AcasăOldCopiii romani nu au educatie financiara, dar sunt cheltuitori de top

Copiii romani nu au educatie financiara, dar sunt cheltuitori de top

Parintii raman principalii educatori financiari ai copiilor

Bruma de educatie financiara a copiilor si adolescentilor din Romania este obtinuta, in proportie de peste 90%, in familie si doar 5% este oferita de banci. Tinerii nostri nu se inghesuie la joburi part-time sau full-time, dar cheltuie mai mult pe haine decat cei din Ungaria sau Cehia si au mai multe smartphone-uri decat cei de varsta lor din alte state UE.

Parintii raman principalii educatori financiari ai copiilor

Aproximativ 30% dintre parinti care pun bani la banca spun ca o fac pentru viitorul odraslelor lor, iar 48% sustin ca vor face acest lucru in viitorul apropiat. Aceasta este una dintre concluziile unui studiu realizat de IMAS International  pentru Erste Group, datele actuale aratand ca, in portofoliul BCR, aproximativ 1% din valoarea totala a depozitelor atrase de la clienti este pe numele copiilor.

Profil de copil econom

Mai mult de jumatate dintre copiii titulari ai produselor de economisire au peste 14 ani, sunt preponderent baieti (51%) si economisesc pe termen lung (52% pe o perioada de un an sau mai mult). Cel mai vandut produs de economisire este cel al Bancii pentru Locuinte si 76% dintre cei care au produse de economisire la BCR au incheiat un contract Bauspar pentru copii.

Minorii nostri, „mana-sparta”

Studiul arata ca tinerii cu varste de 14-25 de ani din Romania cheltuiesc, in medie, 33 de euro lunar pe haine, incaltaminte si alte accesorii asociate, cu mult peste media celorlalte tari din estul si centrul Europei, fiind intrecuti doar de austrieci, cu 57 de euro/luna. Cehii si slovacii aloca, spre exemplu, doar 21 euro, ungurii – 17 euro, croatii – 22 de euro, iar sarbii – 18 euro. Pe de alta parte, Romania are, cu exceptia Austriei, cei multi tineri din grupa de varsta 17-19 ani care detin un telefon de tip smartphone. Atunci cand sunt intrebati de unde provin banii, tinerii romanii au cea mai mica rata de raspuns la categoria „joburi part-time sau full time”, de 76%. Cehii inregistreaza la aceasta categorie  99%, austriecii – 98%, slovacii si croatii – 97%, iar ungurii -82%.

Solutia – educatia bancara

Potrivit studiilor Erste, principala sursa de educatie financiara a tinerilor din Romania ramane familia, intr-o proportie covarsitoare, de 95%. Doar o mica parte dintre acestia afirma ca au notiuni de educatie financiara de la scoala si mult mai putini  spun ca au astfel de informatii de la banci. Drept urmare, BCR a decis sa lanseze, in aceasta luna speciala pentru copii, campania „Primii pasi spre economisire”, prin care va initia o serie de dezbateri in randul comunitatilor de parinti, menite sa atraga atentia nevoii de educatie financiara.

 

author avatar
Arpad Dobre
165 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger