Psihologul Aleksandr Kogan, inventatorul aplicatiei folosite de Cambridge Analytica pentru a colecta datele utilizatorilor de Facebook, a declarat ca nu a asistat la vreo opozitie fata de activitatile sale din partea companiei lui Zuckerberg.
Kogan urmeaza sa fie audiat azi de o comisie parlamentara din Marea Britanie care ancheteaza megascandalul Cambridge Analytica si consecintele manipularii datelor stranse de aceasta companie. Datele ar fi fost colectate printr-o aplicatie de teste psihologice construita de cercetatorul rus Aleksandr Kogan, ”This Is Your Digital Life”, descarcata de minimum 270.000 de utilizatori ai retelei de socializare si care a permis accederea la datele prietenilor acestora. Datele ar fi fost apoi furnizate nejustificat firmei britanice Cambridge Analytica si utilizate pentru a elabora un program care a permis prezicerea si influentarea votului unor alegatori in favoarea campaniei prezidentiale a lui Donald Trump. Grupul Facebook afirma ca a fost indus in eroare. Kogan, profesor de psihologie la Universitatea Cambridge si de asemenea angajat al Universitatii din Sankt-Petersburg, in Rusia, spune ca este folosit ca tap ispasitor de compania americana. Duminica seara, in emisiunea „60 de minute” de la CBS, Kogan a declarat ca ii „pare sincer rau” pentru colectarea datelor, explicand ca impresia generala din acea perioada era ca utilizatorii retelei de socializare stiau ca datele lor erau vandute si distribuite mai departe. „Consideram atunci ca nu este nicio problema. Cred ca ideea noastra principala – si anume ca toata lumea stia si nimanui nu-i pasa – era fundamental falsa. De aceea, imi pare sincer rau”, a spus el. Psihologul a acuzat de asemenea Facebook ca a facut din el un programator „fara scrupule”. „Aveam conditii de utilizare timp de un an si jumatate conform carora puteam transfera si vinde datele. Nu mi s-a spus nimic”, a mai afirmat el. Intrebat in legatura cu colectarea de date de la prietenii utilizatorilor aplicatiei sale fara permisiunea lor, Kogan a spus ca era vorba de o “caracteristica” a Facebook de mai multi ani si ca ”zeci de mii” de aplicatii folosesc aceasta practica.