Victimele accidentelor vor fi nevoite să suporte o parte din costurile reparațiilor în service-uri făcute pe asigurarea obligatorie RCA. Un proiect de lege semnat de deputați de la toate partidele parlamentare introduce prevederi abuzive care dau dreptul firmelor de asigurări să stabilească anumite prețuri pentru decontare, diferențele de tarif urmând a fi suportate din buzunarele păgubiților.

Vinovate de necesitatea impunerii unor asemenea măsuri sunt service-urile auto, al căror comportament abuziv din punct de vedere al prețurilor practicate au dus la cheltuieli nejustificate care au determinat asigurătorii să mărească prețurile RCA, susțin deputații în motivarea proiectului legislativ. ”Despăgubirea trebuie să se raporteze la un nivel al prețurilor de piață practicate pe piețele de profil pentru existența unui echilibru și a unei echivalențe între despăgubirea ce se acordă de asigurătorii RCA și costurile cu reparațiile. Unele entități reparatoare, prelevându-se de principiile pieței libere, convin prețuri arbitrarii în relația contractuală directă cu persoana prejudiciată, în special atunci când valoarea reparației urmează a fi despăgubită de un asigurător RCA”, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ. Pentru a preveni astfel de situații, proiectul de lege introduce noțiunea de sistem de evaluare specializat, acesta fiind o aplicație informatică, avizată de ASF, care se bazează pe un ansamblu de date, metode și algoritmi de calcul care este utilizată ca suport în stabilirea costurilor de reparație a vehiculelor, pe baza prețurilor de listă comunicate periodic de producătorii/importatorii oficiali în România de vehicule. Aplicația va fi utilizată de firma asigurătoare, care va calcula și va impune costul reparațiilor din service-uri, diferența între aceasta și devizul service-ului fiind suportată de păgubit. Totodată, proiectul legislativ introduce și prețurile de referință pentru service-urile auto în relația cu firmele de asigurări, prețuri stabilite anual de ASF și Institutul Național de Statistică.
Prevederile nu se regăsesc nicăieri în lume
Reprezentanții service-urilor auto spun că nu au auzit niciodată de o asemenea aberație, nici măcar în țările comuniste, ţinând să precizeze din capul locului că afirmaţia deputaţilor, în frunte cu iniţiatorul proiectului – Marius Bota (PSD), cum că a crescut poliţa RCA, este un FALSĂ. Astăzi, costul unei poliţe RCA este mai ieftin ca acum 15 ani, înainte de a intra în UE. De exemplu: preţul unui cap tractor care în 2005 era 2000 de dolari, astăzi este 1000 de dolari. Adică, poliţa RCA nu s-a scumpit de 15 ani, deşi salariul minim acum 15 ani era 500 lei, iar azi de 2000 de lei, deci de patru ori mai mare. ”Este total în neregulă ca asiguratorul să stabilească valoarea despăgubirii, pentru că unitatea reparattoare trebuie să facă acest lucru, pentru că ea efectuează reparația, ea trebuie să dea garanție și ea răspunde în fața legii pentru ceea ce a făcut. Să pui păgubitul să plătească din buzunar este total în afara legii, pentru că dacă acesta are obligația de a plăti RCA, trebuie să aibă și drepturi. Păgubitul nu poate în niciun caz să-și achite din buzunar o daună pentru care el nu a fost vinovat. Nu se întâmplă nicăieri în Europa și nici în lume acest lucru, pentru mine este de neimaginat și să gândești așa ceva, nu numai să legiferezi. În plus, nu poți introduce prețuri de referință, pentru că vorbim de o piață liberă, așa cum este și piața firmelor de asigurări, unde sunt diferențe enorme între tarifele practicate. Trebuie scoasă din lege această aberație, pentru că asta va duce la pericolul ca cei 8 milioane de plătitori de polițe RCA din România să fie obligați să plătească o parte din contravaloarea reparațiilor. Omul are o traumă, a fost lovit, să scoată bani din buzunar? De ce? Că are o poliță pe care statul îl obligă să plătească? Păi atunci nu mai plătim polițe și dacă ne lovim pe stradă, ne înțelegem. Vor să plafoneze și tariful de manoperă atunci când decontează asigurătorul la un preț preferențial, în condițiile în care firmele de asigurări plătesc la doi ani sau doar după procese în instanță”, ne-a declarat Florin Pandele, administrator Auto Car Grup 1 Service București. În plus, acesta mai susţine că proiectul este neconstituţional, “mai ales că tocmai UE a obligat România de curând să scoatem din legea RCA orice limitare privind vânzările sau cheltuielile societăţilor de asigurari, iar astăzi pentru acelaşi produs/poliţă RCA între asigurători sunt diferenţe chiar şi 300% privind preţul de vânzare. “Dacă la vânzarea unei poliţe există liberatate în alegerea tarifului, nu la fel trebuie să fie şi la despăgubire?”, întreabă Florin Pandele. “Ar trebui atunci ca legiutorul să îngheţe toate preţurile începând de la asigurări, combustibil, alimente, utilităţi, etc. Nu se poate doar unei categorii, cum este industria auto, să faci limitări şi restul să rămână libere. Se încalcă multe legi precum art. 101 alineat 1) şi 2) din TFUE, art. 45 şi 135 din Constituţia României, art. 4,5,6 şi 8 din Legea Concurenţei, dar şi Directiva 2005/29/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 2005”, concluzionează administratorul Auto Car Grup 1 Service București.