Operatorii de transport i-au cerut Guvernului să ia măsura interzicerii oficiale a curselor, susținând că actuala situație le falimentează firmele. Transportul de persoane este pe cale de dispariție, iar cel de mărfuri se află într-o situație dificilă, amplificată și de evoluția coronavirusului în celelalte țări.
Guvernul ar putea lua măsura radicală de sistare a transporturilor rutiere de mărfuri și persoane pentru a limita falimentarea în masă a firmelor din domeniu. ”După estimările noastre, la transportul de pasageri, în două săptămâni încep falimentele să curgă. Problema nu este numai transportul internațional, ci și cel intern, dar nimeni nu bagă în seamă nimic din ce spunem noi. Toate sursele sunt date peste cap, s-a oprit tot ce venea dinspre aeroport, tot ce venea din internațional cu preluare pe național, totul este rupt, toată mișcarea este dată peste cap. Avem șoferi în carantină, nu avem cu cine să-i înlocuim, unii băgați forțat și nedrept în carantină, pentru că nu veneau din zonele afectate. O singură firmă internațională de transport are 17 șoferi în carantină și nu ai de unde să angajezi alții. Te închide, pur și simplu. Cea mai bună măsură ar fi să suspendăm transporturile, dacă tot suntem în această situație, ca măcar să te poți duce cu cazul fortuit la bancă, la liesing, ca să fi amânat la plată pentru trei luni, pentru că altfel intri în faliment. Transportatorii nu mai au bani nici pentru carburanți. Nu mai sunt pasageri, nu se mai vinde nicio cursă, nimic. Transportul turistic a murit, iar acesta mai echilibra cât de cât. Situația este foarte, foarte complicată. Guvernul ăsta trebuie să înțeleagă un lucru: măsurile cu picătura, în situații de genul acesta, nu fac decât să provoace o criză economică mai mare decât cele luate pe fiecare sector de activitate rapid, cu cap și asumat. Nouă ne trebuie măsuri chiar radicale, dar care să justifice, ulterior, acoperirea unor situații. Măsurile cu picătura înseamnă moarte sigură. La cum arată lucrurile și la cum evoluează situația, tot ce înseamnă transport trebuie sistat. Aia cu <<stai să vezi, că blocăm țara>> nu ține, că deja au blocat-o. Deci din punct de vedere economic, țara este blocată. Cât o să reziste unii care aveau 40 de bilete vândute la o cursă și acum au doar opt? Cât o să reziste cei cărora li s-au anulat toate cursele turistice? Sau cei care pe internațional vin cu șase pasageri și când ajung la vamă șoferul este băgat în carantină? Și trebuie să vină altul să preia mașina din graniță ca să plece mai departe. Toți șoferii care vin din afară sunt băgați direct în carantină. Tocmai de aceea trebuie să ne dea posibilitatea Ministerul Transporturilor să nu mai facem cursele, să le sistăm. Trebuie să o facă oficial, pentru că nu putem să ne jucăm de-a transporturile, adică le facem, dar băgăm șoferi în carantină, pasageri nu mai avem, dar ai obligația să faci cursa. Iar pe cei din Guvern nu îi interesează, au vorbit de transport aerian, de cel pe calea ferată, dar de rutier, unde impactul este al doilea după aerian, nu vorbește nimeni. Trebuie oficial oprite cursele”, ne-a declarat Augistin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport.
Aprovizionarea cu alimente, sub semnul întrebării
Deși, în momentul de față, nu există blocaje semnificative, transportul alimentelor din import ar putea înregistra scăderi în următoarea perioadă, dacă situația în țările de proveniență a produselor se degradează. ”Pe relații externe comerciale în momentul de față singura problemă este legată de întârzieri, de neonorarea unor comenzi și de aspecte care țin de trecerea frontierei, respectiv de carantina șoferilor. Deocamdată nu se poate spune că vom avea foarte multe blocaje pe lanț, dar depinde de ce se întâmplă. Aprovizionarea cu alimente din import va depinde de cum va evolua epidemia de coronavirus în țările afectate, pentru că măsurile de oprire a activității ar putea afecta producția în statele respective”, a mai afirmat președintele Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu.