electrică, reţele TC, studiu hidrologic, studiu impact, toate finalizate în aprilie 2003.

  1. Blocarea proiectului HC de catre PS1

La data de 6.05.2004 a fost semnată Convenţia MM 1909 între:

– Ministerul Transporturilor Construcţiilor şi Turismului

– Agenţia Naţională pentru Locuinţe

– SC Proiect SA

– Consiliul Local al sectorului 1 Bucureşti

– Consiliul Judeţean Ilfov

– Consiliul Local al Comunei Voluntari

– SC Electrica SA

– SC Distrigaz Sud

Prin această convenţie, fiecare parte s-a angajat în îndeplinirea anumitor obligaţii, stabilite şi agreate de comun acord la momentul semnării convenţiei. Astfel, CLS1 s-a obligat:

Art. 2, al. d)

  • Să asigure proiectarea, finanţarea şi execuţia următoarelor investiţii, potrivit Planurilor de Urbanism aprobate, şi etapizat în funcţie de graficele de lucrări:

– reţea de canalizare pentru ape menajere pe toată suprafaţa ansamblului;

– reţea de canalizare pentru ape pluviale pe toată suprafaţa anasamblului;

– reţea de alimentare cu apă pe toată suprafaţa ansamblului;

– reţea de comunicaţii

– reţea de iluminat public

– dotări urbane: spatii comerciale, spatii pentru servicii publice, gradinite, scoli, spatii pentru sport/agrement, spatii verzi pe terenul aflat in administrarea din ansamblu;

  – pasaj suprateran peste calea ferată Bucureşti-Constanţa.

  • Să solicite şi să obţină, în calitate de investitor, certificat de urbanism pentru lucrările de viabilizare şi pentru locuinţele pentru tineri destinate închirierii;
  • Să elibereze autorizaţii de construire pentru locuinţele ce se vor construi pe terenul aflat în administrare din ansamblu.

Art. 3

Fiecare titular de investitie este raspunzator de lucrarile angajate si are obligatia sa respecte graficul de esalonare a lucrarilor, elaborat impreuna cu ANL si vizat de MTCT.

Desi toate aceste obligaţii sint conforme cu legea, noul primar al sectorului 1, Andrei Chiliman, a refuzat respectarea legii si conventia de mai sus (semnata de precedecesorul sau, primarul Vasile Gherasim). In primul rind, in contradictie cu Conventia, primarul A. Chiliman a blocat demararea lucrarilor un an de zile refuzind eliberarea autorizatiei de construire. Apoi, se poate verifica faptul ca in anii de boom economic 2004-2008, desi PS1 avea un buget mai mare decit PMB (datorita investitiilor masive in sectorul 1) a preferat sa incalce legea in mod abuziv care stipuleaza ca primaria care pune la dispozitie terenul pe care se construieste trebuie sa realizeze si utilitatile, refuzind finantarea acestora (desi primaria dispunea de fondurile necesare). Ulterior PS1 a si legiferat acest fapt: a emis HCL1 140/24.03.2009 prin care se abroga HCL1 184/18.05.2004 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici de realizare a alimentãrii cu apã, canalizãrii si drumuri exterioare incintei, aferente Ansamblului de locuinte „Henri Coandã”.

  1. Blocarea de catre PMB a lucrarilor de utilitate publica

In aceste conditii PMB, sub conducerea primarului Adrian Videanu, si-a asumat in 2005 o parte din obligatiile PS1 – realizarea utilitatilor, mai putin dotarile urbane care au ramas in continuare in sarcina PS1 – atit pe aria administrativa a municipiului Bucuresti cit si pe cea a orasului Voluntari. In acest sens, s-au emis mai multe acte legislative:

– a fost modificata legea ANL prin Ordonanta 35/2007 si legea 89/2008 (de modificare si completare a Legii 152/1998)

– PMB a preluat de la PS1 documentatia aferenta proiectelor de alimentare cu apa si canalizare realizate in 2005 si prin hotaririle CGMB 145/2006 si 174/2008 au fost aprobati indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul „realizarea retelelor publice de alimentare cu apa si canalizare precum si a drumurilor aferente ansamblului de locuinte „Henri Coanda“, sector 1“

– prin hotarirea CGMB 6/17.01.2008 s-a aprobat Contractul de cooperare dintre municipiul Bucuresti si orasul Voluntari pentru realizarea in comun a actiunilor de viabilizare in cartierul Henri Coanda (contract semnat la data de 06.03.2008)

Odata cadrul legal constituit de HCGMB specificate mai sus, s-a trecut, asa cum arata adresele  Directiei Utilitati Publice (DUP) nr. 991/21.03.2008 si 2929/11.08.2008, la realizarea caietului de sarcini pentru atribuirea contractului de proiectare si executie pentru proiectul de apa, canalizare si drumuri in cartierul Henri Coanda.

Acest proces birocratic laborios, care a consumat peste 2 ani, a fost irosit de noua conducere a PMB. La inceputul anului 2008, PMB, odata cu instalarea noului primar, Sorin Oprescu, a blocat acest demers – v. Nota 3021/10.07.2008 emisa de noul primar care dispune: “nu vor mai fi demarate proceduri de achizitie publica de produse, servicii, lucrari”, interdictie invocata de Directia Achizitii Concesionari Contracte in adresa 5919/10.11.2008 catre directia Juridic: “in urma dispozitei Primarului General, prin care sint suspendate toate demararile de proceduri pina la noi dispozitii”.

Urmatorul pas al primarului S. Oprescu a fost anularea acestui demers: sub pretextul de a obliga PS1 la realizarea lucrarilor de utilitati conform Convenţiei MM 1909: prin HCGMB 321/2008 a deschis un litigiu cu PS1, litigiu cistigat in instanta de PS1 (v. adresa 222/23.04.2009 a PS1 catre ADLCHC). Nu vom mai introduce toate datele despre procesul PMB/PS1 in acest istoric pentru ca in acest moment nu mai au relevanta pentru evolutia proiectului (v. plingerea prealabila 1298/11.10.2008 a PS1 impotriva HCGMB privind modificarea HCGMB 145/2006 si Sentinta civilã nr.3460/09.12.2008 pronuntatã de cãtre Tribunalul Bucuresti care a suspendat prevederile HCGMB 321/2008).

In acest context de blocaj total si refuz al primarului general de a avea un dialog, relevat in adresa Asociatiei ADLCHC 764038/05.09.2008, aceasta a deschis un proces impotriva PMB, dosarul 9308/302/2008 la Jud. Sector 5, incheiat cu hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila pronuntata prin Sentinta Civila nr. 8903/2011 care specifica:

Solutie: respinge exceptia lipsei calităţii procesuale pasive ca neîntemeiată. Admite actiunea şi în consecinţă: obligă pârâta să pună în aplicare HCGMB nr. 145/01.06.2006, astfel cum a fost modificată prin HCGMB nr. 174/15.04.2008. Obligă pârâta să atribuie prin licitaţie publică lucrările de utilităţi privind introducerea retelelor de alimentare cu apă, canalizare şi drumuri in cartierul „Henri Coandă”.

Prin Hotarirea din 24.01.2012 JS6 stabileste urmatoarele:

Admite cererea formulată de reclamanta ASOCIAŢIA DEŢINĂTORILOR LOT CARTIER HENRI COANDĂ, în contradictoriu cu pârâtul MUNICIPIUL BUCUREŞTI reprezentat de PRIMARUL GENERAL. În baza art. 580 ind.3 Cod procedură civilă obligă Primarul General ca reprezentant al Municipiului Bucureşti să plătească, în favoarea statului, o amendă civilă în cuantum de 50 lei / pe zi de întârziere, de la data pronunţării prezentei hotărâri până la executarea obligaţiilor prevăzute în titlul executoriu reprezentat de sentinţa civilă nr. 8903/27.11.2008 pronunţată de JUDECĂTORIA SECTORULUI 5 BUCUREŞTI, definitivă şi irevocabilă. Ia act că nu s-au solicitat cheltuieli de judecată. Irevocabilă.

S-au pierdut astfel 3 ani si jumatate cu acest proces si inca 3 ani si jumatate, din momentul cind justitia a hotarit ca PMB sa realizeze lucrarile de uitilitati: din decembrie 2011 si pina in 2015, PMB a apelat la diverse tertipuri pentru a se acoperi legal si a evita executarea obligaţiilor prevăzute în titlul executoriu reprezentat de sentinţa civilă nr. 8903/27.11.2008, invocind pe rind:

  • a) impedimente legale: prin adresa 105834/15.12.2011 catre Ministerul Justitiei, PMB a incercat sa argumenteze faptul ca “Solutia tehnica propusa pentru dotarea cu utilitati a acestui ansamblu este o solutie care nu se poate realiza doar pe jumatate din suprafata ansamblului de locuinte. Primaria Municipiului Bucuresti, pina la acesata data nu are posibilitatea legala de a investi in realizarea lucrarilor de utilitati necesare pe ansamblul H Coanda deoarece strazile aflate pe raza teritoriala a orasului Voluntari sint in proprietatea publica a jud. Ilfov, respectiv a Consiliului orasului Voluntari.”

Raspunsul Ministerului Justitiei, adresa 58795/01.07.2011, a fost transant: “…precizam ca cele doua proceduri propuse in finalul adresei dv. se pot desfasura in conditiile legale , insa acestea nu reprezinta o etapa prealabila obligatorie pentru indeplinirea de catre PMB a obligatiei asumate. Astfel, indiferent de procedura de urmat aleasa si chiar in situatia in care nu se ajunge la un consens fata de propunerile facute, PMB este obligata sa puna in executare Decizia irevocabila a Curtii de Apel Bucuresti pronuntata in sedinta publica din data de 08.04.2011, despre care se face vorbire in adresa, in caz contrar putind fi trasa la raspundere, inclusiv din punct de vedere penal pentru neexecutarea unei hotariri judecatoresti“

Dupa raspunsul Ministerului Justitiei, PMB nu renunta si, prin adresele DUP 939/07.02.2012 si 2367/29.03.2012, solicita un punct de vedere al Ministerului de Finante invocind aceleasi argumente inaintate Ministerului Justitiei: “…va rugam sa analizati si sa ne comunicati daca Municipiul Bucuresti are posibilitatea legala de a investi asa cum se impune prin Sentinta civila 8903/2008, pe intreaga suprafata a ansamblului H Coanda.”

Raspunsul Ministerul Finantelor Publice, adresa 445312/02.02.2011, specifica faptul ca: “…intrucit prevederile cuprinse in proiectul de hotarire supus analizei nu intra in atributiile Ministerului Finantelor Publice cf. prevederilor HG 34/2009 propunem refacerea Notei de fundamentare fara nominalizarea Ministerului Finantelor Publice ca institutie publica avizatoare”

  • b) impedimente financiare: PMB prin adresa DUP nr. 2566/04.04.2012 solicita MDRT sprijin financiar: “va rugam sa analizati posibilitatea de a asigura cofinantarea acestor lucrari alaturi de PMB. Mentionam ca solicitam un sprijin pentru alocarea unei sume de cel putin 25 milioane euro esalonata pe anii 2013, 2014, 2015”.

Desi cunostea necesarul de finantare a lucarilor inca din 2006-2008 (cheltuieli stipulate de HCGMB 145/2006 si 174/2008), desi sentinta judecareasca este emisa in 2011, abia in 2015 PMB face demersuri la POS MEDIU pentru finantarea prin fonduri europene. Apel tardiv, cum se vede din schimbul de mesaje cu Ministerul fondurilor europene atasat, care specifica:

      “Ca urmare a solicitarii dumneavoastra va informam ca evaluarea pentru proiectul cu titlul “Extinderea si rebilitarea infrastructurii de alimentare cu apa si canalizare in zonele Henri Coanda, Aparatorii Patriei, Ion Creanga, Andronache, Progresului si Petricani” a fost sistata. Proiectul nu va fi finantat in actuala perioada de programare 2007-2014 deoarece lucrarile intarziate nu pot fi finalizate in perioada de eligibilitate a POS Mediu.

      Pentru urmatoarea perioada de programare 2014-2020 se incepe cu elaborarea documentelor de programare: strategii, programe operationale, ghiduri, dupa care lansare de sesiuni si contractare de proiecte. Ca urmare, proiectul poate fi finantat din fonduri alocate Programului Operational Infrastructura Mare in urmatoarea perioada de programare 2014-2020.

      Perioada pentru efectuarea platilor aferente proiectelor contractate in prima perioada de programare 2007-2014  a fost extinsa pana in anul 2015 pentru a se putea permite finalizarea acestora.”

Deci si anul 2015 este pierdut pentru apelul la fonduri europene.

 

  • c) licitatie taraganata timp de 2 ani:

– documentatia de achizitie intocmita de DUP pentru loturile 1 si 2 “Ansamblul de locuinte H Coanda. Viabilizare drumuri interioare, sistematizare verticala si utilitati apa-canal, iluminat public” a fost transmisa Directiei de Proceduri Achizitii prin adresa DUP 6448/02.08.2012 in vederea demararii procedurilor de licitatie pentru atribuirea contractelor de proiectare si executie aferente.

– de aici a fost trimisa in SEAP de catre ANRMAP in data de 10.10.2012 cu nr. 63186, recorectata si depusa din nou pentru verificare in 23.10.2012

– licitatia a fost deschisa in data de 15.02.2013

– contractul s-a semnat abia in 30.12.2013, la doi ani de zile de la emiterea sentintei judecatoresti!

  • d) proiectarea si obtinerea de avize sint taraganate inca un an si jumatate. Cf. adresei DUP 11125/18.11.2014 intirzierile sint datorate urmatoarelor disfunctionalitati:

– Durata stabilita prin contract pentru intocmirea proiectului este de 67 zile lucratoare de la emiterea ordinului de incepere a acestor lucrari. Conform prevederilor contractuale proiectul avea termenul de predare data de 16.09.2014,

– In urma verificarii proiectului, documentaţia depusa s-a returnat proiectantilor pentru completare cu observaţiile Direcţiei Utilitati Publice precum si cele ale SA Apa Nova Bucureşti SA in data de 1.10.2014.

– Proiectul a fost inca o data returnat in data de 21.11.2014.

– Este in curs de obtinere Certificatul de Urbanism pentru lucrarile ce se vor executa zona sectorului 1, document care va fi eliberat de PMB – Directia Urbanism.

– La Consiliul Judetean Ilfov s-a depus documentatia pentru obtinerea Certificatului de Urbanism. Aceasta a fost returnata deoarece Primaria Orasului Voluntari si Consiliul Judetean Ilfov nu au efectuat cadastrarea strazilor pe care le au in administrare. In raspunsul primit de la Consiliul Judetean Ilfov, ni s-a comunicat ca nu se poate da un termen pana cand aceste lucrari nu vor fi finalizate.

– Dupa avizare si autorizare in functie de conditiile meteo la acel moment se va analiza daca exista posibilitatea inceperii executiei înainte de 15.03.2015.

Termenul inaintat nu a fost respectat si ordinul de incepere a lucrarilor a fost emis in 15.03.2016

 

  1. e) lipsa finantarii

In bugetul pe 2015 PMB a alocat urmatoarele resurse pentru proiectul Henri Conada, la valoarea totala a investitiei de: 224 088 190 lei (aprox. 50 mil. euro):

  1. alocat prin buget pentru 2015: 17 388 000 lei (aprox. 4 mil. euro)
  2. cheltuieli cu asistenta tehnica pt. management si supervizare: 5 100 000 lei (total necesar 15.325 980 lei)
  3. sevicii de auditare: 882.000 lei.

 

Este evident ca suma prevazuta in buget este insuficienta pentru emiterea ordinului de incepere a lucrarilor. Proiectarea inca neplatita, desi pentru acest lucru se prevazuse in bugetul pe 2014 suma de 1 mil. euro.

Pina la acea data, ordinul de incepere a lucrarilor nu a fost emis ceea ce incalca prevederile contractului care stipuleaza ca „Ordinul de incepere pentru lucrari va fi emis in cel mult 365 de zile de la data semnarii contractului.” (contractul s-a semnat in 30.12.2013).

 

      In concluzie, PMB, prin politica sa, sub conducerea primarului S. Oprescu, a dus acest proiect intr-o situatie de confuzie si blocaj complet.

 

  1. In urma apelului la justitie si schimbarea conducerii PMB lucrarile au fost deblocate dar actualmente s-au blocat din nou.

Ordinul de incepere lucrari 3253/15.03.2015 catre asocierea de firme coordonate de firma SC CO.GE.FA SPA s-a dat in data de 15.03.2016 si cf. art. 7 din Contractul Lot 1 nr. 731/30.12.2013 lucrarile trebuiau finalizate in 265 zile lucratoare.

Acest termen nu a fost respectat, termenul a fost depasit cu peste 2 ani de zile, lucrarile nu sint terminate si sint practic abandonate.

In conditiile in care Primaria Municipilului Bucuresti desi, in urma procesului pierdut in justitie –Sentinta Civila nr. 8903/2011 definitiva si irevocabila, pronuntata in dosarul 9308/302/2008 la Jud. Sector 5 si a Sentintei Civile nr. 8903/24.01.2012 la Jud. Sector 6 – plateste penalitati in cunatum de 50 lei/zi pentru fiecare zi pina la finalizarea lucrarilor din contractul mentionat, desi are pirghii contractuale (penalitati etc. mergind pina la rezilierea contractului), nu reactioneaza in nici un mod la lipsa de implicare a contractorului si la situatia de blocaj a lucrarilor continuind politica de obstructionare manifetata anterior sub mandatul Primarului S. Oprescu.

 

  1. Blocarea de catre PS1 a lucrarilor de utilitate publica

Dupa preluarea de catre PMB a unei parti din obligatiile asumate de PS1 prin Convenţia MM 1909 /06.05.2004, PS1 a ramas cu urmatoarele obligatii:

      Să asigure proiectarea, finanţarea şi execuţia următoarelor investiţii, potrivit Planurilor de Urbanism aprobate, şi etapizat în funcţie de graficele de lucrări:

– dotări urbane: spatii comerciale, spatii pentru servicii publice, gradinite, scoli, spatrii pentru sport/agreement, spatii verzi pe terenul aflat in administrarea din ansamblu;

pasaj suprateran peste calea ferată Bucureşti-Constanţa.

 

În virtutea acestui fapt ANL a trimis PS1 mai multe adrese – 3023/18.03.2005, 10943/28.08.2006 şi 3374/11.02.2009 prin care i se solicita să precizeze costurile angajate conform Convenţiei şi data de începere a execuţiei reţelei de drumuri de acces. La niciuna din aceste adrese nu s-a primit însă vreun răspuns, deşi există obligaţia legală a oricărei instituţii de a răspunde în scris oricărei sesizări primite. La data de 2.03.2009 ANL a transmis prin executor judecătoresc, către Consiliul Local al sectorului 1, Notificarea nr. 5002/2.03.2009 prin care se solicita ca în termen de 30 de zile să fie demarate toate acţiunile necesare îndeplinirii obligaţiilor însuşite prin Convenţie.

In urma refuzului PS1 de a raspunde solicitarilor de a respecta obligatiile asumate, ANL si ADLCHC, in calitate de intervenient, au initiat actiunea in justitie la JS1, dosar 16593/299/2009. PS1 a chemat in garantie PMB. Dosarul s-a finalizat cu sentinta definitiva si irevocabila 9990/05.06.2014:

       Solutia pe scurt: Admite în parte cererea. Obligă pârâta să asigure proiectarea, finanţarea şi execuţia următoarelor investiţii constând în reţeaua de comunicaţii, reţea stradală exterioară de comunicare, dotările urbane şi pasajul suprateran peste calea ferată Bucureşti-Constanţa.

Admite în parte cererea de intervenţie accesorie formulată în favoarea reclamantei.

(Apelul s-a judecat la TB si a fost respins ca nefondat prin Hotarârea 1492/30.04.2015).

       Pâna in acest moment Primăria Sectorului 1 nu a pus in aplicare hotarirea instantei.”

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
4.002 afisari

1 COMENTARIU

  1. Mai Marcu ,vezi certificatul de urbanism si autorizatia de constructie ! care-s obligatiile propietarului ,ale constructorului prevazute in cele doua acte eliberate de primaria de sector ??.S-a facut receptia in conformitate cu autorizatia de constructie si cu DDE ??,a cui a fost comisia de receptie ??,IGSIC ,primaria de sector au fost prezenti in comisie ??,ce restante erau la data receptiei ?,cui s-a dat termnene de remediere ??.
    Beneficiarul sau investitorul cel care a avizat la plata lucrarile si-a pastrat in buget banii pentru lucrarile ce nu s-au efectuat ??,garantia pentru calitatea lucrarilor este pastrata in banca ??,ori teapa este trasa de cei care aveau responsabilitatea receptiei lucrarilor .
    Rapoartele dirigintelui de santier unde-s ,cel care era cu banii se uita pe acele rapoarte ??.
    Situatia din cartierul H Coanda este un caz penal !!.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger