AcasăOldComerciantii, marii castigatori ai reducerii TVA la alimente

Comerciantii, marii castigatori ai reducerii TVA la alimente

Cumparatorii vor sesiza reducerea preturilor doar pe termen scurt

Reducerea TVA la alimente este o masura asteptata de populatie, dar, mai ales de comercianti care, in opinia analistilor, vor castiga nu 10-15%, cat ar economisi (teoretic) cumparatorii, ci chiar 20%, datorita unei asteptate majorari a vanzarilor.

Cumparatorii vor sesiza reducerea preturilor doar pe termen scurt

Reducerea TVA la alimente de la 24% la 9%, de la 1 iunie, este asteptata cu interes de toata lumea, deopotriva de consumatori, producatori, retaileri si autoritati. Dar vor scadea cu adevarat preturile la alimente, de la 1 iunie, asa cum ne dau asigurari autoritatile si cum promit marii retaileri? Analistii KeysFin avertizeaza ca, la modul in care  fluctueaza tarifele in magazine, sansele ca acest lucru sa se intample pe termen mediu si lung par a fi destul de reduse. „Artificiile cu preturi le-am vazut si in cazul reducerii TVA la paine, iar rezultatele au fost contradictorii. Unele produse s-au ieftinit, altele nu. Estimam ca acelasi fenomen se va produce si pe 1 iunie. Vom vedea, probabil, pe termen scurt, o scadere de preturi conjucturala, urmata, pe termen mediu si lung de o scumpire sensibila, graduala, argumentata de motive de ordin operational (cresteri de preturi la utilitati, carburanti etc.)”, afirma analistii KeysFin.

Stimularea consumului

Cu toate acestea, vestea buna este ca semnalul dat de reducerea TVA va avea consecinte pozitive in stimularea consumului, principalul motor al economiei. Preturile reprezinta un important factor psihologic care influenteaza comportamentul de consum. Potrivit KeysFin, impulsul dat de reducerea TVA va dinamiza ofertele, promotiile, va accentua concurenta in sensul ca va diminua fenomenul de aliniere a preturilor, ii va stimula pe romani sa cumpere mai mult. Estimarile analistilor arata ca marii castigatori ai bataliei preturilor vor fi retailerii, ale caror afaceri ar putea primi un impuls semnificativ, de15-20% in 2015. Aceasta prognoza ia in calcul efectul reducerii TVA, in sensul cresterii profitului jucatorilor din domeniu, cresterea consumului si planurile de extindere ale retailerilor la nivel national, prezentate si asumate de acestia. Analisti precizeaza insa ca acest calculul este unul relativ, fiind conditionat de evolutia economica generala, de variatiile cursului valutar si a costurilor utilitatilor.

 

 

Castigurile marilor retele de magazine ar putea avansa, in acest an, cu 15-20%, pe fondul cresterii apetitului de consum si modificarii marjelor operationale, urmare a schimbarii cotei TVA, estimeaza analistii de la KeysFin, intr-o analiza privind evolutia retailului alimentar romanesc in perioada 2009-2014.

 

author avatar
Arpad Dobre
250 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger