Iată că într-o perioadă când exodul forței de muncă este de departe cea mai acută criză cu care se confruntă economia românească există totuși și situații care arată că specialiștii români pot fi ținuți în țară. Ceea ce, trebuie precizat de la bun început, aduce beneficii de-a dreptul urașe pentru bugetul statului, și încă pe orizontală!

Iar la această oră cel mai bun exemplu al unei mobilizări de resursă umană pentru ultimele două-trei decenii din țara noastră o reprezintă BRUA, ambițiosul proiect trasfrontalier pentru care TRANSGAZ face eforturi logistice considerabile pentru a-l duce la bun sfârșit, în cei mai optimi parametri tehnici. Iar faptul că în timp ce în alte domenii nu dai de mai mulți muncitori la un loc decât în pauzele de masă cel mult, în timp ce pe șantierele BRUA se muncește zi lumină, aproape șapte zile din șapte, la nivelului întregului traseu al gazoductului care va traversa România, atât pe canicula din zona de Sud, cât și în relieful muntos extrem de dificil spune totul despre acest proiect. Și cum cei mai buni indicatori ai unei activități economice rămân întotdeauna tot cifrele, centralizatorul personalului constructorilor BRUA pentru perioada ianuarie –iulie vorbește de la sine. Astfel că din totalul celor 5.074 angajați, nu mai puțin de 4.743 sunt români! Specialiști de înaltă calificare, dintre care mulți au respirat ușurați că nu mai trebuie să plece să profeseze în străinătate după începerea proiectului BRUA, în timp ce alții chiar s-au întors în țară după ani de pribegie economică…
Forța de muncă specializată, ținută în țară!

Dincolo de beneficiile majore nu doar economice, dar și geo-strategice ale României prin inițierea și implicarea activă a companiei TRANSGAZ în derularea proiectului BRUA, considerat și drept ”cordonul sanitar al gazelor” menite să ferească întreaga Europă Occidentală de ”gheara” dependenței energetice față de Moscova, acest gazoduct are și un alt impact major. Atât economic, cât și emoțional și de imagine. Pentru că este practic primul proiect transfrontalier geo strategic desfășurat și pe teritoriul României la care s-a reușit ca forța de muncă, mai ales cea calificată să fie reprezentată într-o proporție covârșitoare din specialiști români. Astfel că după cum reiese din centralizatorul personalului constructorilor BRUA pe perioada iunie – decembrie a anului trecut, din totalul de 2.729 de constructori, 2.681 erau români și doar 48 străini. Iar pentru primele șase luni ale anului în curs situația este și mai bună, pentru că așa după arătam mai sus, dintr-un total de 5.074 constructori, 4.743 sunt români și doar 331 străini! Un nou motiv care explică atât de ce Guvernul României se mândrește cu proiectul BRUA, dar și de ce chiar încearcă să promoveze modelul de succes TRANSGAZ.