Guvernul Orban a pus, deja, cruce proiectului Autostrăzii Comarnic-Brașov. Potrivit unei note de raport, Executivul a decis să comande un nou studiu de fezabilitate care va dura trei ani și să aleagă soluția tehnică cea mai dificilă și aproape imposibil de realizat, tunelul pe sub Bușteni!

Scenariul agreat de Ministerul Transporturilor pentru realizarea Autostrăzii Comarnic-Brașov constă în desfășurarea unei proceduri de licitație pentru revizuire Studiu de Fezabilitate și realizare proiect tehnic pe un nou aliniament în cazul secțiunilor ce afectează în mod direct stațiunile, cum ar fi înlocuirea traseului existent la suprafața cu tunele în cazul Bușteni, a anunțat Guvernul Orban. Termenul de finalizare a acestei documentații a fost stabilit la 36 de luni, iar finalizarea construcției autostrăzii este preconizată pentru anul 2026. Costul estimat al proiectului Autostrăzii Comarnic-Brașov este de aproximativ 1.197 milioane euro cu TVA, determinat în baza standardelor de cost europene pentru lucrări similare, sursele de finanțare fiind fondurile europene nerambrusabile din Fondul European de Dezvoltare Regională și Bugetul de Stat. ”Proiectul va fi împărțit în cinci loturi, iar pentru o gestionare eficientă a proiectului, care să răspundă rapid nevoilor de conectivitate, realizarea proiectului se poate face prin implementarea rapidă a sectoarelor mai puțin dificile (cele din interiorul depresiunilor Comarnic și Sinaia – Bușteni), astfel încât să se realizeze o descongestionare a localităților aflate în aceste arii geografice. Nodurile de la capetele loturilor de autostrada vor permite utilizarea acestora pe măsură ce vor fi construite”, se arată în nota de raport a Guvernului.
Nici în 10 ani nu se va termina autostrada
Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, susține că noile soluții tehnice și împărțirea pe cinci loturi vor face ca Autostrada Comarnic-Brașov să nu fie finalizată nici peste 10 ani. ”Își bat joc de poporul ăsta. Au avut un contract, care trebuia doar semnat și ei nu l-au semnat doar pentru că a fost negociat pe vremea PSD. Noi aveam termen de proiectare și execuție în acel contract 48 de luni, iar ei fac un alt studiu de fezabilitate, deși există, în 36 de luni. Avem autostradă de la Sibiu până la Nădlac, mai puțin 9 km, unde trebuie să facem tuneluri pentru mamiferele mari și nu s-a prezentat nimeni la licitație, pentru că sunt foarte puține firme în lume care pot executa astfel de lucrări. Problema este în Bușteni și Comarnic, unde sunt circa 70 de imobile care trebuie expropriate, iar pentru aceste imobile au blocat proiectul. Aceste tuneluri sunt mult mai costisitoare față de soluția inițială. Asta demonstrează încă o dată că nu au habar. Nu ai cum să investești bani 36 de luni doar în hârtii. Dar acum nu mai vedem nicio asociație, niciun ONG care să mai vrea autostradă. Când noi am venit cu contractul, când mergeam pe șantiere care duduiau, nu era bine. Acum, că au anulat contractul, nu mai spune nimeni nimic. În plus, nu era mai bine oare să facă un singur lot cu o singura firmă, decât să facă 5 loturi și să ne trezim cu contestații pe fiecare lot? Ceea ce au făcut ei acum pune sub semnul întrebării și dacă vom circula pe autostradă în 2030. Iar costurile de 1,2 miliarde de euro estimate de ei ar putea depăși două miliarde de euro, pentru că au ales cele mai costisitoare soluții tehnice”, ne-a declarat Răzvan Cuc, fostul ministru al Transporturilor.