AcasăNewsCand justitia franceza se plimba cu Renault

Cand justitia franceza se plimba cu Renault

Recent, Curtea de Casatie franceza a stabilit ca o munca identica, realizata in zone geografice diferite, poate fi si remunerata diferit din cauza diferentelor ”costului vietii”. Se intampla la Renault, cui nu-i convine sa se dea cu fundul de pamant.

”Nici paine fara munca, nici munca fara paine”, spunea odiniara fostul tovaras de biznis cu Renault, Nicolae Ceausescu,  care a pricopsit Romania cu oleaca bananierul model Dacia 1300, alias R 12. Din motive evidente, primul sofer al tarii nu a apucat sa se bucure de gama Logan, o mina de aur pentru constructorul francez. Constructor care a modificat zicala ceausista, altoind-o cu alta, tot romaneasca: pentru unii, muma, pentru altii, ciuma. Ar suna asa: Noi muncim parte in parte, muma doua paini imparte. Treaba a pornit de la sindicatul SUD din Douai al angajatilor Renault, care a contestat o diferenta de salarizare sistematica intre salariatii din Douai si cei de la alte locatii Renault aflate in zona Ile-de-France. Nota bene: aceeasi munca, aceleasi produse, aceeasi calificare. Instanta, ca aici s-a ajuns, nu a vazut nici o problema: domnule, se poate, dar ”diferenta sa se bazeze pe motive obiective care pot fi controlate de judecator”. Evident ca au fost gasite si motive ca sa justifice o asemenea gugumanie, care au convins (cum altfel?) instanta. Cu alte cuvinte, acelasi angajator este liber sa acorde remuneratii diferite pentru aceeasi munca prestata, pe unicul criteriu ca unii angajati lucreaza in zone unde ”costurile vietii” sunt diferite intre ele. Pentru acelasi volum de munca, aceeasi pregatire. In primul rand, nu este vina angajatilor Renault ca e mai ieftina viata colo decat dincolo iar a invoca un asemenea argument pare  un abuz. Codul Penal francez pedepseste furtul pe regiuni? De unde si pana unde un act de justitie se pliaza doar pe socotelile unei companii?

Culmea, aceeasi impartiala justitie franceza nu a tresarit cand a aflat ce salariu a impuscat PDG-ul Renault-Nissan anul trecut. Sub dubla cascheta de patron Renault, in Franta, si Nissan, in Japonia, eternul Carlos Ghosn a cumulat o remuneratie totala de 16,5 milioane de euro: 7,5 milioane la Renault si 9 milioane la Nissan (mai mult decat confratele Akio Toyoda, PDG-ul Toyota, fost lider mondial, recent detronat de VW). Pe de alta parte, poate Renault sa invoce rezultate financiare de vis, ca, de altfel,  toti constructorii francezi. Mai toti au fost treziti din vis de Volkswagen, unii mai dorm si acum, cat o tine plantatia-est, leganarea e eterna, vorba poetului. ”Nu ati fost ca ei, nu sunteti ca ei, nu o sa fiti ca ei”, ca nemtii aia, spune vocea strazii, la unison in lume.

Dacia Logan MCV nu se va mai produce în România

Constructorul Renault a decis ca productia modelului Dacia Logan MCV se va muta, in primul trimestru din 2017, in Maroc, a declarat Jean Francois Gal, noul director general Renault – Nissan din Tanger, unde se mai produc modelele Dokker si Lodgy.

Reprezentantii Automobile Dacia  nu au, inca, o pozitie oficiala in aceasta privinta, insa, cel mai probabil, motivul il constituie o  marire a productiei pentru modelele Logan si Sandero, mai ales dupa modificarile de design, care vor fi prezentate saptamana viitoare, la Salonul auto de la Paris. Pentru noul proiect al uzinei marocane, construita in 2012, se vor investi 20 de milioane de euro.

author avatar
Bogdan Borcea
300 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger