Fiscalitatea in crestere nu ii ajuta deloc pe tinerii care vor sa porneasca o afacere, iar pentru finantarea unui start-up apeleaza la banii parintilor sau prietenilor, deoarece nici nu au curaj sa se gandeasca la credite bancare, mult prea scumpe.
O analiza privind finantarea IMM-urilor, realizata asupra portofoliului de companii-clienti ai R&M Audit Contabilitate, arata ca, in ultimul an, aproximativ 90% dintre companiile nou infiintate au fost nevoite sa utilizeze surse proprii de finantare (personale, ale parintilor si prietenilor) pentru demararea si sustinerea activitatii. O alta solutie a constituit-o asocierea cu parteneri care dispuneau de resurse financiare si mai putin de 10% dintre start-up-uri au avut curajul sa apeleze la finantare bancara in primul an de activitate.
Probleme si solutii
Potrivit studiului, conditiile finantarilor clasice acordate de majoritatea bancilor reprezinta o solutie impovaratoare pentru companiile care sunt la inceput de drum. In multe cazuri este imposibil pentru un start-up sa obtina o finantare altfel decat prin produse special dedicate companiilor nou infiintate. „In ceea ce priveste managementul lichiditatilor, sfatuim firmele noi ca in primul rand sa elimine costurile care nu sunt absolut necesare si sa foloseasca toate parghiile pe care le au la indemana pentru a-si optimiza cash flow-ul, de exemplu barterul de produse si servicii necesare functionarii, incasarea de avansuri etc. si abia apoi sa ia in calcul creditele clasice”, ne-a declarat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate. Cat priveste finantarile UE, aproximativ 60% dintre companiile analizate au aplicat pentru proiecte europene, rata de succes fiind de 35%,. Si inca un pont venit de la auditori: cel mai putin influentate de conditiile de finantare sunt afacerile online, datorita costurilor mai mici de functionare.