Premierul Victor Ponta preciza, ieri, ca „evident” va reduce contributiile de asigurari sociale la angajatori cu cinci puncte procentuale. Ceea ce nu pare atat de evident – fiind, de fapt trecut sub tacere sau mascat de „o mai buna colectare fiscala” – e costul acestei reduceri a CAS: buget saracit si taxe mari.
In debutul sedintei de guvern de ieri, Victor Ponta si-a aratat convingerea ca reducerea CAS va intra in vigoare in cateva luni. „Din octombrie vom avea, evident, reducerea CAS”, a mentionat premierul. Argumentele sale, asa, pentru microfoane si camere de luat vederi, sunt bazate pe supraaccizarea carburantilor, taxa pe stalp si incasari mai bune la Fisc. „Strict ca sustenabilitate, avem anual o incasare suplimentara de 2,6 miliarde din cresterea accizei, 1,5 miliarde din taxa speciala pe constructii si, fata de anul trecut, la venituri curente, pe primele sase luni avem trei miliarde de lei in plus. Deci, daca e vorba de contabilitate, acoperim contabil”, a argumentat Ponta, recunoscand insa ca economia reala nu e doar contabilitate.
Costurile unei masuri discutabile
Dar era bine sa ia domnul premier in calcul si faptul ca, din cauza supraaccizarii, firmele de transport isi fac plinul in strainatate (deci minus, nu plus la accizele pe carburanti), iar taxa pe stalp poate induce incapacitate de plata la multe firme private si chiar la cele de stat (deci iar minus, la venituri din impozitul pe profit). Se aude ca guvernul va renunta la prevederea din Codul Fiscal privind majorarea impozitului auto, dar se pare ca se va pastra taxarea, din 2015, a imobilelor nerezidentiale cu 2% din valoarea de impozitare (de 20 de ori mai mult ca in prezent). Iata costurile reale ale reducerii –inutile, zic analistii – a CAS.