Defecțiunile la sistemele de frână și direcție, provenite chiar din momentul fabricării autoturismelor, au făcut ca, în ultima vreme, tot mai multe mașini să fie rechemate în service-uri. De la începutul acestui an, la 35 de mărci de autoturisme s-au depistat probleme tehnice grave, care pun în pericol viața oamenilor.
Sistemul de alertă europeană rapidă, Safety Gate, e emis avertizări pentru 35 de mărci auto importante, care au vândut autoturisme cu defecțiuni majore ce reprezintă un atentat la siguranța șoferilor, pasagerilor, dar și a celorlalți participanți la trafic. La multe dintre vehicule s-au constatat deficiențe din fabrică la cele mai importante sisteme ale mașinilor, cel de direcție și cel de frânare. Ca de obicei, alertele au fost emise de țările europene, mai puțin de România, care nu pare să aibă nicio instituție capabilă să verifice, să constate sau să depisteze astfel de defecțiuni. Că sunt mașini noi sau mai puțin noi, problema majoră a românilor este aceea că, achiziționându-le, în mare parte, second-hand, proprietarii mașinilor habar nu au că își pun viața în pericol, având în vedere că doar reprezentanțele recheamă autoturismele în service-uri. Mai grav de atât este însă faptul că nimeni nu se face responsabil de moartea sau rănirea șoferilor care conduc astfel de mașini.
Cumpărătorii – piloți de încercare
Reprezentanții service-urilor auto consideră că principala cauză a defecțiunilor din fabrică este perioada foarte mică de testare a modelelor înainte de lansarea lor pe piață. ”După părerea mea, modelele de mașini apar mult mai repede față de acum 15-20 de ani, iar fabricantul, din cauza acestei concurențe foarte mari, pune accent pe rapiditatea lansării modelului și atunci autoturismele nu mai au timp să fie testate o perioadă mai lungă, de doi-trei ani, cum se făcea înainte.
Și, din păcate, producătorii merg pe principiul că va fi sesizat de cumpărător, ceea ce înseamnă că noi suntem cei care testează mașinile. De exemplu, eu am avut un Mercedes GLE nou-nouț, la care, după două luni de zile, în mers, mi s-a defectat un senzor și am rămas fără direcție și fără frână. Dacă eram într-o curbă puteam să ies de pe carosabil. Deci mi-a pus viața în pericol. Mașina a ajuns la reprezentanță la Mercedes, unde s-a constatat că era din fabricație, dar nimeni nu și-a asumat responsabilitatea pentru faptul că puteam să îmi pierd viața. Dar tu, ca persoană fizică, nu te poți lupta cu un colos din Germania, mai ales că nicio instituție din România nu te sprijină”, ne-a declarat Florin Pandele, director general al AutoCar Service.
Autoturismele au devenit consumabile
Dacă înainte doar uleiul și filtrele erau considerate consumabile, acum din ce în ce mai multe piese extrem de importante și scumpe au căpătat acest statut. Iar de multe ori, când reparațiile costă foarte mult, chiar autoturismul devine consumabil, proprietarii fiind nevoiți să-și achiziționeze alte mașini. ”Cele mai multe mașini care au venit în service la reparații ieșiseră din garanție de câteva luni de zile, iar lucrul acesta se repetă și nu poate fi o coincidență. Aici mai apare și problema pieselor. Ca să scoată un preț cât mai mic, producătorii auto au ajuns să pună piese pe mașini fabricate chiar și în 10 țări, printre care China și Taiwan, și atunci nu există un control destul de riguros al calității”, ne-a mai precizat Florin Pandele, directorul general al AutoCar Service. Pe această logică, probabil că cele mai multe piese de slabă calitate sunt utilizate la sistemul de airbaguri, având în vedere că la aproape toate mărcile de autoturisme s-au emis alerte privind defecțiuni la acest sistem.
Fără frâne și fără direcție
Printre alertele emise de Safety Gate în acest an s-au numărat autovehiculele Renault Kangoo fabricate între 4 septembrie și 11 octombrie 2019, la care s-a descoperit faptul că, din cauza componentelor de pe axa din spate, care nu sunt suficient de bine fixate, roțile din spate pot fi blocate, sporind riscul de producere a unui accident, precum și mașinile Opel Vivaro și Zafira Life fabricate între 19 august și 26 septembrie 2019, la care defecțiunea de la bolțarea axei spate poate duce la o pierdere a stabilității, sporind riscul de accident. La KIA Sorento, fabricată în 2020, s-a depistat o eroare în programul informatic de evitare a coliziunii frontale care poate duce la eșuarea funcției de asistare a frânării atunci când vehiculul se apropie de un vehicul în staționare sau de un pieton. La Opelul Insignia, fabricat în perioada cuprinsă între iulie 2016 și noiembrie 2018, a fost descoperit un furtun de combustibil care poate fi deteriorat prin contact cu un suport, sporind riscul de incendiu, iar la KIA Optima, fabricată între 24 iulie și 14 decembrie 2015, s-a depistat că funcționarea necorespunzătoare a supapei de reținere din pompa de vid poate duce la defectarea sistemului de frânare. Totodată, Jeep-ul Cherokee produs între 26 iunie și 4 septembrie 2019 are un pinion defect la sistemul de servodirecție, care poate bloca volanul, iar Land Rover – Range Rover și Range Rover Sport, fabricate în perioada 15-20 februarie 2019, au și ele probleme la sistemul de direcție. Nici mașinile de lux nu lipsesc din această listă neagră. Astfel, la autoturismele Bentley, modelele Continental 24, Continental Supersports și Continental Supersports Convertible, fabricate din 02/10/2016 până în 27/01/2018, s-a depistat o defecțiune la sistemul de direcție care duce la pierderea controlului, dar și la incendiu.
Calitatea fabricatiei masinilor scade de la an la an,cu toate ca apar alte serii mai dotate,in aparenta mai finisate,dar mai slabe dpdv al uzurii.Totul pentru cresterea profitului,chiar daca acest mare profit a facut,face si va produce multe victime colaterale.